Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Jätkä: ”Osoita, että maailman suurimmasta moottorista kertomani tiedot eivät pidä paikkaansa. Älä käytä Kuukkelin tiedostoja, vaan kaivele omaa tietoasi. Kyllä jää osoittamatta, mutta onpahan yritetty…”
Alunperin tartuin nimenomaan siihen alkeelliseen merimiesjuttuun johon uskoit kuin kirveen silmään, että näiden isojen koneiden sisällä kävellään niiden käynnissä ollessa. No naurattaa vieläkin.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Jätkä: ”Tapion tekemillä teillä on kielletty ajamasta metsätraktorilla kuormalla edes tien yli. Tästäkin on varma tieto. Toki pohjalaiset ovat polkeneet pilaille tiensä, joita sinne on verorahoilla rakennettu tuhansia kilometrejä.
Eipä ole tullimiehiä täällä liikkunut, mutta poliisit ovat näytteitä nappailleet joidenkin – jopa henkilöautojen tankeista.”
Minä olen antanut luvan ajaa Tapoin, Kemera tuella tekemällä tiellä sekä ajokoneella kuorma päällä että myös motolla pitkähkön siirtoajon. Kukaan ei minua linnaan siitä vienyt, eikä kyllä tiekään vaatinut mitään erityistä huoltoa sen jälkeen.
Pääasiassa poliisithan ne niitä polttoaine näytteitä ottavat, kun on syytä epäillä. Esim. juuri henkilöautoista ja vähän muistakin. Jopa linjalla olevasta linja-autosta on näytteitä ottaneet. Pari tapausta tiedän että oli erikseen laajempi polttoaine ratsia jolloin oli tullimiehet mukana ja nimenomaan näytteen ottajina, poliisit hoiti pysäytykset.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Jätkä : ”Kuukelilla on hyvä tarkistaa omat tietonsa – jos osaa.”
Kuukkelin tiedot voi tarkistaa omilla tiedoillaan, edellyttäen että tietoa on.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Jätkä:
”Teknisen koulun konemestarikoulutuskaan ei näytä menneen ihan putkeen.”
Tiedä siitä putkesta, mutta opettajien suorittaman arvioinnin mukaan pärjäsin kyllä ihan kohtuullisen hyvin.
Mutta Jätkähän tietää kaikesta kaiken, jos ei muuten niin sitten kuukkelin avulla.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Kyllä tuntuu olevan hyvin hanskassa Jätkällä polttoaineitten lupaasiat ja muut metsäkoneilla tiellä ajotkin.
Toki meillä on metsäkoneet ajaneet aina myös metsäautotiellä, ilman että ne ovat ihan piloille menneet.
On tosiaan totta että tuo polttoaineitten verovalvonta kuuluu tullille. Kuitenkin poliisikin asiaa valvoo muun työnsä ohessa. Isommissa polttoaine ratsioissa on sitten tullin miehiä poliisipartion mukana.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Mjo:
”Nykyaikaisissa laivoissa pyritään käyttämään vakionopeus koneita, jotka pyörittävät generaattoreita. Lisäksi on parempi käyttää useampaa generaattoria, verrattuna pariin isoon. Tällöin saavutetaan parempi säädettävyys, kun voidaan ajaa pyörivillä koneilla kokoajan lähellä optimaalista tehoaluetta. Tehon tarpeen muuttuessa käynnistetään/pysäytetään generaattoreita. Potkurien pyöritys tapahtuu sähkömoottereilla.”
Täydellinen kuvaus diesel sähköisestä voimansiirrosta, jota käytetään esim jäänsärkijöissä. Rahtilaivoissa se on vähän turhan kallis. Rahtilaivan potkuria pyörittää joko pääkone suoralla akselilla, kuten tapahtuu juuri näissä hidaskäyntisillä koneilla varustetuissa laivoissa. Erityisesti matkustajalaivoissa ja autolautoissa käytetään näitä keskinopeita dieseleitä alennusvaihteen kanssa tai jopa kytkimillä kytkien moottoreita yhteen. Tälläisiä ratkaisuja löytyy toki rahtilaivoistakin.
Jätkän oikeassa olemisen tarve tuntuu olevan valtava, mies joka ei ole koskaan käynyt laivan konehuoneessa yrittää kyseenalaistaan noin nejän ja puolen vuoden kokemukseni laivojen konepuolen erilaisiisa tehtävissä ja kolmen vuoden, teknillisen koulun konemestalinjan koulutukseni.
Keskustelu laivojen koneista loppuu minun puolestani tähän, ei kannata jakaa helmiä sioille.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Jätkä:
”Kyse oli ISON laivan ISOSTA moottorista, jonka käyntinopeus oli n. 100 r /min.- kun ajettiin läppä lattiassa.”
Juuri tuollaisista minäkin puhuin esimerkiksi Värtsilä-Sultzer 9SD72 max kierrokset 125 r/min. 9 sylinteriä joiden halkaisija 72 cm. Tai Man 7 sylinteriä halkaisija 87 cm, max kierrokset 110 r/min.
Näissä ei kyllä sisällä kävelty käynnin aikana. Koneen seisoessakin yleensä siellä sisällä kontattiin tai ryömittiin huoltotöissä.
Nuo hitaat, isosylinteriset, ristipääkoneet ovat nykyisin historiaa, kun on opittu tekemään alennusvaihteistoja ja kytkimiä jotka kestävät myös noissa teholuokissa. Nykyiset laivadieselit ovat uppomäntäisiä V koneita jotain 600-1000 r/min sylinterin halkaisija yleensä alle 50 cm, mutta sylintereitä on sitten kymmenittäin.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Hankala asia kun vanhemmat yrittävät ohjailla elämää, vielä kuolemansa jälkeenkin. Joitakin vastaavia tapauksia tiedän, eikä sellaisista määräyksistä seuraa koskaan mitään hyvää.
Piiku on nyt ilmeisesti kuitenkin tehnyt oikean päätöksen asioista. Hänen tapauksessaan on varmaan parasta luopua kaikesta muusta ja jättää se talo muistoineen itselle, sopivalla tontilla. Näin saadaan tressaavat asiat ilmeisesti minimoitua.
Onnea matkaan Piiku!
Terveisin: Korpituvan Taneli
Jätkä:
”Konemiehet kävelevät moottorin sisällä sen käydessä ja seuraavat käyntiä.”
Nyt on Jätkän kaveri heittänyt pienen merimiesjutun Jätkälle!
Olinhan siellä minäkin, lämmittäjänä höyrylaivoissa, moottorimiehenä moottorilaivoissa. Jopa sitten vähän konemestarin hommissakin.
Minä kyllä käytin käynnin aikana koneen ulkopuolella olevia hoitotasoja ja portaita. Sitten kyllä satamassa ollessa sukellettiin sylinteriin yms.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Ongelma ei olekkaan laivojen käyttämä energia. Laivakuljetushan on hyvin energiaystävällistä.
Kyse on laivojen käyttämän raskaan polttoöljyn laadusta. Erityisti sen rikkipitoisuus on huikea. Onhan se muutenkin melkoista mönjää. Aikanaan kun laivoissa työskentelin, niin raskaan polttoöljyn lämpötila piti olla sellainen vähän yli sata astetta että se meni edes jotenkuten suuttimista läpi. Vähänkään viileämmällä kelillä sai kannelle vuotaneen öljyn yli kävellä vapaasti tahraamatta kenkiään. Kun sitten tälläistä tököttiä poltetaan dieselissä, ei voi olettaa pakokaasujen olevan ihan niitä puhtaimpia.
Terveisin: Korpituvan Taneli