Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 4,851 - 4,860 (kaikkiaan 5,309)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Mitä se suorittava porras täällä höpisee. En ollut lukenut ketjua, kun tiesin tuuban entiseksi, mutta nyt oli joutavaa aikaa.

    Ensinnäkin matematiikkaan.
    Energiapuunostajat lupaavat korjata puun karsittuna rankana aina neljään senttiin (4 cm) asti, siis latvan läpimitta 4 cm. eivätkä kyllä sen alle juuri menekkään.
    Jos puu on 4 metrin korkeudelta 4 cm, niin sen keskiläpimitta on taatusti sen 5 cm ja tilavuus 7,85 litraa, niitä menee kiintokuutiometriin 127. Jos puu on 9 m korkeudesta 4 cm, sen keskimääräinen läpimitta on vähintäänkin 6 cm ja tilavuus 25,4 litraa, niitä menee kiintokuutiometriin 39.

    Tanelin metsässä oli energiamoto nyt kolmisen viikkoa, isäntä itse ajoi vain yhtä vuoroa.
    Annoin hänelle luvan kiertää omatoimisesti ne paikat jossa olisi tarvittu tuntipalkkaa. Oli niin karua kangasta että paikoin tilanne oli tuollainen, vaikka ikääkin ja runkolukua kyllä olisi ollut. Täytyy ne kohdat sitten selvitellä raivaussahalla.
    Jos poistettava puu, muualla kuin ajourilla, on pääsääntöisesti tuollaista 3…4m metrin päästä 4 senttistä, niin hulluahan sinne on motolla ajouria laahata.

    Suorittava porras taitaa nyt yrittää aktiivisesti unohtaa sen ettei poistuma keskimäärin ole tuollaista keppiä. Sitte erikseen ajourilta tulee aina isompaa tavaraa, kun kaikki kaadetaan.
    No, johan tuo on jo moneen kertaan luettu, että metsäomistaja on aina syyllinen kun hirvi syö ja taas säma syypää kun motofirma ei tuota ja kuski joutuu kilometritehtaalle.
    Mitä minä olen tässä vuosikymmenien varrella konkursseja katsellut niin niihin on 99% ollut patevä syy, niitä on yleisemmin kolme, pätee muuallakin kuin metsällisessä yrittämisessä.
    – Yrittäjän viinankäyttö
    – Suuruudenhullut investoinnit ja väärät laskelmat kannatavuudesta, joko heti alkuun tai sitten kun rahantulo on hurmaannuttanut.
    – Joku isompi konkka vie mukanaan, kun jää rahat saamatta.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Jees H-valta:
    ”No niin. Tsekattu on ja hyväksi havaittu. Ainoastaan yksi tila kirjattu kahteen kertaan. Maksoin jo ja jatkan. Korjaukset tulee perästä. ….”

    Ne varsinaiset tilojen omistaja yms tilatiedot tuntuvat päivittyvän hyvin nopsasti oikeiksi. Minullakin oli muodollinen omistatietovirhe, joka ei tämän palvelun käyttöä mitenkään haitannut. Huomautin siitä ja se on nyt korjattu.

    Olen siis saanut lisää koeaikaa ja olen nyt käynyt tiheällä kammalla läpi kuviotiedot ja kas kummaa sielläkin on jo jokunen asia huomautusten jälkeen korjattu.
    Asenne ainakin tuntuu olevan kohdallaan, eli parempaan päin yritetään mennä. Olisipa tilanne yhtä hyvä myös systeemimuutoksia vaativissa asioissa, niin kyllähän tämä tästä.

    Paljon on siis vielä kehitettävää, mutta se pitää sanoa jo nyt että johonkin tämäntyyppiseen systeemiin homman pitää mennä, ei varmaan ole Suomen metsätaloudella varaa siihen että suunnittelija kävelee käikki paikat läpi kerran kymmenessä vuodessa.
    Odotan paljon kaukokartoitukselta (laserkeilaus), se tuo mitattua tietoa määrävälein systeemiin. Toivottavasti rahat antavat myöten tehdä tuo homma mahdollisimman usein.
    Maastokäyntejäkin toki tarvitaan, mutta sitten ne voidaan kohdentaa tarpeellisiin kohteisiin.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Visakallo:
    ”Joensuun yliopistolta on tullut muutakin korkeatasoista tutkimusta mm. D-vitamiinista. ”

