Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Jees H-valta:
”Kylläpä on vaateita metsäalan toimijoilla. On aivan mahdotonta ruveta tiestöä ruuvaamaan joka paikassa täysperävaunuhakuun sopivaksi. Johan olisi metsissä baanaa. Naurettavaa sanon minä.”Mutta se se vasta naurettavaa on kun olen järjestänyt metsäni ja tieni niin että ne ovat talvella ja kesällä täysperävaunulliselle rekalle sopivia, niin silti minun pitäisi maksaa jotain korvauksia autourakoitsijalle. Ainakin Metsuri Motokuskin mielestä, autoilijat eivät ole sellaista vaatineet vaan kiitelleet tien hyvää kuntoa.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Metsuri Motokuski:
”Ainahan yleishyödyllinen rakentaminen ja kunnossapito aiheutaa korvattaavaa toimintaa. Niin tiet, kaatopaikat, lentokentät, taajamat ja jne. Jos jokaisesta toiminnasta halutaa ”Tanelin” mukaiset korvaukset niin mitenkähän ”Tanelin” ja muiden elinkustannuksille kävisi, ”Niin yleishyödyllinen rakentaminen aiheuttaa haittaa ja se on ymmärrettävä. Sähkölinjatkin kuuluivat aikanaan juuri tämän yleishyödyllisen rakentamisen piiriin. Oli kylien sähköosuuskunnat ja kuntien omistamat jakeluyhtiöt. Hyöty meni tosiaankin yhteiseksi hyväksi ja ”kökkähomma” oli perusteltua.
Mutta tällä hetkellä asia ei ole näin jakeluyhtiöt ovat prössiyhtiöitä, joiden pääasiallinen tarkoitus on tuottaa voittoa osakkailleen. Miksi ihmeessä metsänomistajan pitäisi olla ”kökässä” prössiyhtiöllä????Minulla itselläni on 20 kW linjaa maillani niin minimaalisesti ettei siitä juuri voi mainita. Eikä jakelujännitteen tolppiakaan juuri muuta kuin mitä tarvitaan kiinteistölle tuloa varten.
Kirjoitankin tässä lähinnä siitä syystä että olen vuosikymmenten mittaan sivusta seurannut tiiviisti asiaa. Ensin isä-ukko teki niitä kylän keskeisiä ”kökkä” sopimuksia ja myöhemmin Jyllinkosken Sähkö vetosi juuri tuohon yleishyödyllisyyteen. Sekin vielä oli perusteltua senhän omistivat kunnat, eivätkä mitään osinkoja ulosmitanneet.
Tilanne on nyt vallan toinen kun linjat omistaa Fortum, jonka tarkoituksena on tuottaa mahdollisimman hyvää voittoa osakkailleen.On mielenkiintoista ettei tätä kupletin juonta ymmärrä edes kaikki metsänomistajat.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Metsuri Motokuski:
”Se että puut haetaan nupilla ja kuormataan jossain levikkeellä kärryyn aiheuttaa vuodessa huomattavan tulonmenetyksen urakoitsijalle. Tätähän ei kukaan korvaa ei edes ”Taneli”.”Onko luetun yrrärtäminen huonoa? Kirjoitin näin:
”Siltä tieltä ei yleensä haeta kuin perävaunuun puuta niin että nuppi on jo täynnä. Toinen vaihtoehto että haetaan pelkkään peräkärryyn puuta, sitten vaunu odottaa jossain bussipysäkillä kun nuppiin haetaan tavaraa, huonommasta paikasta.”Ellet ymmärtänyt niin yritän selventää. Kyseistä tietä käytetään siihen että saadaan täysi kuorma, kun sitä huonommista paikoista ei saada. Minkähän korvattavan tulonmenetyksen olen aiheuttanut urakoitsijalle? Olenhan järjestänyt hänelle sentään paikan josta on hyvä hakea kuorma täyteen kun muualta ei pysty täyttä lastia ottamaan.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Paljon on kehitystä tapahtunut. On materiaaleja jotka siirtävät tehokkaasti hien ulospäin ja näitä tuuletettuja versioita.
Ongelma on siinä että kaikki vaatteet jollain tavoin estävät lämmön siirtymistä pois kehosta. Toisaalta liika lämpö, työskenneltäessä tehokkaasti, on ongelma vaikka olosuhteet sallisivat vaateittakin työskentelyn.Nythän tuo ongelma on pääosin ohi taas, mutta tulee taas ensi suvena.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Myös johtokaduista kunnon korvaukset.
Tosiaankin 50- ja 60-luvuilla talkoohenkeen oli perusteitakin. Sähköfirmat olivat kuntien omistamia yleishyödyllisiä laitoksia, jos joskus vähän voittoa tuli se käytettiin verkoston kohentamiseen. Nythän pörssiyhtiöillä on vain osingon jako mielessä.
