Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Työkseni olen vastaavalla sahalla sahanut enkä moittia voi.
Metsuri motokuski 14.5.2019, 17:55Onhan tuo verottaja armoton. Toisaalta kun yleensäkkin omaisuutta verotetaan niin miksei perintöjäkin. Perintövero tulo taitaa olla valtiolle jotain 1,5mrd luokkaa. Aika harva meistä jotka perintöä saamme niin emme ole sitä omaisuutta hankkineetkaan. Ehkä työvelvoitteita on tullut tehtyä mutta rahallista panostusta emme ole juurikaan laittaneet. Sen vuoksi kai verottaja on kiinnostunut myös sellaisesta omaisuudesta jota ” ilmaiseksi” on jaossa.
Itse myös maksoin vuosi sitten perintöveroja ja täytyy myöntää ettei niitä mielellään maksa vaikka eräänlaista tuloahan se perintö perinnönsaajalle on. Se on myös totta että petintöjä on verotettu moneen kertaan mutta näinhän se menee että kaikessa on verottaja mukana ja taitaa kokonaisveroaste olla jo 60 prosentin luokkaa kaikesta mitä maksamme.
Mutta siitä huolimatta olen valmis ottamaan perintöjä vastaan ja uskon että niistä verottajallekkin jotain joutaa.
Metsuri motokuski 14.5.2019, 15:51Olen käynyt aika usein yhdellä isännälä istuttamassa aukkoja. Pääosin ne kaikki ovat olleet muokkaamattomia. Viime kesänä istutin noin hehtaarin aluen ja syksyllä kun kävin katsomassa niin olivat hyvin lähteneet. Samoin olen monesti istuttanut aukojen reunoja joissa myrsky on kaatanut laitapuita. Niitäkään ei ole muokattu ja hyvin ovat lähteneet. Uskon että noin pienen alan voit hyvinkin istuttaa putkella ja voihan niitä parin vuoden välein käydä katsomassa ja tarvittaessa lisäämässä taimia kuolleiden tilalle.
Tänä vuonna sitten sama isäntä oli muokannut kolmisen hehtaaria omalla kaivinkoneella, kun joka vuosia muistutin muokkauksen tärkeydestä. Nyt oli sitten kaikki kannot käännetty nurin ja laikkuu maat kasattu isokisi kasoiksi pitkin aukkoa. En sitten tiedä onko tuokaan hyvä tapa. Mutta tulihan ne taimet hakattua siihenkin aukkoon.
Metsuri motokuski 13.5.2019, 15:11Taitaa olla nykyään niin että kattilaan joutuu laittamaan. Järeälle tukille voi olla markkinoita jonkin verran mutta kuitukokoiselle ei ole. Olen ymmärtänyt että lehtikuusen lahonkesto tulee vasta myöhemmässä vaiheessa. Sen vuoksi nuoressa lehtikuusessa ei lahonkestoa olisi merkittävästi. Joten lieneekö riukupuullekkaan ottajia.
Metsuri motokuski 11.5.2019, 12:00Ymmärsin että on uudesta sähkölinjasta kyse taloon. Vetävät varmaan suorinta reittiä.
Metsuri motokuski 11.5.2019, 11:58Kuuntelin tuon saman wwf:n haastattelun radio Suomessa kun olin istuttamassa. Ihan puutaheinää se puhui. Kertoi että kaikki metsän uudistamiskulut ja raivauskulut jäävät pois jatkuvassa kasvatuksessa. Kaikki mitä se kertoi hiilinieluista voikin olla totta kun en asiaa paremmin tunne. Hän totesi että aukko muodostaa vasta 20 v jälkeen hiilinielun istutuksesta. Siihen saakka se on hiilen luovuttaja.
Metsuri motokuski 11.5.2019, 11:54Ei mitään riskiä
Metsuri motokuski 8.5.2019, 16:39Alkaa lehmänkaupat. Sellutehdas tulee ja metsälle ei tule veroa. Vihreät saavat lisää rahaa luonnonsuojelualueiden perustamiseen. Lopullinen vaikutus nähdään kun ministerit mimitetään. Uskon että sote saadaan nyt maaliin keskustan pohjalta.
Metsuri motokuski 8.5.2019, 05:01No eikai monimuotoisuus tarkoita sitä että metsät jätetään harventamatta ja taimikot hoitamatta. Mitäs monimuotoisuutta se on.
Metsuri motokuski 7.5.2019, 16:59Markkinat hoitavat Suomen hiilinielun. Nyt tukinhinta on lähtenyt laskuun ja myynti ja ostohalut ovat hidastuneet. Kuitupuulle menekkiä on hyvin mutta kun tahtoo niistä samoista leimikoista kytkykauppina lähteä myös tukkia niin homma pysähtyy siihen. Sitten voidaan olla huolissaan hakkuumääristä kun tukkia aletaan viemään sellukattilaan mutta siihen on vielä pitkä matka että selluun menevästä tukista aletaan 60 euroa maksamaan kiinnolta.
Edellä olevan huomasin just tänään kun keskustelin parin isännän kanssa joilla on lumituhoja päätehakkuu leimikossa. Kukaan ei ollut halukas ostamaan tukkia. Ei sahat eivätkä selluyhtiöt. Motteja oli kuitenkin noin puoltoistasataa / ha. Leimikon koko vajaa 6 ha.