Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Niin se varmaan on. Evoluutio muuttuu sen mukaan mihin päin hyökätään.
Metsuri motokuski 17.1.2024, 16:25Näinhän se menee kuten suorittava kertoi. En nyt viitsi toistaa vanhaa kirjoittamaa mutta puuttuvia katkontapituuksia tottakai voi lisätä mikäli ostaja siihen suostuu. Tietenkin ne pitää soveltua yhtiön käytettäviin pituuksiin.
Olen usein tehnyt niin että jos lyhyin mitta on esim 43 dm ja suosiolla ei meinaa päästä latvaminimiin niin ole kysynyt että voinko ottaa esim 37 tai 40 dm käyttöön. Se että tuleeko niitä tehtyä niin sen näkee sitten. Aika usein lupa on tullut mikäli kyseinen mitta on sopinut yhtiössä käytettäviin mittoihin.
Metsuri motokuski 17.1.2024, 15:19Etkö tosiaan ole mehtäukko koskaan huomannut että koneessasi oleva apti ei olekkaan sopinut oikein hyvin hakattavaan metsään ? Minä olen huomannut sen useita kertoja. Silloin olen aina ottanut yhteyttä ostajaan voinko laittaa jonkun tietyn mitan päälle, jotta saadaan tukki paremmin talteen. Yleensä aina tämä on sopinut.
Metsuri motokuski 17.1.2024, 15:12Tuo on varmaan ihan totta mitä visa kirjoitti. Lisäisin tuohon ajatukseen vielä sen että yleensä kesällä kun sähkö on halpaa niin myös kulutus on vähäistä. Sen vuoksi ajallisesti talvikuukauden kalliin sähkön takaisin maksuun menee ajallisesti pitempi aika. Sitten toinen kysymys voisi olla että: riittääkö halvan sähkön aika tähän takaisin maksu aikaan ?
Meni kyllä vähän väärän keskusteluotsikon alle mutta…..
Metsuri motokuski 17.1.2024, 15:06En tiedä pitäisikö edes tuohon vastata mitä mehtäukko totesi. Voisin kysyä että onko siinä tapauksessa edes oikea henkilö tarkistamaan katkontaa Jos tuota ei erota ? Nyt puhutaan kuitenkin kassoista jotka ovat leimikolla levällään.
Aptia voidaan aina muuttaa kun sen hyväksyy ostaja ja myyjä. Olen sen tehnyt lukemattomia kertoja. Olen monta kertaa muuttanut A tai B aptin C aptiksi kun siihen ole saanut hyväksynnän. Olen myös itse vaatinut sen tehtävän jos olen valvonut kauppaa. Tärkeintä on kuitenkin tiedostaa mitä myy. Jos hyvä laatuista leimikkoa myy niin silloin on aina helpompi tuijottaa pelkkää kuutiohintaa.
Metsuri motokuski 17.1.2024, 14:43Kerrotaanpa nyt miten yksikertaisesti pystytte mittaamaan katkonnan. Menette niille moton kasoille. Otatte mitan ja mittaatte ne kuitujen tyvet onko päästyy siihen mittaan joka on kauppakirjassa tukin minimipaksuus. Jos päästään noin reilun sentin sisään niin katkonta ja käytettävät katkaisumitat ovat oikein teidän metsää ajatellen.
Jos kuitujen tyvien paksuus näyttää huolestuttavalta niin alatte katsomaan niitä tukkikasoja sen kuitukasan vierestä mistä mielestänne vika voi johtua. Jos käytössä on pikkutukki ja parru niin tietenkin niiden tyvimitat ovat tarkastelun kohteina verrattuna tukkiin.
Näin kun katsotte ja samalla tiedostatte puutavaran laatuvaatimukset kullekin tavaralajille niin pääsette pitkälle valvonnassa. Eikä tarvii palkata valvojaa tekemään yksinkertaista työtä.
Sitten jos niitä reklamaatiota alkaa mielestänne olla niin keskustelu motokuskin kanssa. Hän kertoo kyllä onko katkontamatriisi sopiva teidän metsään. Johtuuko paksut latvat siitä että mittoja ei ole riittävästi vai mistä. Jos metsä on hyvän laatuinen niin metsäyhtiöidenkin mitoilla päästään hyvään tulokseen. Jos metsä on huonolaatuinen niin lyhyillä mitoille on myös käyttöä.
Metsuri motokuski 17.1.2024, 10:16Katkontalista ei kerro oikeastaan paljoakaan. Ainoastaan sen että kauppakirjassa mainittuja sovittuja mittoja on tehty. Se ei kerro onko puu katkottu oikein. Paras keino tarkistaa katkonnan oikeellisuus on mittanauha ja kävellä metsään.
Metsuri motokuski 16.1.2024, 20:20No joo. Ei tästä sen enempää. Aika usein huomaa että aika vähän on tietämystä vaikka tekstin perusteella sitä tuntuisi olevan. En nyt sano mehtäukkoa mutta yleisellä tasolla.
Metsuri motokuski 16.1.2024, 19:02Sitä tekniikkaa on kehitetty on vuosia. Pienkoneisiin se tulee viimeisenä, jos tulee, johtuen siitä että heillä on vähiten rahaa panostaa konenäköön ja tuotekehitykseen. Vielä ei ole keksitty sellaista konenäköä joka huomioisi kaiken sen tiedon minkä silmä tekee. Konenäkö on myös opetettava ja vielä sille on vaikea opettaa tulevaisuutta.
Metsuri motokuski 16.1.2024, 18:58Eipä niitä rajoittamattomia mittoja vaan tahdo löytyä kun osaatte lukea sitä hintalistaa oikein. Paljonhan sitä puhutaan mutta totuus lienee toinen.