Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Kone hakkaa tuossa lähellä kuusikon päätehakkuuleimikkoa jossa tukki oli yli 80 euroa mottia. Selluyhtiö osti kelirikko männikön päätehakkuun ja siinä tukki 84 euroa motti. Hyviä hintoja nyt maksetaan.
Metsuri motokuski 14.4.2023, 16:08Voimmeko sittenkään vertailla eri metsänhoitotapoja ja niiden paremmuutta jos kustannusrakenne on kuitenkin eri kuin todellisuus ?
Metsuri motokuski 14.4.2023, 14:28Niinhän se pitää. Mutta onko taloudellisen tuloksen laskenta tällä tavalla totuuden mukainen ?
Metsuri motokuski 14.4.2023, 14:24Toisaalta ihmettelen myös sitä että miksi metsänhoidon kuluihin lasketaan myös sellaisia kulut täysimääräisenä joita itse tekee. Esim raivaukset ja istutukset. Useat metsänomistajat tekevät ne itse ja kulu on huomattavasti pienempi kuin vieraalla tehtynä. Miksi vertailussa pitää kuitenkin laskea kulut täysimääräisenä kun ne eivät sitä ole ? Toisaalta eikös verohuojennuksetkin ja metsävähennyksetkin ole myös tuloa jos itse tehdyt metsänhoito ja istutustyötkin ovat yhtäsuuria kuluja kuin vieraalla teetettynä ?
Minä kun rakensin hartiapankkina pari omakotitaloa ja kesämökin jotka myyn niin varmaan minulle tulee paremmin tulos kaupasta kun rakennukset olisivat vieraalla tehtynä. Silloin ymmärrän jos olisin ollut poissa vakiotyöstä omien töiden vuoksi, mutta kun oli vapaa-aikaa eikä siitä kukaan mitään maksa. Niin eihän sille kuluakaan voi laskea.
Eikös tämä ole vain kirjanpidolla kikkailua.
Metsuri motokuski 14.4.2023, 12:00Eihän sitä näin saisi kysyä. Pitää olla ensiksi hiljaa ja sitten kun joku jotain tekee niin armoton arvostelu päälle.
Metsuri motokuski 14.4.2023, 11:55Kertokaa viisaammat kun en ymmärrä. Miten kyseessä on ”kuitupuukusetus” jos osan istuttamista taimista myyn pois kuitupuun hinnalla ? Taimen hinta on noin 25 senttiä normaalisti ja myyn sen 60 – 70 l puuna ensiharvennuksella tai sitten myöhemmin 120 l toisessa harvennuksessa sekä kolmannen kerran perikunta myy sen aukkona. Mikä tässä on niin huono bisnes, että kaksi puutuloa kannattaa jäädä ottamatta ?
Metsuri motokuski 14.4.2023, 09:14Kaikki on pelkää saivartelua. Moton mittalaitteella saadaan helposti alitettu mittauslain edellyttämät vaatimukset puun mittaukselle. Nykyisillä kourilla päästään jo niin tarkkaan mittaustulokseen että yhtiöille ei kelpaa edes lain mukainen tarkkuus. Samoin kelin vaihtelut on pystytty minimoimaan nykyisillä kourilla joten sään vaihtelut eivät enää juurikaan vaikuta mittaustarkuuteen.
Metsuri motokuski 13.4.2023, 17:29Totta. Mitähän urakoitsijat hyötyisivät ettei saisi tuloja työstään. Jovainissa ja trumpissa on paljon samankaltaisuutta.
Metsuri motokuski 13.4.2023, 10:38Kyllähän tuo kuusentaimi on erinomainen lähtijä kasvuun. On sitten mättäät keväällä tai edellisenä syksynä tehty. Kunhan ne ovat tiiviit. Jos on kuivaa niin kunnon kastelu illoin aamuin taimille ja joskus on vielä ollut pari senttiä vettä taimivakan pohjalla. Voi melkein sanoa että 100 % lähtö on ollut. Ei ole paikkailla tarvinnut.
Metsuri motokuski 13.4.2023, 08:41Jovain. Yhtiön hylkäämät puut ovat isännän puita.
Sillä edellytyksellä etteivät ne ole menneet mittalaitteen läpi. Ostajan maksamatta puut ovat kuitenkin ostajan puita.