Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Eikös sieltä ole vain kieletty omistajia koskevien tietojen luovuttaminen yksityishenkilöille. Mm metsäyhtiöt ja mhy:t saavat sieltä puuvarantoa ja henkilötietoja koskevat tiedot ulos. Lakihan antaa näiden tietojen luovuttamisen. Harmi vain että esim. metsäpalveluyritykset eivät tietoja näe ja siten kaventuu kilpailu metsäpalveluista. Tämähän sopii yhtiöille ja mhy:lle.
Metsuri motokuski 24.7.2019, 18:45Empä tiedä olisko tullut henkilörekisteriä jos alueet olisi merkitty vaikka metsään.fi sivuille. Siellähän jokainen voi tutkia vain omia sivujaan tai valtuutuksen saaneet henkilöt.
Metsuri motokuski 24.7.2019, 15:15Ihan varmasti konemiehille sopii jos isäntä antaa tieltä purkaa laaniin. Monesti vaan se on niin että eniten tiepurkua vastustaa metsänomistaja.
Onko silloin loppujen lopuksi tarvetta harventaa ollenkaan jos lähtökohta on että ura vie tietynmäärän metsäpinta alaa ja se on liikaa. Parempi on olla harventamatta niin nekin jää kasvupohjaksi.
Metsuri motokuski 24.7.2019, 15:10Samaa mieltä meetsurin kansa. Eipä tarvii paljon miettiä kun katsoo pollen alustaa niin kertoo jo paljon. Mutta jokainen tekee valinnan ja jos polle riittää niin silloinhan se on hyvä.
Metsuri motokuski 24.7.2019, 13:31Kyllä Tolopainen jenkit osaavat tehdä tärisemättömän harrikan jos haluavat. Se ei vain kuulu sen moottoripyörän imagoon. Toisaalta onhan tänä päivänä myös sellaisia harrikoita jotka eivät täristä kun valitsee oikean mallin.
Se on totta että tänä päivänä ei tahdo ruostuminen olla minkään auton ongelma. Nykyään autojen pohjalevyt käsitellään tehtaalla jo niin etteivät ne ruostu. Voitaidaan kysyä kuinka moni ruostesuojaa nykyään uuden auton. Ei taida monikaan. Ennen se oli ihan välttämätön toimenpide jos meinasi autoa pitää edes muutaman vuoden.
Metsuri motokuski 24.7.2019, 13:23Minä olen kyllä sitä mieltä että ajourien leveydestä ei kannata nipottaa jos ne pysyy siinä viiden metrin hujakoilla. Se on totta että koneet mahtuu pienemmästäkin mutta korjuu ja juuristovauriot vähenevät ratkaisevasti kun ajourat on riittävät. Samoin jos ajourat joudutaan tekemään kaltevaan rinteeseen niin pankkojen yläosat vievät helpostikkin metrin urasta.
Olen urani aika niin usein jotunut ajouria leventämään toisessa harvennuksessa ja puimaan kolhittuja puita joko lahoon tai kuituun.
Niihin ajourien leveyksiin tottuu ja kun jokunen vuosi harvennuksesta on mennyt ja puusto lähtenyt hyvään kasvuun niin ei ne niin leveältä tunnukkaan.
Metsuri motokuski 24.7.2019, 13:08Minusta enemmänkin kannattaa pohtia sitä minkälaisia eroja eri valmistajien mönkijöissä on. Esim Can Am on nivelien osalta ihan eri luokkaa kuin Polaris. Jos paljon ajaa maastossa niin ehdottomasti kannattaa tutustua eri mönkkäreiden rakenteisiin. Tässäkin on niin että harvoin halpa on paras.
Sitten on eriasia jos vuodessa tulee ajoa muutama kymmenen kilometriä niin turhaan siihen on kallista mönkijää hommata. Itse olen noissa Lapin reissuila vaelluksilla huomannut että poromiehet pääosin käyttävät Can Amin ja Yamahan mönkijöitä. Uskon että ne eivät valitse tuotetta muun kuin luotettavuuden, ajettavuuden ja varaosahuollon vuoksi.
Itselläni on Can Amm 650 vm 2006 eli aika iäkäs. Ajettu reilusti yli 3000 km . Siihen on kerran uusittu nokkaketju ja venttiilit säädetty. Samoin virtalukko on kerran uusittu ja pari vinssiä. YHtään niveltä ei ole vaihdettu mutta yhdet kumit kyllä. Meillä vinssit joutuu koville kun sillä pidetään talvisin asuntoalueen tiet aurattuna. Mönkkärissä on 220cm alueaura ja hyvin on homma hoitunut.
Metsuri motokuski 23.7.2019, 08:28Kerrotko tolopainen mikä olisi hyvä sijoituskohde jos sijoituksen johonkin haluaa tehdä. Nyt olen huomannut että sellaista et ole vielä kertonut.
Metsuri motokuski 22.7.2019, 09:20Itselläni on myös sellainen havainto että parhaimmat mustikkasadot olen saanut toisen harvennuskerran saaneista männiköistä. Vanhoista tai varttuneista kuusikoista en koskaan. Tänä vuonna näyttää mustikka olevan meillä päin soiden laidoilla kosteissa ja varjoisissa paikoissa. Uskon että syynä oli kukinnan aikainen pölyttäjien puute. Varjoisissa ja kosteissa paikoissa valmistuivat mustikan kukat myöhemmin ja silloin pölyttäjiä oli jo runsaammin. Yllättävän nopeasti se mustikka tulee myös hakkuuaukeisiin ja en ainakaan itse ole havainnut että mustikan määrät olisivat vähentyneet. Aina niitä on löytynyt kun vain etsii.
Metsuri motokuski 21.7.2019, 17:08Kyllä mhy ostaa kokoajan pikkutukkia ja parrua. Meilläpäin ei selluyhtiöt tee parrua eikä pikkutukkia. Sahat kylläkin.