Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Kerran liikkeessä tosiaan kokeilin tuota sahaa ja minusta se oli turkasen painava. Kysyinkin myyjältä kuka näitä ostaa. Kuulemma jokunen vuodessa menee. Itse en kyllä tuollaista tarvinnut. Pärjäsin 490 oikein hyvin. Sekin ehtii leikata terä mitan siinä ajassa kun tarvitsi.
Metsuri motokuski 29.3.2021, 13:52Meillä nuohotaan noin 10 v välein. Maksaahan se jonkun verran mutta aina sieltä likaa on lähtenyt. Ilmeisesti tolopaisella ei siivotakkaan. Periaatteessa samasta on kyse.
Metsuri motokuski 29.3.2021, 13:48Paina Kurki siitä j- kirjaimesta ja valitse valikosta ensimmäinen. Minulla ainakin toimi niin. Siinä on moton katolla 360 astetta kääntyvä kamera. Samaa mieltä timpan kanssa. Ei hyvältä vaikuta minustakaan ja tuskin 15 v päästä päästään tukkia tekeen jos sattuu olemaan edes pystyssä.
Metsuri motokuski 29.3.2021, 05:04Tuossahan sitä löytyy
Metsuri motokuski 28.3.2021, 19:30Nythän MH on perustamassa kolme 5000 ha koealaa itä-suomeen. Eiköhän kymmenen vuoden jälkeen nähdä miten homma toimii. Sitä ennen homman taloudellisuus on vain arvailua. Siihen asti hyvä asia väittelyille.
Metsuri motokuski 28.3.2021, 15:07Kyllähän tuo perkon ajatus on ihan relevantti kun otetaan vertailuksi kuvion tuotto. Jos kuvion kasvatetaan jk mielessä ja jaksottainen kuvio hakataan aukoksi. Niin helposti päädytään siihen että 30 vuotta menee ennen kuin jaksottainen kuvio tuottaa.
Jos tilannetta verrataan koko tilan metsien tuottoon ja hakkuutuloja muodostuu säännöllisesti aina joltain kuviolta niin vertailu muuttuu aivan toiseksi. Yleensä metsänomistaja vertailee koko tilan tuotosta eikä niinkään yksittäisen kuvion tuotosta.
Metsuri motokuski 28.3.2021, 14:58Vein auton huoltoon. Tuntitaksa 65€. Niin vain sekin on tehtävä vaikka tuntihinta on kohtuuton. Onhan nämä metsäalan palkat ihan jotain muuta. Mutta eihän autokorjaamoiden taksoja olekkaan viron, ukrainan tai puolan työntekijät polkeneet.
Metsuri motokuski 27.3.2021, 18:49Mitä tuolla metsän teoreettisella arvolla tekee ? Käytännössä metsänkasvu, ajankohta ja tarpeet määräävät kuitenkin hakkuuajankohdan ja saatavan rahamäärän. Oma metsällä on tarkoitus sitouttaa asiakas mhy:n asiakkaaksi. Eihän siinä mitään asiakkaita ne mhy:kin tarvitsee ja näillä sovelluksilla se käy hyvin. Samaa tekee myös suurimmat metsäyhtiötkin tarjoamalla omia sovelluksia tai kanaviaan.
Metsuri motokuski 23.3.2021, 13:51Niinhän minä harrastan. Harrastan paljon muutakin. Olen kuitenkin sitä mieltä edelleen että niitä sovittuja tiheyksistä pitää noudattaa ja saada kanta sellaiseksi että se on raamien mukainen. On sitten kyseessä mikä hirvieläin tahansa.
Itse olen edelleen ns jaksottaisen kannattajia ja varmaan jk:n tulee joskus varteenotettavaksi kunhan tietoa tulee lisää. Nykyiset havainnot jk:sta eivät ole kovinkaan kehuttavia. Sen verran on tullut niitä aukoksi hakattua kokeilun jälkeen. En väitä etteikö se jossain toimi kunhan herrat tutkivat.
Metsuri motokuski 23.3.2021, 13:02Eikös nuo ole ollut siemenpuita jotka ovat jääneet korjaamatta ?