Aiemmin oli myös paljon kyläkohtaisia sähköosuuskuntia, niissä homma oli vielä enemmän talkoohenkistä.Terveisin: Korpituvan Taneli
Tuo LauriK:n kokemus on mielenkiintoinen siksi että tietooni tulleissa tapauksissa homma on aina alkanut pelittämään kunhan on päässyt läpi pyrogratiasta alimmalle työnjohtotasolle ja suorittavaan portaaseen. Tuollainen ammattitaidottomuus suorittavassa portaassa on uutta minulle.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Onko ihan pakko kirjoittaa joka päivälle muutama viesti, vaikka ei olisi asiaakaan.
Ei palstan toimivuutta mitata sillä miten monta viestiä sinne päivässä ilmestyy. Ei tule maailman eikä palstan loppu, vaikka joku päivä kukaan ei kirjoittaisi mitään. Toki on suotavaa että kun parin päivän jälkeen taas avaa palstan, että siellä olisi muutama uusikin viesti. Ei kuitenkaan niin että ne on kirjoitettu vain sen takia, että on pakko joka päivälle jotain kirjoittaa.Minä joskus toppuuttelen kirjoittamistani kun on tullut muutama viesti jo sille päivälle kirjoitettua. Joku hengähdystauko teille muillekkin pitää antaa.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Tarpeeton lisävaltuutus.
Nykyiset säännökset pelasivat ihan hyvin niin kaun kun sähköyhtiöt eivät olleet prössissä. Silloin niillä oli mielenkiintoa vielä toimitusvarmuuteenkin, mutta sitten alkoi vain yhtiön prössikurssi olla merkittävä asia.
Sähkökatkojen suma on johtunut vain ja ainoastaan yhtiöitten ennakkohuollon lopahtamisesta.
Kerroin jo aikanaan Tapani myrskyn yhteydessä hyvän esimerkin asiasta.
Vanhan kotikyläni molemmin puolin on etelä-pohjois-suuntainen 20 kW linja metsän läpi. Pohjoispuolella on hiukan isompi metsänomistaja, joka on aktiivinen monissakin asioissa. Hän totesi että riskipuita on melkoisesti linjalla. Vaikeampi oli päästä Fortumilla sellaisen ihmisen puheille, jolla olisi ollut valta panna sinne metsurit. No ne metsurit lopulta tulivat ja tekivät hyvää työtä kyseisellä linjalla ja pistolla, joka tuli muuntamolle. Isäntä otti puut talteen oman metsurinsa kanssa, hankintakaupan lisukkeeksi.
Sitten tuli Tapani ja puhalsi, tältä pohjoispuolen linjalta moto poimi kaksi puuta, jotka nojasivat lankaan, linjaa ei tarvinnut korjata.
Eteläpuolen hyvin samanlaisessa maastossa olevaa linjaa rakennettiin uudelleen, toista viikkoa.Mihin tässä Fortum olisi tarvinnut näitä uusia valtuuksia. Ei mihinkään, halua toimitusvarmuudesta huolehtimiseen kyllä olisi tarvittu, mutta ei uusia valtuuksia.
Jos mennään vielä vanhempaan aikaan. Tuota eteläpuolista linjaa (pohjoispuolista ei ollut) hoiteli aikanaan isä-ukko, sähköosuuskunnan nokkana. Hän käveli linjan syksyisin läpi ja merkkasi kaadettavat ja homma hoidettiin isäntien kanssa. Myrskyjen aiheuttamia katkoja ei ollut.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Kirjoitit kuusmottinen tarkalleen ottaen näin:
”Noille T- ja Y-haarojen teettäjille toivotteli nyrkkiä silmään, jouluna ja juhannuksena vois vähän pyöräyttää sita nyrkkiä”Tuota nyt sitten saa tulkita mistä näkövinkkelistä hyvänsä. Meilläpäin tuo on uhkaus ja selvää riidan haastoa.
Vain se yksi kuski on ollut Y-haaran kanssa vaikeuksissa ja rutikuivalla kesäkelillä.
Jotkut kääntävät tien puolessa välissä, jossa on pieni pisto kääntämistä varten, vasemmalle. Sen minäkin sanoisin kelvottomaksi kääntöpaikaksi, mutta kun kuski on tarpeeksi taitava, niin näyttää sekin riittävän.Siltä tieltä ei yleensä haeta kuin perävaunuun puuta niin että nuppi on jo täynnä. Toinen vaihtoehto että haetaan pelkkään peräkärryyn puuta, sitten vaunu odottaa jossain bussipysäkillä kun nuppiin haetaan tavaraa, huonommasta paikasta.
Terveisin: Korpituvan Taneli
6m3:
” Ei todellakaan mikään VAADE, vaan rikinkatkuiset terveiset. Tulkinta kysymys.”Mielenkiintoisia tulkintoja. Minä katsoisin Nuo alkuperäiset ””toiveet”” , vähintäänkin uhkailuksi.
Asiallistakin kritiikkiä voi toki kääntöpaikoista esittää, nuo ”terveiset” olivat lähinnä riidan haastamista.
Terveisin: Korpituvan Taneli