    Taisipa se olla Kuopion yliopistosta se.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Kyllähän sieltä kaupalliselta puolen saattaa löytyä hyviäkin sovelluksia, mutta siinä on se sidonnaisuus.
    Minä ainakin vielä haluan sitoutumattoman tahon järjestelmän. Tuosta metsaan.fi palvelusta vielä saatttaa tulla hyväkin, mutta työtä pitää tehdä paljon.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Jees H-valta:
    ”Taneli on tainnut viihtyä liikaa tuvassa, heh!
    On tainnut raivaus jäädä hirvien hommeleiksi. ”

    Ahaa Jees H-valta on huomannut siitä ”risusavottamiehen” poistumisesta palstalta, että kun heittelee sopivia henkilökohtaisia herjoja niin saa epämiellyttävät palstalaiset pois kuvioista.
    Kerron nyt heti, ettei kyllä onnistu Tanelin suhteen, ei ainakaan yhdenmiehen hartioilla.

    Tuossa aukkojen ja taimikoiden tarkastukseesa menivät hommat hiukan sekaisin.
    Iittainen kyllä, tarkkaan lukien, sanoi että ne tarkistetaan kaukokartoituksen (laserkeilaus) yhteydessä. Näin todellakin on täälläkin tapahtunut. Itse tapasin metsässä tarkistajan. Tältä tilalta minulla ei vielä ole tietoja netissä. Kaukokartoitustuksen kokeilualuun tiedot eivät täällä vielä ole valmiita julkaistavaksi.
    Minä tuolla edellä puhuin sellaisen tilasta, jonka tiedot on syötetty vanhan manuaalisuunnittelun mukaisesti. Niiden syötössä oli tullut virhe ja puustoinen kuvio oli merkattu aukeaksi. Näitähän ei lähdetä maastoon erikseen tarkastamaan. Ilmeisesti tiedot muutetaan vain metsänomistajan ilmoituksen mukaan.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Jatkuu

    Kaikenkaikkiaan hyvä yritys palvella, sääli että en voi olla mukana kehityksessä, mutta koska tämänhetkinen informaatio on disinformaatiota niin en toki maksa 60 euroa vuodessa siitä että yrittäisin korjailla palvelun epäkohtia.
    Juuri jotain tällaista systeemiä yksityismetsätalous kaipaisi, mutta se pitäisi malttaa kehittää edes beetta versioksi, ennenkuin sillä aletaan rahastamaan.

    Toivottavasti ainakin ne, joilla ei ole omakohtaista tietoa metsästään, eivät sitten luottaisi palvelun tietoihin. Voi tulla tehtyä kohtalokkaita virheitä.

    Veikko Iittaisen ulostulo palstalla oli erittäin positiivinen asia, siitä kävi ilmi että hänkin tietää ettei systeemi ole vielä valmis.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Jees H-valta ja Visakallo eivät näköjään ymmärrä asiallisesta käytöksestä mitään.
    Onneksi se härskein kirjoitus edes poistettiin.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Kyse ei oikeastaan ole nyt kertoimista, joilla puista maksettaisiin. Tietysti teille pitää maksaa myös puiden hinta, mutta varsinaisesti vahingonkorvaus määräytyy muuten.

    Vaikea asia, kun vielä MHY on korvausvellisena ei ole omalla pakkakunnalla puolueetonta vahingonarvioijaakaan.
    Toisaalta maisemahaitan määrittelyyn tarvitaan muuta kuin metsäalan asiantuntemusta.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Tietääkö A.Jalkanen, onko hybridihaapa turvallisempi männyn kaveri, kuin metsähaapa?

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Veikko Iiittalainen:
    ”Aukeat ja taimikot on tarkastettu maastossa.”

    Tämä ei liene mikään sääntö? Ehkä ne on tarkoitus tarkastaa lähitulevaisuudessa?
    Minulla aukeaksi virheellisesti merkitty, ei taatusti näytä aukealta, jos sitä tullaan maastoon tarkastamaan.
    Samoin, uudistettavalla aukollani ei taatusti löydy sellaista lehtipuutaimikkoa, joka sinne oli merkitty. Sellaista siellä ei ole ollut ainakaan viimeiseen sataan vuoteen.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 4,851 - 4,860 (kaikkiaan 5,309)