Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Nuo vihreiden ajatukset voisi ottaa vaikka ensmmäisenä koekäyttöön valtion metsissä ja sitten kun kokemuksia saadaan niin katsotaan muualla. Nythän pahin metsän realisoija on metsähallitus ja kun ilmakuvista katsoo heidän tilojensa metsiä niin en yhtään ihmettele vaikka joku taho niiden hakkuihin puuttuukin.
Metsuri motokuski 8.7.2018, 10:42No jos ei sahalle muuta käyttöä ole kuin särkeä se tuossa hommassa niin mikä ettei. Itse kylvin viime vuonna männikön jossa oli tehty kevyt muokkaus kaivinkoneella. Istutin siemenet heittämällä muutaman siemenen aina laikkuun. Hyvin olivat itäneet ainakin viime syksyyn menessä. Nyt en tosin ole käynyt enää katsomassa miten alkukesän kuivuus on vaikuttanut taimiin.
Pinta-ala oli reilu hehtaari ja taisi mennä puoltoista tuntia kun alueen kävelin läpi yhtenä lauantai ammuna.
Metsuri motokuski 3.7.2018, 16:44Tuo tankkikeskustelu leviää aika usein ja minä poltan sahalla metsässä enemmänkin litroja. Sen varmaan moni pienkoneen omistaja voi todeta että kaksi saman kokoluokan pienkonetta ei voi viedä polttoainetta kovinkaan eri määrää. Mutta tankillisia voi riippuen tankkien koosta. Jos sahakokoluokan pienkoneeseen on säädöt kovinkin pielessä ja sillä olisi kulutukseen selvä vaikutus niin eihän se kone toimisi niin kuin pitää.
Minulla meni tänään metsässä vajaa kuusi litraa. Joskus enemmän joskus hieman vähemmän. Sahausaikaa kuusi ja puoli tuntia ja helvetin tiukkaa perkausta.
Metsuri motokuski 3.7.2018, 16:16Niinhän se voipi olla. Nyt olen pari – kolme vuotta sahaillut isolla terällä ja uskon että muistissani oli vielä aika kun pienellä terällä sahailin. Ainakin nyt tuntuu että paluuta vanhaan ei ole mutta saattaahan se muuttua.
Metsuri motokuski 3.7.2018, 16:11No eihän se ole mutta yritin kirjoituksessa kertoa että taimikonhoidon kustannukset karkaavat käsistä kun niitä venytetään tai sitten ei ole metsänomistajalla aikaa tai kiinnostusta tehdä niitä itse. Se muuttaa jatkossa metsärakenteen niin että taimikonhoidon tarvetta ei ole tai niiden ajankohta ei ole niin tarkkaan määritettävissä jotta kustannukset eivät karkaa käsistä.
Metsuri motokuski 3.7.2018, 16:08Uskon että Tiirola on ihan omilla taskuilla niin kuin minäkin. 🙂
Metsuri motokuski 3.7.2018, 15:26Itse käytän isoa terää kaikissa sahoissa ja enkä todellakaan ole huomannut että pikkuterällä jossain kokoluokassa olisi selvää etua. Jos poistettavan puuston koko kasvaa niin sitten isompi saha mutta terä pysyy samankokoisena.
Metsuri motokuski 3.7.2018, 15:21Niin vielä kun ymmärtäisit AC mitä tuo MTK kannanotto tarkoittaa niin voisit vaikka kommentoida. Toki asian voi noinkin ymmärtää mutta ilmeisesti sitä ei noin kuitenkaan tarkoitettu.
Metsuri motokuski 3.7.2018, 15:18Tuohan on ihan sama kuin metsäkoneiden ikkunoissa on tarrat mitä mistäkin vivun liikuttelusta tapahtuu puomissa. Ollaan monta kertaa todettu että tyhmät ne koulua käy kun ikkunassa olevassa tarrassa on koko tieto.
Nyt sitten netistä voidaan katsoa kuinka peräkärry kääntyy ja sama ohje se on puuautoonkin.
Metsuri motokuski 3.7.2018, 15:13Jotenkin alkaa tuntumaan että siirtyminen jk-metsiin on väistämätön seuraus. Niin paljon on noissa metsissä hoitamattomia taimikoita että tasaikäiskasvatukseen ei enää löydy kiinnostusta tai varoja. Kuljin tuossa yhden tilan läpi jossa on pinta-alaa noin 100 ha. Edellinen sukupolvi oli pitänyt hyvää huolta metsästä ja hakannut lähes kaiken myytävän puun. Mhy oli istuttanut aukot ja kun olisi pitänyt alkaa taimikoita hoitamaan niin ei uudella isännällä ollut kiinnostusta tai rahaa. Nyt taimikot kasvavat noin 5 – 7 m koivua ja istutetut puut ovat lähes tuhoutuneet alle. Vastaavia tiloja on ympäri maakuntaa ja eniten harmittaa kun MH:n mailla on vastaavia kohteita ja paljon. Minullekkin on tarjottu näiden raivuuta alle 300 euron hehtaarihintaa mutta 400 – 500 euron välillä alkaa olemaan lähellä totuutta.
Jotenkin tuntuu että vielä on vallalla sellainen käsitys että kylän tyhmin mies alkaa metsuriksi ja sitä käytetään sumeilematta hyväksi. Nykyään alkaa nuo metsurihommat olevan jo yritystoimintaa siinä kuin muukin ja urakkahinnat sen mukaiset. Se kylän tyhmin mies ”metsuri” tarvii palkan myös ja hän jopa osaa verrata sitä siihen mitä muissa töissä tuntihinnoilla pääsee. Sen mukaan taitaa käydä kohta niin että metsureista tulee pula hinnoittelun vuoksi ja metsät siirtyvät pikkuhiljaa jk-metsiksi.