Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 3,851 - 3,860 (kaikkiaan 5,335)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Mikander:
    ”….Munipalkat olivat maatalon poikia pienestä
    ollut metsätöissä. ….
    MT.artikkelli ammatti on made in made. ….”

Anteeksi maalaisuuteni!
    Ylle olen kopioinut kaksi lausetta, jotka olet pisteillä erottanut. voisitko kertoa mitä ne Suomeksi tarkoittavat.

Lisäys:
    Kyllähän minä tuon korjauksen ymmärrän. En silti vieläkään ymmärrä niitä alkuperäisiä lauseita, mutta sehän on kai minun LUKI häiriötäni.

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Reima Ranta:
    ”….esittämäsi nimellään esiintyvään henkilöön kohdistuva kritiikki….”

Me olemme täällä kaikki nimimerkkejä. Joistakin nimimerkeistä voi vain arvailla niinden mahdollisesti olevan henkilön oikea nimi, mitään varmuutta meillä siitä ei kuitenkaan valitettavasti ole.
    Varmuudella voin kuitenkin todeta että Korpituvan Taneli on nimimerkki, ei oikea henkilönimi.

En edelleenkään ymmärrä mitä ”pöyristyttävää” siinä olisi jos Pohjois.Suomessa olisi paremmat kemeratuet kuin meillä muilla.
    En ole erityisemmin perehtynyt Pohjois-Suomen metsätalouteen, mutta ainakin tienvarsissa kasvaa laadukastakin tukkipuuta. Myös Pudasjärven reissulla 2012 näin ”Osaran aukeilla” ihan hyviä mäntymetsiä, joista kasvaa kelpo tukkia.

Miisu:
    ”Lomautuksilla nyt juu olen. MH-töitä tehdään mei Firmassa huhti-joulukuun aika.”

Eli firma on niitannut lomautukset kalenteriin, olsuhteet eivät ratkaise.

Tuo puun jääminen metsään on korjuuketjukohtaista.
    Aikanaan 2009 Enson savotassa, ei ollut lumi kiusana, mutta puuta jäi metsään. Ensin kuljin ajokoneen perässä räksyttämässä, mutta kun tahti ei parantunut, niin annoin periksi kun oli kerran motomitta. Sitten myin ne hankintana (luvan kanssa) myöhemmin, kun ajelin ensin kasalle rautahevolla.

Muutama muu koneketju on niin että saattaa olla parin hehtaarin leimikko eikä ainuttakaan metsään jäänyttä puuta.

Älkää te Jees-miestä aina mollatko kyllä tuo on valitettavasti totta ainakin kun tuossa oli kysymyksessä vielä päälle satanut lumi.
    Valitettavaa se on metsänomistajan näkökulmasta siksi että on omiaan laskemaan kantohintaa pitkänpäälle.

Mielenkiintoinen yksityiskohta tuossa Metsuri motokuskin viestissä, että pitkät mitat ovat suosiossa aina?
    Meilläpäin pitkät mitat ovat kovasti listoista huvenneet. Pisin mitta jonka olen (tavoite)listoissa nähnyt on 52. Viimeksi näkemässäni listassa suosittu mitta oli 43 ja sitten sai tehdä 46 ja 49. Apumitat 37 ja 40. Vastaavasti pikkutukissa oli 27 ja 43 suosittuja ja pitkät mitat vain apumittoja.
    Yksi selitys voisi olla täkäläisen tukkipuun lyhyys ja siis suuri kartiokkuus, mutta kyllä täältäkin silti löytyisi pitkiinkin mittoihinkin tavaraa.
    Ei tuo minua haittaa eikä ole minulle vahingoksi, mutta uteliaisuus heräsi.

Uskaltaiskohan taas kerran ottaa esiin sen asian mistä olen saarnannut jo vanhalla palstalla moneen kertaan.

