Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Se onkin nyt sitten noin. Onhan täällä saanut lukea kaikenlaista. Välillä on tullut ihan riittävästi lunta tupaan yhdellekkin kuljettaja kommentoijalle. Minä en ole kirjoittelusta loukkaantunut, enemmänkin huvittunut. Huomannut vain että kuinka vähän asioista tiedetään.
Metsuri motokuski 28.12.2020, 22:15EDIT
Metsuri motokuski 27.12.2020, 21:54Olihan siinä ohjelmassa asiaakin. Siinä metsää oli vain tarkasteltu luonnon monimuotoisuuden ja ikimetsien kannalta. Eihän se koko totuus tietenkään noin ole. Metsää voi arvoida niin monelta kannalta ja tuo oli yksi näkökanta. Toivottavasti joskus saamme myös sen toisen näkökannan jossa otetaan kantaa metsän merkitykseen ja kasvatusta Suomen hyvinvoinnin osalta.
Metsuri motokuski 27.12.2020, 13:52Minä luovuin kännykkäpaikannuksesta sen jälkeen kun sateella puhelimen näyttö ei tahtonut toimia. Ostin Garmin 64 paikannuslaitteen Suomen kartoilla ja nyt homma toimii. Ei lopu akut ja paikannus on tarkkaa.
Metsuri motokuski 26.12.2020, 17:00Mikään konemerkki ei ole miehisyyden alentaja niillä jotka tosissaan töitä metsässä tekevät. Jokaisella myytävällä metsäkoneella saa leivän pöytään osaavissa käsissä ja ne jotka tosissaan töitä tekee arvostavat myös tälläkin konemerkillä tehtävää työtä.
Kyse on vain siitä että jokaisella merkillä tai kokoluokalla pitää löytyä työtä. Jokainen uusi kone maksaa vähintään omakotitalon hinnan. Eikä sellaista hankintaa voi tehdä jos omiaan ei saa pois eikä tulosta tehtyä. Lähinnä tarkoitan että pienelle koneelle tarvii olla riittävästi oikeita leimikoita että hankinta on kannattava. Pelkästään metsänomistajan toiveista ei voida lähteä jos muutoin kallis investointi seisoo toimettana leimikoiden vähyyden vuoksi.
Minä olen aikoinani aloittanut työn pienellä koneella jolla tehtiin ensiharvennuksia ja energiapuuleimikoita. Toiminta oli hyvin kannattavaa niin pitkään kun leimikoita riitti. Heti kun ensiharvennukset vähenivät ja työt siirtyivät seuraaviin harvennuksiin jouduttiin koneet vaihtamaan suurempiin. Väitän että me tehtiin paras tili juuri niillä pienillä koneilla ensiharvennuksilla.
Tosiaankaan kyse ei olisi siitä onko jokin konemerkki oikea vai väärä. Se on joka kerta oikea kunhan työtä sille riittää.
Metsuri motokuski 26.12.2020, 07:13Uskonen että jos urakoitsijalle tarjotaan vuodessa noin 300-400 ha ensiharvennuksia joka vuosi niin mikä ettei pienempiäkin koneita kannata hankkia. Mutta taitaa tänä päivänä jäädä alle sadan hehtaarin. Jos kone maksaa hyvän omakotitalon verran niin eihän sitä konehallin takana kannata seisottaa. Ei muuta kuin leimikoita tekemään niin koneetkin hankitaan tarpeen mukaan.
Metsuri motokuski 25.12.2020, 09:35En tiedä kuka Lasselle on harventanut. Minulle eikä tuttaville ole vielä käynyt noin. Kerran tosin lähdettiin itse kun metsänomistajan halut olivat niin utopistiset. Lopuksi hän halusi että me avataan vain ajourat ja hän tekee loput. Silloin totesimme että voihan hän avata myös ne ajourat. Mitä siihen meitä enää tarvitsee.
Olihan hänkin sitten jonkin ajan päästä ilmeisesti tullut katumapäälle kun oli kysellyt että joutaisimmeko tulla. Ei tultu.
Metsuri motokuski 25.12.2020, 06:53Tuo on tolopainen myös totta. Mutta lopullinen päätös on kyllä metsänomistajalla hakataanko metsää ollenkaan jos tarjolla ei ole sopivaa kalustoa. Sitten pitää vain hoitaa harvennukset muulla keinoin.
Metsuri motokuski 24.12.2020, 20:07Näinhän se on. Metsänomistaja aina päättää miten hänen metsiään hoidetaan.
Metsuri motokuski 24.12.2020, 13:45Motokuskin relaskooppi on nosturi ja sitä kyllä käytetään. Tapion taulukoissa on luvut tähänkin mittaukseen.