Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Tässä seurassa jossa on viiden peura lupa niin pinta-ala on noin 5400 ha. Toisessa seurassa jossa myös metsästän hirveä on pinta-ala 3630 ha.
Olen samaa mieltä että ongelma on suhteellinen käsitys ja monelle asia on ongelma toiselle ei. Siitä olen myös melko vakuuttunut että varsinais-suomen vhp ongelma ei ylety koko suomeen. Sen vuoksi ei voida yhtenäistää koko ongelmaa. Sama tilanne on myös kaikkien muiden eläinten määrien suhteen. Hyvin helposti vain paikallinen tilanne käsitetään koko valtakunnalliseksi tilanteeksi.
Metsuri motokuski 2.9.2024, 09:37GLA. Minun mielipiteellä ei tietenkään ole vaikutusta sorkkaeläinten määrään. Kun kerta kysyit niin meillä täällä on viiden peuran kaatolupa. Toisessa seurassa jossa olen niin on kahden. Siitä voit varmaan aavistaa että täällä vhp ei ole ongelma. Nämä samat kaatolupamäärät ovat olleet 2000 luvun alusta saakka. Se mikä kanta on sopiva varsinais-suomessa on tietenkin paikallisesti päätettävä.
Hirvien osalta meillä on seitsemän hirven kaatolupa. Toisessa seurassa jossa en ole mukana mutta seuran jäsen niin on yhdeksän. Sen voin todeta että yhtään suurempi hirvikanta meidän alueella ei tarvitse olla. Jopa vähempikin riittää. Kaatoprosentit ovat olleet noin 80 % pinnassa. Joka on suosituksen mukainen. Toissa vuonna ammuimme kaikki kun elukoita oli hyvin.
Näillä hirvimäärärillä joita noilla kahdella seuralla on niin vahingot ovat olemattomat. Näyttää että luonto ja metsätalous kestää hyvin nykyisen hirvimäärän. Se mikä muualla on tilanne niin on tietenkin paikallisesti päätettävä. On luonnollista että en voi sanoa mikä sorkkaeläinkanta on sopiva mihinkäkin alueelle.
Metsuri motokuski 1.9.2024, 20:02Jos tarkoitat punkkiongelmaa niin ollaan sellaisen ongelman piirissä että ihmisen on siihen turha puuttua. Luonto kyllä hoitaa itse ylitiheä kannat kun se katsoo että on tarpeellista. Ihminen luomakunnan älykkäänä eläimenä voi sitten rajoittaa ongelman haittoja niin kuin on tehnytkin. Onhan meillä jo erinomainen rokotus ohjelma.
Peura-asiasta olen samaa mieltä ja liekö edes ongelma kunhan kanta vain saadaan sopivaksi. Mutta siitä onkin sitten eri näkemyksiä jopa paikallisesti.
Metsuri motokuski 1.9.2024, 19:27En minä rähjää. Kritisoin vain sitä että yksinkertaisilla asioilla ratkaistaan monipolvisia asioita. Vai onko GLA epämiellyttävää että antaa kritiikkiä ajatuksille jotka ovat helposti kyseenalaistettavassa ? Tällä foorumilla kun tuntuu että joka epäkohtaan löytyy syy joko metsästäjistä tai metsästyksestä. Näinhän asia todellisuudessa ei ole kun tilanne verrokkialueilla ei ole yhtään sen parempi. Minusta keskusteluun voi aina kirjoittaa mielipiteen kunhan pysytään asiassa eikä mennä henkilökohtaisuuksiin.
Vielä tuohon punkkihommaan sen verran että olet aivan oikein ymmärtänyt että asia monen tekijän summa. Siksi on hyvä tuoda esille että yksinkertaisilla asioilla asia ei ratkea. Tuntuu vain että monilla on niin suppea käsitys luonnosta ja minusta sitä on hyvä että asioita vähän selvennetään.
Metsuri motokuski 1.9.2024, 15:37Niinkö Anneli ? Suomen kymmenillä luonnonsuojelualueilla ja kaupunkien taajamametsissä ei olekkaan punkkeja ? Olisko järkevä etsiä vaikka joku toinen syyllinen metsästäjän lisäksi. Kyllä mielikuvitus niitä tuottaa…
Metsuri motokuski 1.9.2024, 15:12Se on totta. Mutta kyllähän se v….ttaa kun joka asiasta tehdään niin yksinkertaista hoitaa. Jos asiat olisi noin niin asia olisi hoidettu aika päivää sitten. Kaikista vähiten yksinkertaistamista odottaisi koulutetuilta henkilöiltä.
Metsuri motokuski 1.9.2024, 15:09Kyllä minä olen valmis siihen että virkamiesten määrää vähennetään. Mutta samalla pitää vähentää tehtäviä. Lopetetaan työvoimapalvelut ja työttömyyskorvaukset sekä toimeentulotuki. Jokainen etsiköön rahat mistä etsii. Jos työt ei kiinnosta eikä halua liikkua töiden perässä tai kouluttaa itseään että kelpaa työmarkkinoille niin miksi häntä pitää muiden veronmaksajien elättää ?
Metsuri motokuski 1.9.2024, 15:03Näkee taas että Annelissa ja AC:ssä on joku punkki neuroosi. On taas niin yksinkertaisia lääkkeitä ongelmaan olemassa. On varmaan totta että kauriin, rusakot ja peura niitä levittää. Hirvikanta on puolet siitä mitä se parhaimmillaan olo. Siitä huolimatta punkki on ongelma. Kyllä ilmaston lämpeneminen sekä jyrsijät on punkki suurin levittäjä. Jyrsijöiden kannavaihteluun eivät pienpedot ehdi mukaan kuin pitkällä viiveellä. Meillä täällä ei puroja eikä kaurista juurikaan ole. Siitä huolimatta koira pitää lääkitä punkkilääkkeellä. Joka kävelyreissun jälkeen saa muutaman punkin irrottaa.
On lapsellista väittää että jonkun vesikon korvaa vieraspeto supikoira. Puhutaan ihan eri ongelmasta kuin vesikon suhteen. Puutiaisaivokuumeen leviämiseen on ihan eri syyt kuin pienpedot.
Metsuri motokuski 1.9.2024, 11:32Kerropa Anneli nyt mitä petoeläimiä tai petolintuja saa metsästää? Kettua, näätä, minkkiä ja supikoiraa lukuunottamatta. Noista kaksi on vieraspetoja jotka kuuluukin poistaa luonnosta. Näitä punkkijuttuja levittää myös ne pedot siinä kuin niiden ravintokin. Mitä enemmän on nisäkkäitä ja lintuja metsässä. Sitä enemmän on myös ravintokohteita punkeille. Tämä punkki ei kyllä katso onko se kiinni ketussa, supikoirassa, kotikoirassa vai myyrässä. Tähän on ihan turha etsiä jotain yksinkertaista typerää korjausliikettä.
Metsuri motokuski 1.9.2024, 11:24Olisitko sinä toloppa sellaisessa työpaikassa jossa sinun palkkasi pudotetaan kolmanneksella ? Olen samaa mieltä että virkamiesmäärää voidaan vähentää mutta myös tehtäviä pitää vähentää. Lopetetaan tämä veronmaksajien hyysääminen ja jokainen vastatkoon omasta tekemisestä. On paljon aloja joissa säästöjä voidaan tehdä esim tämä valitusoikeus. Jos joku haluaa valittaa vaikka hallinto-oikeuteen niin lasku perään.