Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Viewing 10 replies - 4,631 through 4,640 (of 5,309 total)
  • Korpituvan Taneli

    6 m3:
    ”Syksyllä kun oksat nypin pois, niin näin että olivat kasvattaneet pitkät juuret.
    Olisiko tuo sitä suvutonta lisääntymistä?”

    Kyllähän se sitä on samoin kuin tuo edellä kertomani oksankärjistä lisääntyminen.
    Tarkoittikohan Putte näitä ilmiöitä, vai oliko hänellä mielessä vielä jotain muuta?

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Jos metsänomistaja sitten pidättäytyy hyvän sienisadon toiveissa hakkuista, niin mitä se HÄNELLE tuottaa?
    Pelkkää tappiota metsätaloudessa ja muutaman korillisen sieniä, jos on sattunut jokamiehiltä jäämään.

    Sienisadon kaupallinen hyödyntäminen, puunmyynnin sijaan vaatisi sen että maanomistajan määräysvaltaa omalla maallaan muutettaisiin rajusti.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Se kuka sanoi ja mitä sanoi missäkin kokouksessa on varmaankin kiinnostavaa paikallisesti. Siitä voi keskustella paikallislehtien palstoilla. Tänne tuotuna se tuntuu kovin tyhjänpäiväiseltä asioitten tonkiselta.

    Asenteestasi ei tosiaankaan heru mitään hyvää kotikaupunkisi kehitykselle.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    En tiedä mitä Putte tarkoitti tuolla kuusen suvuttomalla lisääntymisellä.

    Itse olen nähnyt kuusen lähtevän kasvattamaan juuristoa kun oksan kärki ottaa maahan. Siitä muodostuu ihan samanlainen taimi kuin siemenestäkin.

    Metsässäni on elossa oleva kuusen runko, jonka juuret ovat täysin katkenneet 60-luvun ojituksessa. Runko on tehnyt juuria maahan koko pituudeltaan ja oksista on muodostunut jo melko isoja käkkärä kuusia.

    Tälläistä en tiedä Männyllä tapahtuvan. Se miten se liittyy näiden puiden kehityshistorian nuoruuteen tai vanhuuteen en oikein ymmärrä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Joukamo:
    ”Mikä tässä oikein on kummallista? Kumpi on kovempi sana: hirmuhallinto vai ”kostoretki”?”

    Turha irroitella sanoja. Se aiempi viestinihän oli:
    ””””””””””
    Joukamo:
    ”Hirmuhallinnon teloituskomppaniasta joku siis ampui ohi! ”

    Kielenkäyttö täällä osoittaa sen että mitään asiallista yhteisten asioitten hoitoa ei edes olla tavoittelemassa, vaan ollaan vanhakantaisella kostoretkellä.
    ”””””””””””””””””
    Epäkohtiin puuttumisessa pitää toki olla lujana. Räyhäämällä ja rähjäämällä ei kuitenkaan kunnallispolitiikassa saavuteta mitään.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Joukamo:
    ”Hirmuhallinnon teloituskomppaniasta joku siis ampui ohi! ”

    Kielenkäyttö täällä osoittaa sen että mitään asiallista yhteisten asioitten hoitoa ei edes olla tavoittelemassa, vaan ollaan vanhakantaisella kostoretkellä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Oletkos Suorittava kaatanut sellaista leimikkoa, jossa puut on todella jo etukäteen valittu.

    Kiinnostaa tuo asia, vaikka itse en sitä tee. Kerran motokuski, järeämmässä harvennukseesa, kysyi, että miksi et leimaa koko kuviota etukäteen, kun olin merkannut yhden ajotien, jota oli tarkoitus jatkossakin käyttää.
    Sanoin, että menisi niin tuhottomasti aikaa empiessä ja lopputulos olisi kuitenkin liian tiheä jäävä puusto.
    Vikapuiden merkitsemistä olen toki joskus kokeillut.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    OK, Aukusti!
    Sanotaan sitten niin, että keskustellaan tässä ketjussa vain kaadettavien tai vaihtoehtoisesti jäävien runkojen yksittäin merkkaamisesta, ennen hakkuuta, jos leimaaminen on jo vanhemmallakin polvella saanut uusia merkityksiä.
    Itse olen kyllä pitänyt nykyistä käytäntöä leimikon rajaamisena, en leimauksena.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Tuo ajourahommahan siinä tietenkin on. Vaatii ilmeisesti melkoisen kokemuksen konekorjuusta, merkitäkseen ajouria siten että motokuskikin on tyytyväinen.
    Toisessa harvennuksessahan urat jo siellä ovat.

    Kurki oli sitä mieltä ettei välttämättä kannata tuo etukäteen merkkaus (leimaus).
    Muiden mielipiteitä?
    Minkä kannan nämä meidän motokuskit ottavat?
    Helpottaako vai vaikeuttaako työtä? Onko kolaus itsetunnolle?
    Aikaa motokuskilla on niukasti puun valintaan ja näkee vain yhdeltä puolen. Kun lenko on sopivan suuntainen, niin sitä ei huomaa, kun katsoo yhdeltä puolen, samoin on koron kanssa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Älkää sekoittako tähän ketjuun mitään leimikon rajauksia ja rajalinjojen merkkausta.

    Kysyisin vielä, että harrastaako muut kuin Anton leimausta?
    Siis tarkoitan, joko kaadettavat tai jäävät rungot merkitään.
    Miten onnistuu motokuskin kanssa, tuleeko erimielisyyttä?

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Viewing 10 replies - 4,631 through 4,640 (of 5,309 total)