Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 6,981 - 6,990 (kaikkiaan 9,951)
  • Metsuri motokuski

Tuo on taas noita arvottamiskysmyksiä. Jos minä hankin tai perin jonkin metsätilan ja aion hyödyntää sen puustovaroja omassa taloudessani niin pitäisikö minun kiinnostua hömötiaisista tai ilmastonmuutoksesta ja siten rajoittaa taloudellisen tuloksen syntymistä.

Jos metsätila on esim valtion omistuksessa niin näillä vihreillä arvoilla voi olla suurempikin merkitys. Itse en kyllä velvoittaisi ketään yksitystä metsänomistajaa rajoittamaan metsänsä kasvatusta vihreisiin arvoihin vedoten. Kunhan säilyttää metsän kasvatuksen jatkossakin on se sitten jk tai tasaikäiskasvatuksena.

Metsuri motokuski

Onhan tuo kehityssuunta ollut kokoajan pienempään ja pienempään maanmuokkaukseen. Kantojen repiminen ja auraukset ovat vähentynyt merkittävästi ja muokkaus tehdään nykyään mahdollismman vähän taimen ympärillää olevaa maata rikkoen.

Ilmeistä on että jos omat voimat ja kiinnostus ei riitä taimikonhoitoon liittyviin raivauksiin niin uudistaminen kannattaa suorittaa siten että mahdollisimman vähän raivattavaa syntyy. Itse olen jonkin verran istuttanut vieraalle muokkaamattomaan maahan vaihtelevalla menestyksellä.  Joskus tulos on hyvä mutta joskus ei niinkään. Mutta aika paljon sitä paikkaakin taimia sillä rahalla mitä muokkaus tai perkaus maksaa jos vieraalla sen teetättää. Onhan se kyllä varmempaa taimikon lähtö jos edes jonkilaisen muokkausken tekee.

Metsuri motokuski

Niin vielä siitä koivutukista saatavuus olisi oikeassa paikassa. Nythän koivutukkia menee joissakin päin maata hyvin kunhan sen kuljettaminen on kannattavaa.

Metsuri motokuski

Itse olen ymmärtänyt että nuoren metsänkunnostuksen poistumaan lasketaan myös raivauskannot vaikka niitä puita ei pois korjata. Minusta rinnankorkeus läpimitta on ratkaiseva. Se että meneekö puu raivauksen jälkeen kattilaan tai sellutehtaalle on samantekevää.

Rinnankorkeusläpimitan kasvaessa tarpeeksi suureksi kuten yleensä ensiharvennuksissa niin nehän eivät kemera ehtoa täytä.

Metsuri motokuski

0-32 mm murske ja tietenkin ensiksi tien muotoilu. Monesti hiekkakankaassa on myös siltti esiintymiä jotka sateella antavat periksi ja liejuuntuvat. Sen vuoksi luomutiekin kannattaa muotoilla ja ohjata vesi pois tienpinnasta jos epäilee paino-ongelmaa. Jos runko pääsee kastumaan ja antamaan periksi niin mursketta menee paljon jotta kantavuus saadaan takaisin. Hyvällä tien muotoilulla säästää ison määrän mursketta.

Metsuri motokuski

Ei muuta kuin rakennat vaan. 10 vuotta kun on ollut niin kukaan ei sitä purettua saa. Jos käy niin huono tuuri että joudut maksamaan korotetun lupamaksun niin sen kuin maksaa pois. On niitä isompiakin rakennuksia tehty ilman lupia kyselemättä maaseudulle. Kunhan siitä ei naapurille ole haittaa.

Metsuri motokuski

Toivottavasti kiinan pojan suodatinpaperi on samanlaista kuin alkuperäisessä. Silloin kauppa on edullinen mutta jos paperi on jotain muuta niin säästö voi olla turha ja kulut loppujen lopuksi isommat moottorivaurion sattuessa.

Itse käytän kesäkautena 1-2 suodatinta joten isosta säästöstä ei ole kyse. Viikottain puhdistan kuitenkin suodattimen paineilmalla.

Metsuri motokuski

Eihän sitä tarvii vaihtaa jos hehtaarin vuodessa sahaa ja joinakin vuosina vähän vähemmän. Mutta kyllä yhdellä tulpalla 70 –  100 ha sahaa.

Nyky sahat ja varsinkin niiden virtalaitteet on hyvin suojattuja että vesi ja räntäsateet ei juurikaan vaikuta niiden käyttöön.

Pahin virhe on että jättää vanhat bensat kaasuttimeen talveksi. Itse kaadan aina tankin tyhjäksi ja laitan puolitankkia pienkonebensaa ja käytän sahan lämpimäksi. Keväällä kaasutin toimii ja ei ole ongelmia käyntiinlähdön kanssa.

Metsuri motokuski

Kyllä tuolla tiellä kun ajelee niin onhan se ”vakkari” erinomainen varuste. Lapin reissuilla huomaa että kun vakkarilla ajelee niin autot tahtoo tulla peräedellä vastaan vaikka nopeudeksi laittaa joko 80 tai 100 km/h riippuen rajoituksesta. Ilmeisesti kun ajelemme tiellä on ajo on pumppaavaa. Vakkarilla meno on tasaista ja matka joutuu nopeiten eikä tutkista ole haittaa.

Kerran Rovaniemen eteläpuolella kun ajoin ilman vakkaria niin vahingossa tuli ajettua liian lujaa ja ”pönttö räpsähti”. Kuluneen kesän reissuilla ei kertaakaan kun vakkarilla ajoin kaikki välit jossa käyttö oli vain mahdollista.

Metsuri motokuski

Minusta pihkatapilla taas liian paksun seoksen oireet. Harvoin se laihalla ollessa röpeltää. Usein paksulla kun seos on niin näin tekee. 1h10 min on tuo kierros ja 1/6 osa. Usein 2-tahtikoneen säädöistä puhutaan kellotaulun asteikolla koska suuttimen käännön säädöt ovat hyvin pieniä liikeitä. Mitä pienempi 2-tahti kone sitä suurempi on suuttimen käännön vaikutus moottorin ominaisuuteen.

Mitä mieltä lehtori on asiasta ? Onnistuisikohan vastauksen kirjoittaminen ilman ivailua. Kannattaa kokeilla.

Esillä 10 vastausta, 6,981 - 6,990 (kaikkiaan 9,951)