Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 771 - 780 (kaikkiaan 5,335)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Aika nuorena minäkin opettelin noita mittalistan laskemisia. Esim. vaneritukkia meillä ei tosin tunnettu ollenkaan. Lyhyestä ja kartiokkaasta metsästä kannatti tehdä ohjepituutta lyhempää, vaikka pituuskerroin sitten rokottikin kuutiojalan hintaa. Kuitenkin tuli enemmän rahaa kun sai isompia latvamittoja, siihen aikaan kun tukin kartiokkuutta ei huomioitu kuutiosisällössä. Jätkä on ilmeisesti jostain keskisen Suomen jouhevista puustoista saanut venytettyä myös positiivisia pituuskertoimia havutukillekkin.

    Isäfaari teki pajassa omat mittasakset tukille. niillä sai pituudenkin kun hän täsmäsi sen kolmeen jalkaan ja koukut päähän että sai merkin kuoreen. Muuten hyvät mutta olis saanu olla neljän jalan pituusmitta, olis ollut nopeampi.

    Me teimme homman niin että joku kävi moottorisahalla kaatamassa, jos oli enemmän tukkia. Me sitten kaarisahan kanssa katkoimme. 65 syksyllä ostin sitten oman moottorisahan Homelite XL12, tyhjäpaino 6,7kg, oli ennätyksellisen alhainen siihen aikaan. Teräketjut vielä niin heikkoja ettei sahalla kannattanut karsia ollenkaan, muutenkin sai ihan riittävästi niittailla.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Jätkä: ”Taneli. Miten se pituusmitta – muutamasta pöllistä – otettiin? Eikö päissä ollut pituusmerkintöjä?”

    Tottakai oli pituusmerkinnät päässä. Tarkistusmitta muutamasta pöllistä keppimitalla pääasiassa. Kyllä tuo ketjumittakin ostajalla oli, keppimitalla sai vain helpommin tarkistusmitan vaikka välivarvista.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Kyllä me teimme kolmikerroksisia teloja. Enenpää ei oikein ollut mahdollista kun alempien varvien tukinpäät piti olla kunnolla mitattavissa saksilla. Pituusmitta pistokokeina, muutamasta pöllistä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Tuota onttoa pinoa on kai todellisuudessakin yritetty eri puolilla Suomea hyvinkin monesti. Minäkin ainakin kaksi ”tositarinaa” siitä olen kuullut, oikein nimillä varustettuina. Molemmissa tehtiin hakkuupalstalla oleva halkopino ison kannon ympärille. Toisessa näistä tarinoista jekuttaja kärähti heti siinä että pomo katseli jo ennen mittausta oksistoa pinon lähellä ja kysyi heti, että missä kanto on.

    Miten oli, miten suuri halkopölli sallittiin halkopinossa. velipoika kun ajeli joskus Vapolle halkoja ja minä rämmin mukana, oli kerran 70 cm pölli. Kahteen mieheen nostivat rekeen ja siitä pinoon. Vapo salli tälläiset ylisuuret halkomatta, kuulemma halottiin keväällä sitten kiiloilla. Tietysti tekomies mielellään halkoi, jos vain pystyi, tuollaisestahan tuli lisämotteja kummasti kun tuli ilmaa väliin.

    Tuosta tukkien molempiin päihin merkkaamisesta. Ne telat mitä minä isäukon kanssa tukkeja hevosella ajoin, piti olla kaikki tyvet samaan suuntaan, ilmeisesti juuri tuon filungin välttämiseksi.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    A.Jalkanen: ”Kunhan latauspisteitä on yhtä tiuhassa kuin bensa-asemia niin sitten homma ei enää ole ongelma.”

    Latauspisteen pitää antaa se 250km virta varttitunnissa. Sellaisesta lataussysteemistä ei tietääkseni ole vielä prototyyppiäkään olemassa. Kunhan sellainen kehitetään ja sille on riittävät siirtojohdot ja toisaalta myös asiakkaita, niin kyllä yrittäjiä löytyy.

    Terveisin: Korpituvan taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Peoleon konsti varmaan hyvä, mutta kun kesän 17 tulipalo poltti sen sopivan verkonpätkän.

    Kyllä meilläkin näkyy jo että naakasta on tullut lainsuojaton. Ei ole enää niitä auringonkin pimittäviä parvia, mutta lintulaudalle on vielä kiusaksi asti.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Jees h-valta: ”Tuo tuhannen kilometrin yhtenäisen vaatimus on täysin turha.”

    Joko se tai vaatimus että pikalaturilla saadaan 250 km lisää akkuun!

    Näissä asioissa pitää muistaa ettei se latauspiste tai bensatankki ole sillä kohtaa tien poskessa, mihin tankki/akku tyhjenee. Pohjalla pitää olla jotain tankatessa/ladatessa.

    Nykyisin ei ole vielä olemassa sellaista sähköautoa, joka pystyy polttomoottoriauton korvaamaan. Ainoa siihen suuntaan viittaava tekele tällä hetkellä on lataushybridi.

    Kunhan nyt joku löytää sen kopolttisuonen josta ne akut saadaan aikaiseksi. Ja joku toinen rakentaa tarpeeksi sähköntuotanto- ja siirtokapasiteettia latauspisteitä varten. Latauspisteet kyllä ilmaantuu tien varteen kunhan niille on sähköä ja käyttäjiä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    A.Jalkanen: ”Toimintasäde oli muistaakseni parhaimmillaan yli 400 km ja pikalataus ehkä tunnin, normaalilataus parhaimmissa oloissa noin yön yli.”

    Eli ei ole vielä polttomoottoriauton korvaajaksi.

    Niinkin lyhyt matka kun esim. täältä Oulun seudulle, vaati latauksen välillä. Tarkoittaa sitä että pitkien etäisyyksien Suomessa mitään tekemätön peli.

    Sitten kun yhdellä latauksella alkaa pääsemään lähelle tuhatta kilometriä, niin alkaa kelvata autoksi Suomessakin. Pitää olla mahdollisuus ilman töpselileikkiä päästä varmuudella se 800km. Eihän bensatankkiakaan koskaan ihan tyhjäksi ajeta.

    Toisaalta jos päästään siihen että 15 minuutin latauksella saadaan 250km matkaa lisää akkuun, niin alkaa näyttämään käyttökelpoiselta.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Kuinka pitkä toimintasäde tuolla konalla on ja miten kauan kestää lataus nopeimmillaa tyhjästä täyteen?

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Positiivisista asioista ehdottomasti puunostokäyrän ennätyksellinen nousu. Vain kysynnän nousu voi taata edes sen ettei vuosikymmenien mittainen puun reaalihinnan lasku enää jatkuisi.

    Huonoista uutisista se että vieläkään ei ymmärretä että vain kasvava metsä sitoo hiiltä ja että vain hakkuiden lisääminen takaa metsissä uuden kasvun.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 771 - 780 (kaikkiaan 5,335)