Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 3,681 - 3,690 (kaikkiaan 5,335)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Kyllähän ne näkyvät ymmärtävän ketä hommiinsa ottavat. Tarvitaan näkemystä ja kokemusta tuollaisessa hommassa.

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Kovin korkeaksi kuormaa ei kannata tehdä, jo mukavuussyistäkin.
    Tärkein asia on se että olen kaksi kertaa tuon hevon kuormineen kaatanut. Kun on epätasaisempaa maastoa, niin joskus aina käy niin että sekä kärryn telin että hevon alla on yhtäaikaan samalla puolen mätäs. Kun liikeessä olevat, sekä hepo että kärry, heilahtavat yhtäaikaa samaan suuntaan, niin se on menoa sitten.

Nämä vakio karikat riittävät ihan hyvin. Voihan siihen joskus panna lisäkepin, kun on oikein pientä ja kevyttä tavaraa.

No, Olipahan väkitukkoinen aloitus Väkitukolta.

Kyllä 6m3 on tehnyt oikean diagnoosin. Ei rautahepo ole sellainen vehe, että se voisi syrjäyttää olemassa olevan mönkkäri yhdistelmän. Silloin jos mitään vedikettä ei ole, niin silloin voisi harkintaa käyttää. Ertyisesti jos naapurilla on traktori ja hydraulikourmaimella varustettu kärry, niin että riittää kun myyntipuun vetelee vain tienvarteen ja polttopuun ajaa suoraan rantteelle.
    En ole ottanut huomioon sitä hevon hydraulikuormamella varustettua mallia, kun en ole sitä edes nähnyt.

Sen verran korjaan että hevolle luvataan tuo 1,1 m³ kiintona. Siihen päästäänkin jos puu on tarpeeksi järeää. Pienestä puusta ei kiintoja saa kasaan kun kuorman korkeus tulee turhan suureksi. Toisaalta jos panee kärryn 4 m pakkovälille ja tekee siihen riukupuukuorman niin aika lähette tuota 1,1 m³ kiintoa toki pääsee.
    Minä olen ajellut yleensä vain kohtuukuormilla kärryn kanssa. Hankintahakkaajalle tuo lienee parhaillaan kun vedättää ilman kärryä piikkipankolla. Sopivassa maastossa, sopivalla puulla silläkin pääsee siihen yhteen kiintoon, eikä tarvitse nostella puita kyytiin.

Ainakin täällä Länsi-Suomessa syrjäseutujen peltoheitot on metsitetty, jotain vanhojen asuinpaikkojen aukkoja on puskittuneena, niin etteivät ne kasva metsää.

Uutena puumina on tullut juuri tämä pellon teko, eikä sen takia etteikö peltoa haluttaisi ostaakkin, mutta kun sitä on niin vähän saatavissa ja hinta nousee pilviin. En minä oikein ymmärrä tuota pellontekoa, mutta miksi sitä pitäisi rajoittaa? Se on vain vihreillä sitä että kaikki tuotannollinen toiminta on pahasta ja hävitettävä maan päältä.

Itseppä Suomen kansa on myös nämä viherhörhöt eduskuntaan ja europarlamenttiin valinnut. Pitäisi toki silmien vähitellen aueta.

Pvma:
    ”Miten muuten jos mökin varustetason riisuu esim. poistamalla sähköt, vessat jne. niin kunnalleko tuosta pitää ilmoittaa ”

Miksi riisua mökin varustetasoa, en jummarra????
    Rakenteellisiin muutoksiin haetaan lupa rakennusvalvonnasta.

Sitten jos aiotaan hyödyntää tätä ”riisumista” kiinteistöverotuksessa, niin ilmoitat sillä kiinteistöverolapun palautelomakkeella muuttuneet tiedot.

Uusi maahantuoja, Koneliike Olenius, ei ole saanut vielä laitteen kuvia sivuilleen.
    Tässä linkki valmistajan sivuille:

http://www.lennartsfors.
    com/index.php/en/prod
    ucts/the-ironhorse

6 m3:
    ”Miten muuten Taneli tuo yhdistelmäsi, Rautahepo kärryineen mahtuu auton peräkärrylle?”

Pitäisi olla aika pitkä peräkärry että kerralla mahtuisi ja sitten pitäisi hevon kärry kuitenkin lyhentää.
    Minulla on pienehkö, mutta tukeva ns omavalmiste peräkärry, johon sain viime keväänä aikaseksi oikein asiallisen lastaussillankin. Ensin peruutan kärryn kyytiin ja irrotan hevosta. Vähän liinalla kiinni ja menoksi. Purkaus helpoin tehdä niin että panee liinan kärryyn kiinni ja toisen pään puuhun ja vedän autolla peräkärryn alta pois, vähän helisee, mutta ei muuta. Sitten haen hevon, jonka ajan kyytiin ja perillä pois. Kaksi matkaa, mutta kun siirrot ovat olleet max 15 km, niin ei haittaa.
    Huoltoreissuilla ei tarvitse kärryä, niin hepo vain kyytiin ja menoksi.

Tuo kokemasi, ostoyrityksen yhteydessä, on ihan ollut normaalia. Minulla vain oli tarpeeksi sitkeä jälleenmyyjä, joka vielä järjesti minulle tiedon kenellä on tuollainen otus käytössä, pääsin näkemään oikein metsässä.

6 m3:
    ”Suomen markkinat ovat olleet 30-vuotiaalle Lennartfors AB:lle haastavat. Yhteensä koneita on myyty Suomeen kolmisenkymmentä. Ruotsissa vastaava määrä myydään vuodessa.”

Johtuu ainoastaan väärästä maahantuojan valinnasta Suomessa.
    Laitteitten vähäinen määrä tekee sen että käytetyn koneen markkinoita ei ole. Sitä kautta yleensä tietoisuus laitteista leviäisi tehokkaasti.
    Meilläpäin metsästysseurat ovat käyneet ostamassa heponsa ruotsin toimivilta jälkimarkkinoilta.

Esillä 10 vastausta, 3,681 - 3,690 (kaikkiaan 5,335)