Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Eikös Kallella olekkaan lämmön talteen otto järjestelmää koneellisessa ilmanvaihdossa. Painovoimaisessa ilmanvaihdossa en vastaavaa lämmön talteenottoa ole nähnyt.
Kyllähän lattialämmitys oikein rakennettuna on erinomainen lämmitys.
Metsuri motokuski 4.12.2024, 18:09Niin. On täällä monta muutakin asiaa käsitelty useaan kertaan. En nyt ala sen enempää yksilöimään asioita. Mutta sen olen jotenkin huomannut että metsäojitusten vesistövaikutuksista ei olla oltu kovinkaan huolissaan. Miksiköhän ?
Metsuri motokuski 4.12.2024, 16:40Anneli: Kuten on aiemmin moneen kertaan (!) keskusteltu: vesistöjen tummuminen on luonnollinen ilmiö turvemaiden valuma-alueilla. Ojastot voivat lisätä väliaikaisesti kiintoainesta ja humusta, jos verkostossa tehdään kunnostuksia eikä ole huolehdittu vesiensuojelun rakenteista. Kuormitusta tulee jonkin verran niin kauan kuin turvekerroksen hajoaminen jatkuu
Eikös tuo juuri tarkoita sitä että vesistöt pilaantuvat ojitusten vuoksi ? Täällä kuitenkin on vakuutettu että vesistöt tummuvat luonnostaan. Mutta jos näin on niin kuinkahan kirkkaita ne ovat olleetkaan vaikka tuhat vuotta sitten. Miksi tummuminen ja rehevöityminen on kiihtynyt metsien ojitusten myötä ?
Metsuri motokuski 4.12.2024, 14:06Hyvä selvennys Kurki. Mutta jos ojitukset eivät ole rehevöittäneet ja tummentaneet vesistöjä niin mikä sitten ? Jos näin on niin kaikenmaailman lasketusaltaat ja pintavalutuskentät ovat turhia rakennelmia. Turvesoiden vedet voidaan suoraan työntää järviin kun niistä ei mitään haittaa ole. Väitän kuitenkin että mm Keiteleen vedentila on heikentynyt vuosien saatossa. Maanviljelyä on sen vaikutuspiirissä hyvin vähän, mutta metsäojituksia sitäkin enemmän. Keiteleen osalta vesi on tummentunut ja vesikasvustojen sekä limaisuuden määrä lisääntynyt valtavasti. Ihmetten vain että mistä tämä johtuu jos ei metsäojituksista.
Metsuri motokuski 4.12.2024, 12:34Tuo oli hyvä korjaus. Olen aina luullut että kun suota ojitetaan niin alkaa maatuminen tapahtumaan ja suon pinta laskee. Tuossa meidänkin suolla on maanpinta pudonnut lähes puoli metriä. Oletin että samalla siitä vapautuu metaania ja hiilidioksidia ilmaan. Mutta ei näköjään näin käy metaanin osalta. Jotain sitä oppii täälläkin.
Metsuri motokuski 4.12.2024, 11:30Meinaatko julku että ne jotka eivät metsänhoidosta välitä niin kirjoitelisivat täällä ? Voi hyvin kuvitella että niitä joita metsänhoito kiinnostaa niin ottavat keskustelun omakseen. Sen vuoksi usein keskustelu menee nyansseihin kuten juuri sahakaluston vertailuun.
Metsuri motokuski 4.12.2024, 11:26Mikä ilmastoteko on soiden ojitus ? Eikös silloin päästetä juuri maatumisesta syntyvät metaanipäästöt ilmaan ? Jos ojitus nyt kuitenkin olisi ilmastoteko niin vesistöjen osalta se on kuitenkin kaikkea muuta. Laillinen keino pilata suomen vesistöt.
Metsuri motokuski 4.12.2024, 11:22Hienosti jovain ja perko sai yhdellä provolla porukat kirjoittamaan. 😉
Metsuri motokuski 3.12.2024, 05:37Tuleehan vesilaki siinä vaiheessa mukaan kun se kieltää vesistön pilaamisen. Mitä ojitus muuta on kuin vesistön pilaamista ?
Metsuri motokuski 3.12.2024, 05:31Mihinkä toloppa tuo kuukauden lyhyempi työaikaperustuu ? Silloin kun itse olin valtion virkamies niin minulla oli. Lomaoikeus 30 pv ( 4 vko) kun olin ollut 15 v oli lomaoikeus 36 pv ( 5 vko) . Talvilomaoikeus määräytyi sen mukaan kuinka paljon pidin lomaa kesäkuukausina. Jos siirsin niitä talvikauteen sain siitä puoli päivää ekstraa. Lomapäivien lukumääriin kuului myös lauantai. Lopussa sekin poistui mutta myös lomapäivät väheni vastaavasti.
Ok. Sen myönnän että lomaoikeus oli parempi kuin yksityisellä, mutta kuukausi on puppua. Toivon että edes kirjoittaisit hiukkasen totta, vaikka kyllä huomaan että huonosti nukutun yön jälkeen ei mies ole parhaimmillaan.
Mitä tulee kestävyysvajeeseen niin se ei johdu lomaoikeudesta. Virkamiesten työaikaa on lisätty ja lomaoikeutta vähennetty viimeiset reilut 20 vuotta. Siitä huolimatta kestävyysvaje on syventynyt. Miksi ? Kestävyysvajeelle on toloppa esitettävä paremmat syyt kuin virkamiesten lomaoikeus.