Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 3,971 - 3,980 (kaikkiaan 5,335)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Mettämies:
    ”Koko tarinaa en voi tällä palstalla selittää, mutta keskustelua asian tiimoilta on syytä jatkaa, jotta puukaupan läpinäkyvyys ja rehellisyys saadaan metsänomistajia tyydyttävälle tasolle. ”

Onko sinulla mahdollisesti joku vaitiolovelvollisuus, jonkun korvaussopimuksen takia? Vai miksi sanot ettet voi koko tarinaa palstalla selittää?

Kerro nyt ainakin, että mikä viranomainen se oli joka tuon asian totesi ja vähän muutakin tiivistetysti.

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Hyvää Joulua ja onnellista uutta vuotta!

Yrittihän se Raakel eilen puhallella. Ilmatieteenlatos mittasi kai kovimman puuskan näillä main 18 m/S keskituuli pysyi kuitenkin siinä 10 m/S.
    Sähköt eivät katkeilleet, eikä näin neljän seinän sisältä tunnu kovin pahalta metsänkään suhteen.

Ei ole minulla eikä emännällä kinkunpaistohuolia. On tultu siihen tulokseen että ei rasiteta Joulua ihan mahdottomalla ylensyönnillä, niin on varaa syödä hyvin joskus muulloinkin.
    Onhan sitä sianpintaakin Joulupöydässä ja kalaa yms sellaisia herkkuja, mutta pidetään määrät kohtuullisena. Eikö siihen kinkkuun jo kyllästykkin kun sitä koko Joulunaika syödään.

Hyvää Joulua Kaikille Yhteisesti!

Metsäneuvo:
    ”Suurin hyötyjä on metsänomistaja, jolla ei löydy lähiajoilta metsäsuunnitelmatietoja, eikä tunne muutenkaan metsäänsä hyvin. Hänen metsistään tällä metsään.fi aineistossa on riittävät tiedot.
    …………..
    Minunkin metsistä on metsään.fi tiedoissa niin karkeita virheitä, että maastotarkastettu metsäsuunnitelma maksetaan näiden virheiden eliminoimisella jo useampaan kertaan. Vai mitä sanotte, kun parhaassa kasvuvaiheessa oleva 50 v-vanha metsä on fi-palvelussa 86 v-vanha ja heti uudistettavissa. ”

Mites on, onko tälle metsäänsä tuntemattomalle metsänomistajalle kovinkin paljon hyötyä sellaisista ”riittävistä tiedoista” kuin siitä sinun metsästäsi palvelussa on?
    Hän kun ei tunne metsäänsä, niin ettei todella tiedä virheitten olemassaolosta, niin eikö tästä palvelusta ole hänelle vain vahinkoa?

Minä olen sitä mieltä, että jos tästä palvelusta jollekkin on hyötyä, niin ilmeisesti sellaiselle metsänomistajalle, jolla ei tosiaankaan ole voimassa olevaa metsäsuunnitelmaa, mutta joka tuntee metsänsä hyvin. Siis niin hyvin että kykenee ampumaan palvelusta alas isoimmat varikset, oman metsänsä osalta. Hänelle se toimii jonkinlaisena muistilistana, jonka oikeellisuutta voi aina itse tarvittaessa täsmentää.

Kommentti poistettu, koska se ei ollut paikkansa pitävä.

6m3:
    ”Tuo Tanelin ns. ”pystykauppa” termi taitaa olla jo vanhentunutta sanastoa.”

Itse asiassa se ei ole vanhentunut termi vaan kansanomainen epävirallinen ilmaus, silloin kun myydään jollekkin sahalle tai isommalle yhtiölle ”hakuuoikeus”. Tämä hakkuuoikeuksien kauppahan meillä on kovassa lyönnissä edelleen, mutta kyllä siitä edelleen käytetään yleisesti nimikettä pystykauppa, vaikka se on vain sellainen kuvaannollinen nimi.
    Hankintakauppa sensijaan on täsmällinen ilmaus, silloin kun myyjä kustannuksellaan toimittaa puun tienvarteen.

Tässä olikin mitä ilmeisemmin kyseessä hankintakauppa, sillä eihän MHY kai vielä nykysäännöillä saa edes ostaa puuta itselleen?
    Tälläisessä kaupassa tosiaankin sekä kaupan bruttotulo, että hakkuu- ja ajokustannukset kiertävät mo:n veroilmoituksen kautta.

Kuusitukillahan se menee tasan koska kaikki välillä 16…18 cm olevat lasketaan 17 cm mitalle.

Mäntytukilla kun raja on 15 cm niin kaikki 15…16 cm olisivat 15 cm. Muistaakseni ainakin joku ostaja käyttää jotain kerrointa, niin etteivät kaikki tule alaspäin pyöristettyä. Muistaako joku tarkemmin?

Terveisin: korpituvan Taneli

MS200:
    ”Mutta tämä äskeinen taas iskee täysin – luottomoto (sukua) ja hankintakauppa, kaivinkonehommat luottomieheltä (sukua)…Niin se menee! ”

Niin miten se iskee???
    Ei ole sukulaisissa motoa, ei edes sen omistajaa tai kuskia, luottoa saattaisi silti olla.
    Kaivinkone luotto yrittäjistä toinen on sukua toinen ei.

Metsuri Motokuski:
    ”Eiköhän ole parasta että pidetään metsät siinä kunnossa että ne kelpaavat ostaja organisaatioille. ”

Kyllähän ne ostajille kelpaavat! Ei täällä asiasta purnaavista ole yksikään vielä ilmoittanut olevansa ostaja. Vai onko?

Tuo suorittavan tuntityö idea saattaa sopia johonkin kohteeseen.
    Minäkin olen jo muutaman vuoden teettänyt kaiken kaivinkonetyön tuntityönä. Saa sitten sellaisen jäljen kun haluaa. Tämä edellyttää luottoyrittäjää, kaivinkone miehistä niitä on minulla jo kaksin kappalein.
    Motohommissa ilmeisesti pitäisi sitten olla hankintakauppa ja tietysti se luotettava yrittäjä. Taitaisin jopa löytää tuollaisen luottoyrittäjänkin lähialueelta.

Esillä 10 vastausta, 3,971 - 3,980 (kaikkiaan 5,335)