Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 5,881 - 5,890 (kaikkiaan 9,995)
  • Metsuri motokuski

Olen täällä kyllä useammankin kerran kirjoitellut miten niitä voisi käsitellä että laaja käyttäjämäärä saisi niistä mahdollisimman paljon irti. Se että nyt niitä hakataan keskenkasvuisena ja mahdollisimman voimakkaasti ei ole kenenkään etu. Minusta mallia voisi ottaa vaikka UPM:ltä, kuinka he käsittelevät metsiään. Ainakin täällä päin.

Metsuri motokuski

Tämä nyt tuntuu olevan Timpalle yhtä kova kynnys kuin hirvijahdin aloituksen myöhentäminen. Sovitaanko näin että minulle on aivan sama Timppa mitä mieltä olet.  Tietääkseni tällä foorumilla on mielipiteen vapaus ja toivottavsti pidetään siitä kiini edelleen. Jos sopii ?

Metsuri motokuski

No onhan niitä ihmisiä vielä muuallakin kuin Helsingissä ja Espoon Keskuspuistossa. Paljon on sellaisia eränkulkijoita jotka kulkevat ”omia polkujaan”.  Jokamiehenoikeus on niin erinomainen asia että ne eivät Suomessa katoa mihinkään. Jessellä tuskin on niin paljoa kävijöitä hänen haavikoissaan että niiden maapohja siitä tuskin kuluu. Jos sinne joku nyt viitsii mennäkkään.

Pari viikkoa sitten olin isännän kanssa metsäkäynnillä ja hän meinasi eksyä omaan metsäänsä. Onneksi olin mukana ja tiesin missä oltiin. Onhan niitä ”kulkijoita”.

Metsuri motokuski

Voi timppa meitä on paljon. On vaeltajia, metsästäjiä, perheitä lapsineen, on jopa niitäkin jotka menevät viikolopuksi telttailemaan ja jne. Vaikka itsekkin työskentelen metsätöissä niin tänäänkin tein kävelyretken metsään. Kävin mm katsomassa joutsen pariskuntaa joka oli hautomassa ja olin aammulla seuraamassa teeren soidinta. Suosittelen.

Metsuri motokuski

Kyllähän se on hyvä että myös Lapin valtion metsiä hoidetaan kun ne aikoinaan on hakattukin. Olisihan se järjen köyhyttä jättää ensiharvennus metsät täysin hyödyntämättä. Kyllähän valtionmetsiä pitäisi kuitenkin ajatella virkistyskäyttö edellä. Mutta eihän se sitä tarkoita että ne jätetään hoitamatta.

Metsuri motokuski

Tuossa aukossa josta puhuin niin oli toista sataa mottia lahokuitua. Silloin totesivat että hevosen kaviot olivat särkeneet niin paljon juuria että lahoa oli syntynyt. Nämä isännät eivät olleet ajaneet riittävän lumenaikaan vaan heti kun rekipelillä olivat päässeet metsään niin sinne sitten tallomaan.

Sitä en epäile etteikö homma onnistuisi kun tehdään hyvät ajourat ja alla on riittävästi lunta.

Metsuri motokuski

Jos ei muuten saa metsiinsä lahoa puuta niin hevosella kun rankoja keräilee niin taatusti tulee. Tuosta on ihan omakohtaista kokemusta kun 7 ha aukko lyötiin ja kaikki harvennukset oli tehty hevosella. Tietenkin ilman kunnollisia ajouria puikkelehtimalla puiden välissä.

Metsuri motokuski

Olen kyllä jätkän kanssa samoilla linjoilla. Jos meidän pitää miellyttää viherpiperöjä niin mielytetään niitä valtion metsien hoidolla. Annetaan yksityismetsät olla ominaan eikä puututa niihin kuin sertifiointien vuoksi. Sekin vain siksi että puut saadaan paremmin myytyä maailman markkinoille.

Metsuri motokuski

Samaa mieltä jätkän kanssa. Kolme harvennusta on ehdottamasti liikaa. Kun kahdella kertaa harventaa oikeaan tiheyteen niin kolmatta kertaa sinne on ihan turha mennä polkemaan juuria.

Metsuri motokuski

Metsojen vähenemisen yksi merkittävä syy on metsien pirstoutuminen. Metso tarvitsee elääkseen yhtenäisiä metsiä. Ei kuitenkaan mitään ikimetsiä. Hyvät harvennusmetsät ovat hyviä lintumetsiä kunhan vai kuviokoot ovat tarpeeksi suuria.

Esillä 10 vastausta, 5,881 - 5,890 (kaikkiaan 9,995)