Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Mitäpä tälle asialle nyt sitten kuuluu miten sen jaon lopulta kävi?
Terveisin: Korpituvan Taneli
Anton:
”että palstan eliitti lukuunottamatta yhtä poikaa ei ymmärtänyt näistä yhtään mitään. ”Siellä Korholassa ei kai ollut mitään erityistä eliittirajaa osallistumiselle. Tuli ketä huvitti ja kuka sattui pääsemään. Esim. Leevi ei ehtinyt kiireiltään ja Puun takunen joutui jättämään leikin kesken.
Niin että sellainen eliitti. Ilmoitan nyt sitten virallisesti että jos tällä palstalla on joku eliitti, niin minä en halua siihen kuulua. Eliitti on sama kuin kerma eli maidon herkimmin pilaantuva osa.Minä vain kirjoitan. Tuskin opit on Esson baarista kun niitä Essojakaan ei ole näkynyt täälläpäin pariinkymmeneen vuoteen. Kyllä ne opit on omasta päästä ja mettästä ja murunen luettua joukkoon.
Suorittava porras:
”Jos leimikolla on hakkuuta haittaavaa aluskasvosta , on raivaus tehtävä riippumatta siitä , mitä hakkuutapaa käytetään.”Joo, mutta vastuu leimikon raivaamattomuudesta siirtyy puun ostajalle tarkalleen sillä sekunnilla kun ostomies panee nimensä sellaiseen paperiin että hyväksyy leimikon raivaamattomana. Riippumatta siitä mitä hakkuutapaa käytetään.
On sitten vallan eri asia että kyllähän se metsänkin kannalta paras olisi jos raivaukset ja perkaukset tehdään ajallaan.
Hiukan hupaisaa kinastelua, kun joku syö vain tätä, joku syö kaikkea, joku peto ilmeisesti sitten ei syö mitään.
Eiköhän se niin ole että kaikki pienpedot syövät myyriä jäniksen ja kanalinnun poikasia yms mitä nyt syötävää kiinni saavat.
Tietysti niillä on erilaisia makutottumuksia ja tapoja. Kuitenkin kun nälkä tulee niin kaikki kelpaa, eikä happitatista ole niin väliä.
Minkillä on ilmeisesti ainoana vielä kalatkin vaihtoehtona.Terveisin: Korpituvan Taneli
Puun takaa:
”Taustalla on ympäristöministeriön aikoinaan käyttöön ottama linjaus, ettei maasdeudulle enää rakennettaisi vakituiseen asumiseen tarkoitttuja taloja muuten kuin olemassa olevien rakennuspaikkojen yhteyteen. Tästä johtuen suurin osa Suomen pinta-alasta on käytännössä rakennuskiellossa, eikä suomalaiset voi vastoin Suomen perustuslakia ja EU:n perustusasiakirjaa valita vapaasti asuinpaikkaansa omassa maassaan. ”Tätä ilmeisesti tulkitaan joskus väljästi, joskus tiukasti.
Tiedossani on eräs 5…6 vuotta sitten metsä-autotien varteen rakennettu talo, jossa kokonainen perhe (3 polvea) asuu vakinaisesti. Talosta on suht suoraa tietä pitkin matkaa lähimpään kylään 11,5 km. Sielläkin on vain muutama talo. En tiedä minkälaisen paperisodan ovat joutuneet käymään, mutta siellä nyt asuvat.Terveisin: Korpituvan Taneli
Metsuri Motokuski:
”Kukaan puunostaja ei hyväksy sellaista hinnoittelua jossa hinnoittelu tapahtuu raivaamattomien palstojen mukaan. Sillä hinnalla kukaan ei osta puuta. ”Tunnut olevan kovin kaukana siitä todellisuudesta, johon nimimerkkisi molemmat osat viittaavat.
Ostajat ostavat nimenomaan raivaamattomia leimikkoja. Jotkut jopa mainostavat tätä kilpailuvalttinaan.
Ei hyvät motokuskit kyllä te nyt syytätte vallan väärää tahoa kun syytätte metsänomistajia liian pienestä puusta ja raivaamattomista leimikoista.
On tosiasia että tämä energiapuuhomma on tullut nimenomaan ostopuolelta.
Ensin puhuttiin että kaikii TYVESTÄ 4cm täyttävät kelpaavat, eikä tarvitse raivata. Sitten toki rajaa nostettiin niin että se 4cm on kolmimetrisen pölkyn latva päästä, mutta raivaamattomuus oli edelleen ostovaltti. Näillä ehdoilla minä ainakin tein 25 ha kaupan runsas vuosi sitten.Jos leimikko ei tyydytä valittakaa pomollenne ja hän nuriskoon ostomiehille.
Ostomiehet ovat luoneet metsänomistajille illuusion raivaamattomasta tikkumetsästä, josta tulee vielä rahaakin.
En ollenkaan väitä etteikö tuollainen puunkorjuu olisi tappiollista, mutta siitä on turha syyttää metsänomistajia. Ei se ole hullu joka myy vaan se joka ostaa, vielä maksaakin.Pankaa vain kiltisti piiput niinpäin että moite kohdistuu sille taholle, joka on sopimuksen allekirjoituksella ottanut vastuulleen raivaamattoman tikkumetsän korjuun.
Onhan se tietysti pitkänpäälle kaikkien etu ettei mikään osapuoli tee omaa osaansa tappiolla.
