Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Jonkun puukaupan olen itsekin tehnyt ja vielä useamman leimikon hakannut. Usein olen miettinyt mikä merkitys on kokonaispuumäärä myyjälle. Ostajalle sillä on tärkeäkin merkitys. Olen aina miettinyt että se tulee mikä tulee. Kunhan katkonta on oikein suoritettu ja yksikköhinta on kohdallaan. Kerrankin eräs Isäntä jota avustin tarjouskäsittelyssä niin antoi aika suuren painoarvon paljonko kukin ostaja oli arvioinut kokonaiskerttymän ja tukkikertymän. Minusta sillä arviolla on aika vähäinen merkitys.
Metsuri motokuski 5.5.2021, 08:03Mitä ne korjaa ? Meillä kävi puuaikaan putkimies joka vuosi aina jotain laittamassa. Yleensä putkivuotoja. Nyt tehtiin maalämmön yhteydessä uudet komposiitti putket eikä huoltomiestä ole tarvittu. On näköjään monenlaisia kokemuksia. Tutulla oli maalämpö järjestelmä ja nyt 20 v jälkeen uusivat kompuran. Meillä on oilonin lämmönvaihdin.
Metsuri motokuski 5.5.2021, 07:09Olen Lassen kanssa samaa mieltä. Mitään vanhaa puukattilat systeemejä ei kannata jättää. Itse jätin kattilan joka oli virhe. En ole käyttänyt sitä sen jälkeen. Udet varaajat on kaksi käyttövedelle ja pattereille ne toimii rinnan kumpi tarvitsee se ottaa toisesta. Minulla kompura käy tosi harvoin. En ole sen kummemmin tarkkaillut. Talo on tehty 1990 ja neliöitä 166. Konellinen ilmanvaihto. Laskin kyllä kustannukset jos kattilahuone olisi uusittu puille. Tulin siihen tulokseen että erotus on niin pieni ja saanpahan vaivattoman vaihtoehdon.
Se että joku haluaa puulämmityksen on ihan ok. Minulle se riitti. 30 vuotta sitä harrastin ja ”kuntoilin”. Jesselle sen verran että vaikka olet puulämmityksen ihalija niin ei muitakaan lämmitysjärjestelmien kustannuksia kannata vääristellä. Tiedän että kauppiaat eivät ole sieltä rehellisemmästä päästä mutta täällä liiottelu ja vääristely kyllä huomataan.
Metsuri motokuski 5.5.2021, 05:16Tuttavani laittoi maalämmön vanhaan hirsiseen maalaistaloon. Jossa oli patterilämmitys. Ainakin viime talvi meni heillä hyvin. Lähtökohta on että tarpeeksi suuret varaajat pitää olla että talosta ei tule Jessen mainitsemaa sähkötaloa. Maalämpö tarvii aikaa lämpötilan nostolle ja jos kovan pakkasen tullessa ei puskuria ole niin se korvataan sähköllä kuten jesse on mainostanut. Oikein rakennettuna se toimii myös vanhemmassakin talossa.
Tuo Jessen mainitsema maareijän hintakin ei ole noin. Kallioo reiän poraaminen maksoi 6 tuuman reikä 25 € metri. Joten kallioon reiän teko on suht edullinen. Maahan se oli 50 € /m. Minulle oli suunniteltu 140 m mutta porasin 170m varmuuden vuoksi. Koko hanke maksoi vajaa 20 000€ josta sain täydet kotitalousvähennyksen. Minulla pannuhuone oli jo tiensä päässä että se olisi tarvinnut remontin joka tapauksessa.
Metsuri motokuski 4.5.2021, 21:47Minulla kun oli puukeskuslämmitys niin kuukausittainen sähkölasku oli korkeintaan muutaman kympin pienempi kuin maalämpö aikaan. Mukana oli kaikki maksut. Sillä hinnalla en puita ala tekemään en vaikka erotus olisi kolminkertainen. Työkseen kun puiden kanssa touhuaa niin vapaa-aikaa en niihin halua käyttää.
Se täytyy todeta että paskat vehkeet on Jessen tutulla. Kukahan lienee myynyt ja suunnitellut.
Metsuri motokuski 4.5.2021, 21:43Tuo on kyllä totta. Hyvältä se kuitenkin tuntuu että palauttaa edes osan takaisin mitä on maksanut. Voishan ne jättää verottajallekkin mutta aina sille rahalle on käyttöä on ne sitten omia tai muulla tavalla hankittuja.
Metsuri motokuski 4.5.2021, 21:36Taas jessiltä puuta heinää. Oikein rakennettu maalämpö ei käytä sähköä lämmitykseen. Meillä pumppu työntää lämpöä pattereihin maksimissaan 60 asteista. Vielä ei olla sellaisia lämpöjä tarvittu minään talvena. Niin kuin aiemmin kerroin meillä on sähkövastukset käsikäytöllä eikä niitä ole vielä kertaakaan kytketty. Kyllä Jessen olis hyvä päivittää tietonsa maalämmöstä jos meinaa ammattilaiseksi itseään lvi alalla mainostaa.
Metsuri motokuski 4.5.2021, 20:15Persu M Peltokangas toimii porukan sihteerinä ja tiedottajana.
Metsuri motokuski 3.5.2021, 17:06Mökkiläisten touhua.
Metsuri motokuski 3.5.2021, 17:04Eikös maalittaminen ja eriävä mielipide ole eri asioita. Maalittamisessa kohdennetaan negatiivinen palaute suoraan henkilöön tai yhteisöön ja pyritään saamaan muutkin samalle kannalle.