Pidän suorastaan huonona työn organisointina sitä etteivät isot firmat ole pystyneet ratkaisemaan metsäalan ympärivuotista työllisyyttä millään tavalla.
    Tällaisia Metsuri Motokuskejakin on vain hyvin harvassa.

Ensiksi hommaan pitäisi ottaa oppia asfalttialalta ja soveltaa niitä asioita metsään.
    Oleellisena asiana olisi lomien siirto talveen, myös toimihenkilöillä.
    Sitten voitaisiin sekoittaa muitakin työn rajaaitoja kuin metsurin ja motokuskin. Mitenkäs se tekopyhä jako työntekijän ja toimihenkilön välillä, oliskos syytä sitäkin horjuttaa jo, kun sentään ollaan jo pitkällä 2000 luvulla.
    Ideoikaa lisää.

Muuten mites on Miisu ja muut onko lomautukset alkaneet kalenterin mukaan, vai onko otettu sopiva lumitilanne huomioon.

Siinä taas joku etelän hemmo pöyristelee pohjoisen tukia!
    Et kai vain ole se vanhan palstan ”vieras” jolle kaikki jyväskylän yläpuolella oli kauhistus ja ivan kohde. Yritti jopa torperoida Pudasjärven nimimerkkitapaamisenkin, mutta ei onnistunut, kun palstauudistus tukki suun.
    Pitäisi välttää ottamasta kovin voimakkaasti kantaa sellaisten alueitten asioihin, joissa on käynyt korkeintaan lomamatkoilla, jos silloinkaan.

Itse siihen Kemeratukeen:
    Minusta se voitaisiin poistaa muualta, mutta metsäteiden tekoon ja kunnostukseen sekä isompiin ojitushankkeisiin ja esim niiden altaisiin, voitaisiin antaa tukea.
    On sitten kokonaan toinen asia jos jostain aluepoliittisista tai muista erityissyistä jossakin päin tai johonkin asiaan annettaisiin entiseen malliin.
    Puun polton tukea voisi edelleen antaa, ihan riippumatta siitä mistä se on korjattu, kunhan on kotimaista.

Kyse ei ole mistään ylidamatisoinnista, kyllä ongelma on todellinen ja vakava. Jonkinlainen yleisempikin selvitys siihen pitäisi saada.
    Metsälehden perusteellisella asiaa selvittelevällä artikkelilla pitäisi aloittaa.

Kummallista on ettei ole vielä löytynyt vastaajaa kysymykseen, että onko puukaupan yhteydessä sovitut mitta- ja laatukriteerit sitovia, niin että ostaja sitoutuu tekemään kaiken puun, joka vaatimukset täyttää tukiksi.

Toistan selvyyden vuoksi myös sen, että kyse ei kuitenkaan ole mistään, edes kolmen suuren, maan tavasta. Minä ja moni muukin olemme todenneet monissa kaupoissa että kuitupinoissa EI AINA ole tukiksi kelpaavaa tavaraa.

Metsuri Motokuski:
    ”En usko että kellään puunostajalla ole otsaa olla noudattamatta sopimusta. Ei niitä asiakkaita liikaa niilläkään ole varsinkaan kun laatua vaaditan.”

No, tässä Mettämiehen tapauksessa sellainenkin löytyi.

Metsuri motokuski:
    ”Jos minäkin olisin raaka-aineen ostaja ja tavoiteena olisi siitä jalostaa mahdollisimman hyvä tuote minimi kuluilla niin ilman muuta vaatisin raaka-aineen sellaiseen olomuotoon että toiveeni toteutuisi, Siitähän tästä on kysymys.”

Ei siitä nyt ole kysymys vaan siitä, että noudatetaanko tehtyä sopimusta.
    Ei sellaista ”toiveiden ulkopuolella” olevaa puutavaa saa sitten sisällyttää tarjoukseen, eikä kauppakirjaan.
    Ostajan pitää kaupantekohetkellä tietää mitä haluaa ostaa.

Esillä 10 vastausta, 3,851 - 3,860 (kaikkiaan 5,335)