Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Ketjun aihe, hirvestyksen vapauttaminen lupasääntelystä ei ole sinänsä suunnattu metsästysseuroja vastaan. Sillä on vain tarkoitus murtaa metsästäjien määräysvalta hirvien määrän suhteen.
Jos lupakäytännöstä luovutaan, jatkunee seurojen jahti aika lailla entisellään. Erona on vain se että jos seura päättää pitää kannan liian suurena, tulevat muut miehet ampumaan liiat pois.
En ollenkaan usko että se johtaisi mihinkään metsänomistajien erillisjahteihin.Suorittava on täällä tuputtanut tätä yhteistoimintaa ja paikallista päättämistä. Tähän yhteistoimintaan ei ole vuosikymmenien kuluessa saatu metsänomistajan ääntä luulumaan, niin miksi nyt sitten kuuluisi.
Paikallinen päättäminen???
On kai aivan samantekevää päättävätkö metsästäjät asiasta valtakunnan ja piiritasolla vai kuntatasolla, kun se on kuitenkin metsästäjien päätös.Jos haluatte välttyä lupakiintiöitten poistamiselta, jota niin kovasti tunnutte pelkäävän, niin tehkää asian hyväksi jotakin.
Ottakaa aidosti metsänomistajat päätöksen tekoon mukaan, ei vain muodollisesti. Jokainen metsästäjä ja erityisesti johtavassa asemassa olevat katsokaa oman paikkakuntanne tilannetta ja kysykää hiljaa mielessänne, että onko metsänomistajia todella kuunneltu meidän alueellamme. Siitä se lähtee, jos metsästäjät vain aidosti haluavat.On turha huutaa metsänomistajia metsästys talkoisiin mukaan, mehän jo olemme siellä mukana antaen käytännössä ilmaiseksi maat ”vuokralle”. Melkoinen on myös se tietomäärä, jonka metsänomistajat riistan liikkeista antavat, kunhan sitä tietoa vain käytettäisiin.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Metsästysseurat eivät mitenkään yleisesti ole keksineet ja kehittäneet kylien sisäistä yhteen hiileen puhaltamista ja yhteisöllisyyttä.
Olen aikanaan käynyt läpi tämän kyläkunnan yhteisöllisyyden. Siinä ei ollut metsästysseuralla osaa eikä arpaa. Nyt myöhemmin sekin on tosin rakentanut lahtiliiverinsä viereen metsästysmajan, jota toki käyttävät sitten muutkin, maksua vastaan.
Olen ollut huomaavinani eri kylien elämää seuranneena, että se ei ole siinä yhteisöllisyydessä ja kylähengessä tärkeintä, minkä seuran, yhdistyksen tai aatteen piirissä toimitaan, muodot ovat aika lailla samanlaisia.Terveisn: Korpituvan Taneli
Onko siis tehty jotain väärin? Että metsän tuotto pysyisi normaalina, pitää joskus käyttää ”kirvestäkin”.
Onko se alue Metsäliiton omaa metsää?
Jos ei ole, niin miksi Metsäliittoa hakkuusta soimaat.Terveisin: Korpituvan Taneli
Vai ei ole sertifioinneilla mitään tekemistä vihreitten kanssa. Hehän tälläisiä hömpötyksiä ovat alkaneet vaatia ja ovat kuin haukat vahtimassa ettei setifioimatonta puuta ole liikkeellä. FSC sertin rahojen jäljet johtavat suoraan kreepiisin terroritekoihin.
Pitää yrittää katsoa asioita siltäkin puolelta, jota ei propagandassa mainosteta. Toisin sanoen ei saa olla liian sinisilmäinen.Terveisin: Korpituvan Taneli
Ainakin tähän asti on liitokset pitäneet, mutta senverran vähän olen käyttänyt että en puhuisi liitosten kestävyydestä mitään.
Käytössä kokonaisuutena hyvä. Terä on Bahco (omaasukua Sandvik)Terveisin: Korpituvan Taneli
Kyllähän Anton on oikeassa tuon paikan suhteen, parempiakin paikkoja Suomesta löytyy kuin tuo Simonkadun toimisto.
Ellei parempaakaan paikkaa löydy, niin minä kyllä olen myös valmis tulemaan sinne Simonkadullekkin, onhan sielläkin tullut vierailtua aiemminikin.
Siitä edustavuudesta vielä. Varmaankaan emme esim Gla ja minä halua millään tavalla edustaa Antonia siellä eikä missään muuallakaan.
Vielä jyrkemmin, ainakin minä, sanoudun irti siitä, että Anton edustaisi jotenkin minua tai meitä. Senverran törkeää on hänen sanankäyttönsä, että sillä ei tosiaankaan asiaa edistetä, vaan vahingoitetaan.Tuosta Kontron tapauksesta vielä.
Vanha tuomari sanoi aikanaan että ei se riitä, että on puolueeton tuomarina, vaan sen pitää näyttää sivullisestakin siltä että on puolueeton.
