Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Ikänä et saa makarov metsältä sellaisia tuottoja kuin tuulimyllyn vuokrasta ja viimeisen päälle hyvän tiestön. Lämpimästi suosittelen.
Metsuri motokuski 3.10.2023, 17:05Niin. Kuukaudessa noin 20 työpäivää. Tekee 10 kk:tta. Joka vuosi. Tämä olkoon vastaselitys.
Metsuri motokuski 3.10.2023, 16:37Kun liiottelee niin ei kannattaa liiotella sellaisesta aiheesta joilla muillakin on kokemusta. Tälläkin foorumilla on aika monta ukkoa ja miksei myös eukkoa joka on työkseen sahaa vinguttanut. Epäjohdonmukaisuus paljastuu hyvin äkkiä. Loppu meneekin sitten selittelyn puolelle.
Metsuri motokuski 3.10.2023, 14:47Miten jovain saat luontaisen taimettumisen edellytykset aikaiseksi jos et hakkaa niin että tarvittavaa valoa ei pääsen maapohjaan ? Liian tiheäksi jäänyt jk hakkuu on vain harsintaa ilman jatkuvuuden varmistamista.
50 – 70 luvun harsintamersistä ei koskaan saatu nykyisenkaltaisia kertymiä. Voit verrata vaikka Osaran aukkoja joista hakattiin 170 mottia hehtaarilla harsintametsiä. Nyt niistä on tehty jo kaksi harvennuskierrosta ja puuta on hakattu enemmän kuin silloin kun ne aukoksi hakattiin. Vielä on pääosa puustopääomasta hakkaamatta.
Metsuri motokuski 3.10.2023, 14:42Kyllä se varmaan sama lainalaisuus toteutuu niin pohjoisen kuin eteläsuomen soissa. Yleensä vesi virta rinnettä alaspäin. Se miksi Lapissa soita on hyvinkin jyrkissä rinteissä johtuu mielestäni siitä että vesi seisahtuu jostain syystä rinteeseen. Siellä on peruskallion reuna joka nousee alarinteessä ja pysäyttää veden virtaaman. Olen kiinnittänyt vaelluksella juuri näihin huomiota ja yleensä se kallion löytyy sieltä alarinteestä joka rajoittaa veden virtaamaa.
Metsuri motokuski 3.10.2023, 14:36Eikö ole luonnollista että hyvissä ajoin joko tehdään uusi sopimus tai sitten vanhat puretaan. Ei kai kukaan katso myllyjä niin kauaa että sopimus ehtii umpeutua. Eikös vakuus ole myllyn asentaja kustantama. Ne joko siirtyy myllyn purkuun tai sitten kolmannelle osapuolelle joka myllyn purkaa. Olen aika vakuuttunut että myllyt kyllä säilyvät pitempääkin kun ne kerran sinne on rakennettu. Korkeintaan vain uudet ovat suuremmat kuin vanhat. Tuuliolosuhteet tuskin muuttuvat 30 vuodessa mihinkään.
Metsuri motokuski 3.10.2023, 14:29Noinhan se menee kuin suorittava kirjoitti. Meillä luvut ovat hyvin samalaiset. Kaatosuositus 67 hirveä ja lupia myönnetty 127 hirvelle. Ainoa mikä minulla herättää huomiota on tuo naaras/uros suhde. Meillähän se on hyvinkin vääristynyt mutta siitä huolimatta niitä näkyy. Kesälaitumilta saadun havainnon mukaan vasojakin on hyvin. Olen pohtinut että kuinka totuudenmukainen on tuo hirvikannan rakenne ja määrä. Kysyinkin kokouksessa että onko nuo luvut todella totuudenmukaiset. Uskon että määrä on suurinpiirtein oikeassa haarukassa mutta sukupuolijako esittää enemmänkin kysymyksiä. Varsinkin se kuinka suhdeluku lasketaan. Hirvikannan lukumäärää korjataan taannehtivasti kun kyseisen syksyn havainnot kirjautuvat oma riistaan. Eli syksyn päättyessä ei tarkka hirvikantaa tiedetä koska sitä korjataan vasta seuraavana vuonna. No mikä olisi sitten parempi laskentatapa ? Ei sitä ainakaan vielä ole keksitty joten näillä mennään. Sitten tuo posketon vasaverotus. Jos noilla mennään kun suorittava kertoi niin varmaa on että vasoja ei jatkossa ole. Hirvikanta tarvii myös uudistua ja sehän ei uudistu kuin vasojen kautta. On tärkeä muistaa että kun hirvet siirtyvät talvehtimisalueelle niin taas kohdistuu painetta vasoihin joita kesälaitumilta jäi ”säästöön” tulevaisuutta varten. Sitä kautta meillä on vasa verotus kaikkiaan liian kova. Mieluimmin suorittava jätä niitä vasoja kaatamatta ja kohdista verotus johonkin tuottamattomaan tai sitten jätä ampumatta.
Metsuri motokuski 3.10.2023, 12:00Täällä näyttää tuo reitti menevän tiehoitokunnan reittiä. Lieneekö pyytäneet ajeluun luvan kun ovat sen merkinneet. Vähänhän nuo tietä kuluttaa. Silloin tällöin joku parin kolmen pyörän porukka tietä ajaa. Ei häiritse.
Metsuri motokuski 3.10.2023, 11:54Silloin kun olin aktiivisesti työelämässä ja tein metsuri hommia taimikon raivauksia huhtikuun puolivälistä lokakuun puoliväliin niin minulla meni noin 4 l 2 tahti öljyä koko kesäkautena. Minä sahasin stiilillä joka on kuulemma iso bensa rosvo. Talvet sitten istuin motossa. Onhan nuo bensamäärät visakallolla poikkeuksellisen suuria.
Mitä tulee tuohon tolopan hirvimääriin niin olen samaa mieltä että nykyisillä kannoilla hyvin pärjätään . Vielä kun saisi nuo susi asiat kuntoon niin voisi koiriakin juoksuttaa metsissä. Nykyisellä hirvimäärillä voidaan kenneltoimintaa harrastaa ihan riittävästi.
Metsuri motokuski 2.10.2023, 19:56Voithan visakallo kieltää nuolukivien sijoittelun. Ihan samalla lailla kun metsähallitus on kieltänyt riistakamerat. Mitään takeita ei tietenkään ole säästyykö koivikko. Onhan tuo 500 l litraa vuodessa melkoinen määrä jos sen visakallo sahassa polttaa joka vuosi. On siellä sahaamista.