Olen täällä meilläpäin ollut huolissani metsissä tapahtuvan kaivinkonetyön jatkuvuudesta. Metsäkeskus ja MHY teettävät kaivinkoneyrittäjille ihan orjahintaisia pitkäaikaisia sopimuksia.
Joku sanoo tietysti heti, että nämä organisaatiot ovat metsänomistajan asialla, ehkä lyhyellä tähtäimellä niinkin. Kuitenkin oikein huono kannattavuus huonontaa heti työnjälkeä ja kaivinkonetyön huono jälki näkyy vuosikymmenet. Niinpä olen jo muutaman vuoden teettänyt kaiken kaivinkonetyön aikapalkalla ja määritellyt sitten itse laatuvaatimukset.Niinpä Suorittavan ja ym kritiikki huonoista leimikoista on oikeutettua.
Marssijärjestys vain pitää muistaa. Motomies moittii leimikkoa isännälleen ja isäntä pyytää lisää liksaa ostaja firmalta. Ostaja joutuu kyllä sitten jossain vaiheessa katsomaan mitä ostaa ja millä ehdoilla. Tietysti vielä sitäkin, että onko mahdollista mainostaa ostotoimintaa sillä että me emme vaadi raivausta.Terveisin: Korpituvan Taneli
Olen minäkin tässä hiukan ihmetellen lukenut näitä energiapuu hommia Harjavalassa.
Tehdään useita kauppoja vuodessa, kun minä ainakin yritän keskittää ainakin kaiken harventamisen isompiin nippuihin, jos nyt sitten aukkoja tehdäänkin vähän pienemminkin kaupoin.
Ihmeellistä on ollut myös miten nuorena ja pienenä puu siellä kelpaa energiaksi. Nyt sekin näyttää toki normalisoituneen.Toisaalta ihmettelen myös sitä miten Suorittava ja muut motomiehet suhtautuvat asioihin.
Kyllä pitäisi olla selvää, että metsänomistaja tekee kaupat puufirman kanssa ja puufirma hakkuufirman kanssa. Motokuski taas on työsuhteessa hakkuufirmaan.
Jos motokuskilla tulee vastaan raivaamaton leimikko, niin ei se kyllä ole yksinomaan metsänomistaja joka siihen on syyllinen. Kun tein energiapuukauppaa viime vuonna, niin pari firmaa ihan erityisesti mainosti minulle että he eivät sitten vaadi ennakkoraivausta, niinkuin nämä muut. Tein sitten kaupat sellaisen kanssa, joka ei vaatinut raivausta, tosin ihan pahimmat ojanvarret kuitenkin raivasin.
Minun mielestäni ostaja on siirtänyt raivaamattomuudesta vastuun tällöin itselleen. Eikä konekuski asiasta sinänsä nurissutkaan minulle, totesi vain sen mikä täällä on sanottu moneen kertaan että se hidastaa työtä ja huonontaa jälkeä.Terveisin: Korpituvan Taneli
Polle-Olle:
”Voi olla lapsellinen ajatus kun ajattelin, että ihan kuokalla ja lapiolla muokkais taimelle paikan ja vielä vaikka merkkais, että olis helpompi löytää ja heinätä. Onks järkee?”On järkee!
Niinkuin joku jo sanoikin että maatakin voi jo tuollaisella alalla kaanniskella pahinpiin kivikohtiin. Valitse puulaji tässä tapauksessa omien maisemallisten mieltymystesi mukaan, sinähän sitä siinä katseletkin. Nopeakasvuiset lehtipuut tulevat tietysti äkimmin ruohikosta ylös. Vaikka olisi karuakin niin kyllä tuollaisen läntin voi vaikka lannoitella puu puulta, että saa mieleisensä pihapuut. kyllä se jees-miehen haapakin voisi tuossa olla jotain, ehkä sekametsä manty kuusi koivu ja haapa. Tuossa voisi jo sitten antaa hiukan kaikkienkin kukkien kukkia. Jos nousevissa vesoissa on pihlajaa leppää ja raitaa yms, niin miksi ei, pihan laidalla kun ollaan.Muuten kun hakkaatte noita mökinvieruskuvioita niin pankaa ilmoituksessa ruksi kohtaan ”muu hakkuu” ja lisätietoihin että tarkoitus laittaa maisemapuita pihapiirin jatkoksi. Voi olla että Metsäkeskus ei sitten enää ole kiinnostunut siitä, että mitä ja koska istutetaan.
Tämän opin vahingossa. Energiapuuhakkuussa, parilla kuviolla, ostajan edustaja pani ruksin tuohon, kun ei oikein vaihtoehdoista mieleistänsä löytänyt. Lisätietoihin kyllä kirjoitettiin että energiapuuhakkuu. Nyt sitten kun tuli metsaa.fi tiedot julki, oli molemmat kuviot merkitty ”aukea” nimekkeellä, eikä mitään suositeltuja toimenpiteitä. Kun kyselin perään, niin sanottiin että on tulkittu hakkuun olevan ”käyttötarkoituksen muutoksen” takia suoritettu.
Että näin helposti uudistamisvelvoitteestakin näköjään pääsee. Nämä olivat sentään 2 ja 4 ha kuviot, selkeästi keskellä metsää.Terveisin: Korpituvan Taneli
Kiitos Caballista, siinä oli enemmänkin kuin caballinen tietoja. Paneudun hommaan tässä joskus, nyt lukaisin vain ohjeen läpi ja totesin, että vielä joku osaa tehdä ohjeitakin ohjelmien käyttämiseen.