Eli, ei riitä se että vaikka Kontro olisi kuinka tasapuolinen ja hyvä päätoimittajana. Riittää jo se että on metsästäjäliiton puheenjohtaja. Se aiheuttaa MTK:n nykyisessä ja mahdollisessa tulevassa jäsenistössä närää. Kyllä tuo ristiriita olisi saatava purettua jotenkin. Joko Kontro luopuu Metsästäliiton puheenjohtajuudesta ja muista liiton luottamustoimista tai sitten etsii neutraalimman paikan jatkaa lehtimiesuraansa.Paikallisista Riistanhoitoyhdistyksistä ja neuvostoista vain sen verran, että onko niissä edes kunnon edustusta maanomistajilla. Minun tietääkseni niissä olevat metsästävät hirviä kaikki. Kukahan ne sitten muka valitsee, ne maanomistajan edustajat?
Jees H-valta:
”……ei ne nyt NOIN isoja herroja sentään ole. Kumarrus syvään näkyi tänne asti.”Luin kirjoitukseni uudelleen enkä huomaa siinä mitään erityistä kumarrusta.
Mielikuvasi saattaa johtua siitä etten sorru Antonin kielenkäyttöön, jota sinäkin joskus ”lainaat”. Muistathan kaverin joka suivaantui kommentistasi niin että lähti koko palstalta.Terveisin: Korpituvan Taneli
Se Bahcon kolmijatkoinen alumiinivarsi on muuten 5,2 m pitkä. Alkaa olla jo sitä luokkaa, että pidempi jos olisi, niin vaikea olisi hallita enää. Hangen päältä oksa katkeaa noin 7 m korkeudelta.
Kyllähän se niin on että salametsästyksen aiheuttajana on on kansan oikeustajun vastainen susipolitiikka. Se on pienen ihmisen hätähuuto oikeuksiensa perään.
Toisaalta salametsästystä aivan ilmeisesti nyt kyllä liioitellaan. Sen olemassaolo on tosiasia, mutta jos tuo väite, että vain 10% tulee julkisuuteen, olisi totta, niin Suomessa ei olisi enää mitään susiongelmaa.Onko kukaan tullut ajatelleeksi sitä että pannoitus myös aiheuttaa susille ongelmia. Hiertymiä ja vammoja kaulaan tulle pannasta. Onko sitten pedon ajattaminen näännyksiin moottorikelkalla tai helikopterilla, pannoitusta varten, eettisesti ollenkaan kestävää.
Miksi asutuksen liepeille tulee nimenomaan pannoitettuja petoja. Pannoitettujen määrä kai on koko kannassa aika pieni, mutta asutuksen liepeille tulevista suuri osa on pannoitettuja.
Syitä voi kaksi:
– Eläin tottuu pannoituksessa ihmisen hajuun eikä pelkää sitä samalla tavalla kuin luonnoneläin.
– Eläimen elinvoimaa on vahingoitettu pannoituksessa tai itse pantä aiheuttaa elinvoimaa vähentäviä haavaumia. Tälläinen eläin ei enää pärjää luonnossa, vaan sen on etsittävä helpompia ravintolähteitä.Terveisin: Korpituvan Taneli
Koska viestini toisessa ketjussa ei tullut Tiirolalla luetuksi tai ei ainakaan vastatuksi, niin siirretään tänne.
RE: MTK:n metsäjäsenyys
Mika Tiirolalle:Tälläisellä keskustelupalstalla on näköjään aina epäasiallisia sanavalintoja. Valitettavasti Metysälehden linja on vähän liian lepsu niiden suhteen.
Kysyisin kuitenkin, Pidätkö Kontron kaksoisroolia sopivana?
Mitenkään en voi olla ihmettelemättä sitä, että puuntuottajien edustaja esiintyvä järjestö antaa lehtensä päätoimittajajuuden metsästäjäjärjestön puheenjohtalle. Siinä on intressien ristiriita, ei siitä mihinkään pääse.Olen itse ollut MTK:n (aktiivi)jäsen, aikanaan kun viljelin maata. Kävin jopa MTK:n peruskurssinkin kevättalvella 63.
Kun lopetin maatalouden, erosin myös MTK:sta. Myöhemmin olen ollut muutamien palkansaaja järjestöjen aktiivijäsen.
Olen siis sitä mieltä että alansa etujärjestöön pitää kuulua.Tästä voisi päätellä, että olen MTK:n metsäjäsen, mutta enpä olekkaan.
En ole oikein saanut selville, miten MTK todella ajaa metsänomistajan asiaa? Kerro se minulle! Jos pystyt asian perustelemaan hyvin niin saat minusta metsäjäsenen. Tyylilleni uskollisena tulen sitten kyllä jakamaan ilosanomaa eteenpäinkin.
Varmaankin tämän palstan kirjoittajat ja lukijat (joita on paljon enemmän kuin kirjoittajia) ovat myös kovasti kiinnostuneita antamastasi vastauksesta.**********
Lisäyksenä vielä tähän.
Hirviasia on erityisen hyvä esimerkki MTK:n joko voimattomuudesta tai ehkä sittenkin tahdottomuudesta.Kerro tarkemmin mikä siinä hirviasiassa hiertää? Onko kysymys vain siitä että se on myös MTK:ssa ”herrojen huvi” tuo hirvestys. Vai onko siinä joku ulkopuolinen taho, johon asia törmää, eikä hoidu?
Tässä samalla kuitenkin kiitokset siitä, että yleensä olet vaivautunut vastailemaan palstan kysymyksiin.