Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Jk hakkuu on aina harvennushakkuu puun koosta riippumatta ja taksoitus sen mukaan tietenkin.
Metsuri motokuski 10.4.2022, 18:16Olishan se Ruotsille. Heillä todella surkeat maavoimat. Kyllähän niille kelpaisi meidän maavoimat suojelemaan heitä. Parempi vain kun kehittävät ensiksi omat puolustusvoimat takaisin entiselleen eivätkä siipeilisi muiden varjolla.
Metsuri motokuski 9.4.2022, 19:46Niin varsinkin kun on kyse hyökkäävästä osapuolesta jonka taistelijat eivät näe järjellistä syytä sodalle. Yleensä puolustavan moraali on suurempi ja syykin on selvä.
Metsuri motokuski 9.4.2022, 15:23Kerrotko jovain esimerkin peitteisestä avohakkuusta. Itse olen ymmärtänyt avohakkuun kaiken puuston poistona.
Metsuri motokuski 9.4.2022, 15:21Kun olet zumi noin katkeran maatalouden tuille Suomessa, niin voisitko kertoa mikä eu maa ei maataloustukea viljelijöilleen maksaisi. Olen samaa mieltä että millekkään alalle ei tukea saisi maksaa, mutta jos kilpailukyky edellyttää tuen maksua niin kuinka siltä voi välttyä. Jos meinaa että töitä ihmisille yleensä maassa on.
Metsuri motokuski 9.4.2022, 15:14Visakallo. Tuo on kyllä totta. Jatkuvan kasvatus päättyy aina aukkoon mikäli niin tehdään. Enkä usko edelleenkään että jatkuvan kasvatuksen pyörittäminen kymmeniä vuosia samalla kuviolla tuo aina samaa tuottoa ja uutta taimiainesta. Kyllähän maapohja jossain vaiheessa tarvii kuitenkin jonkun peruskunnostuksen. Olkoon se muokkaus tai tulipalo. Se että onko meistä kukaan toteamassa tätä käännekohtaa niin epäilen. Taitaa meistä suurinosa olla ”maakuuntelukomppaniassa” kasvamassa koiranputkea. Siihen asti tästä on hyvä väitellä.
Metsuri motokuski 9.4.2022, 15:05Sen verran Panulle että männikön hakkuu siemenpuuasentoon ei ole itsessään jatkuvankasvatuksen hakkuu. Siemenpuu hakkuu sisältää uudistamisvelvoitteen, joko luontaisesti tai kylvämällä. Männiköitä todellakin voidaan uudistaa myös jatkuvana mutta silloin jävää puustoa pitää olla olla jonkin verran enemmän. Suositus taitaa puhua jostain 50 – 150 kpl / ha välillä. Samoin joillakin maapohjilla suositellaan kevyttä muokkausta varmistamaan siemenen itäminen.
Metsuri motokuski 9.4.2022, 11:55Olen tässä nyt parina päivänä lueskellut erään yhtiön jatkuvan kasvatuksen (eri-ikäismetsän) hakkuun ohjeistusta. Peitteinen metsänkasvatus ei välttämättä ole jatkuvaa kasvatusta. Jaksottaisessa kasvatuksessa on myös peitteistä metsänkasvatusta kuten yläharvennukset ja suojuspuuhakkuut. Monesti nämä termit menevät sekaisin.
Metsuri motokuski 9.4.2022, 11:17Eikös tuo ole noin ollutkin. Jatkuvan kasvun kuvion voi muuttaa jaksottaiseksi mikäli taimettumista ei ole tapahtunut ja päin vastoin. Eihän mikään tilanne voi olla pysyvä. Toisaalta on aika hullua ettei käytä luontaista taimettumista hyväksi mikäli sellaista syntyy. Onhan se jo tiedossa että ojitetut korvet sekä tietynlaiset suotyypit ovat hyviä luontaiselle taimettumiselle. Nämäkin kohteet tarvitsevat myös raivausta niin kuin mikä tahansa metsä.
Metsuri motokuski 8.4.2022, 09:50Kova on tuntipalkka sairaanhoitajalle jos hän saa työntekijänä 25 euroa tunti. Se tekee noin 4000 euron kuukausipalkan.