Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Kyllähän se niin taitaa aika pitkälle olla että metsänhoitotöitä on ja saa varmasti tehdä mutta niistä maksajia on vähänlaisesti.
Tuolla metsään.fi -sivuillakin tulee ajoittain työtehtäviä tarjolle mutta kun ottaa yhteyttä metsänomistajaan niin töitä ei sitten olekkaan. Kuulemma moni vain testaa kuinka kiinnostusta on. Sitten toisaalta moderaattori kyselee että metsänomistajat eivät saa tarjouksia työtehtävistä. Nytkin on kahteen paikkaan laittanut yhteydenoton, kun pyydettiin, niin eipä ole mitään kuulunut. Taitaa olla niin että yhden työtehtävän olen saanut metsään.fi – sivujen kautta itselleni. Olenmpa kokeillut huvikseni sellaistakin että metsänomistaja on itse saanut hinnoitella työtehtävän eikä sittenkään aisia ole oikein edennyt. 🙂
Metsuri motokuski 14.11.2017, 12:11Kalle kehvelille tiedoksi että valtiolla on siirrytty pääosin vaativuuspalkkaukseen ( mm poliisit) niillä ei ole enää ikälisäsopimusta. Tehtavän palkkaus määräytyy ennakkoon laaditun vaativuusluokituksen mukaan. Sen perusteella palkkaus nousee vain jos tehtävän vaativuuskasvaa.
Tuohon paperimiesten palkkausta korottaa haittatyökorvaukset. Perinteiset päivätyötä tekevät eivät kummoista palkkaa nauti. Kun nyt ollaan kateellisia ihmisten palkoista on syytä aina miettiä mistä asioista kokonaispalkka muodostuu. Muodostuuko se esimerkiksi epäinhimillisistä työajoista (viikonloput, juhlapyhät vai yötyöt). Pelkkään vuosiansion vertailu ei anna oikeanlaista kuvaa työtehtävästä.
Metsuri motokuski 14.11.2017, 11:57Ompas Tolopaisella huonoja kokemuksia motohakkuusta. Eipä ole vielä tullut eteeni tuollaisia hakkuita mutta jospa niitä vielä tulee.
Metsuri motokuski 14.11.2017, 11:39Kuusaan Erämiehet ovat tehneet erinomaisen videon hirvenmetsästyksestä sekä siihen valmistumisesta. Kannattaa katsoa mitä se puuha on tänä päivänä.
Metsuri motokuski 13.11.2017, 10:19Onhan se niin että isolla koneella on omat hyvät puolet ja pikkukoneella omat hyvät puolet. Olen aika paljon tehnyt Sampon jäljiltä kakkosharvennuksia ja nehän on helppoja tehdä. Käytännössä ajouravälit ovat melko tiukat ja pääosin harvennuksen teko on helppoa ja nopeaa. Sampoa mainostetaan paljon haamu-ura koneena ja pienillä ajouralevyksillä ja sitähän se on. Mutta kun tullaan sitten toiseen harvennukseen niin ajouria levennetään ja uravälit ovat isommalle koneelle turhankin tiheässä. Sampon käyntännön työskenetelyleveys on ihan muuta kuin tuoteselosteessa annettu puomi pituus. Itse olen huomioinut että käytäntö on maksimissaan 6 -8 m puolelleen. Jos maasto on haasteellisempi niin ollaan tuolla alarajalla. Isolla koneella päästään käytännössä noin 18 m luokaan vaikka puomin pituus onkin yli 10 m. Loput pituudet hukkuvat koneen leveyteen. Isomman koneen hyviä puolia ensiharvennuksessa on ilman muuta että osa puista voi tuoda pystyssä ajouran väliin. Itse käytän kysesitä menetelmää paljon.
Sillä ei ole paljon merkitystä jäävätkö pöllinpään leimat ”metsään päin” sillä nehän kuitenkin puidaan erikseen omiin kasoihin. Tämän vuoksi ajouran reunasta tulee aina hiukan harvempi kun poisotettaville puille pitää olla varastotilaa. Mitä useampi tavaralaji tehdään sen enemmän varastotilaa ajouran varteen tarvitaan. Kokeneet ajokonekuskit osaavat jo kasoista hahmottaa eri tavaralajit ilman leimaustakin. Tässä vastaus jätkälle joka aiemmin asiaa kyseli.
Metsuri motokuski 12.11.2017, 19:02Kyllä sillä Sampolaisellakin saa yhtä paljon pillkoja kuin isommallakin koneella. Haamurilla puuhaillessa on puiden tiheys suurempi ja vaara kolhimiselle on suuri. Samoin tuo sampolainen on aika tarkka kuitenkin puunkeskijäreydestä. Jos se pääsee livahtanmaan liian suureksi on haastetta hyvälle työjäljelle.
Metsuri motokuski 12.11.2017, 18:57Jätkä osui ”naulankantaan”. Noin se tänä päivänä menee. Yksittäisistä kohteista voi saada hyvänkin tilin mutta kun ottaa vuotuisen ansion niin eihän se kummoinen ole. Talvikuukaudet pudottavat kesän kohtuulliset ansiot aika huonoksi keskiarvoksi.
Metsuri motokuski 12.11.2017, 18:51Itse en anna koskaan vanhaa raivaussahaa vaihdossa uuteen. Käteiskaupalla ostan uuden sahan noin 730 eurolla. Vanhan myyn netissä 150 – 180 eurolla ja kaupaksi menee hyvin. Lopullinen hinta uudelle sahalle on vajaa 600 euroa. Jos sitten annan vanhan sahan vaihdossa uuteen on lähtöhinta uudelle sahalle jo valmiiksi vajaa tonni. Jos sitten siitä vaihtohyvitys niin lopullinen hinta on lähellä käteishintaa. Itse myytynä saan ainakin hyödyksi tuon vanhan sahan myyntihinnan.
Onhan tuo vanhan sahan vaihto liikkeessä uuteen vaivatonta mutta ei siitä mitään kummoista hyötyä synny.
Metsuri motokuski 12.11.2017, 18:44Taitaa olla nykyään niin että pääsosin kaikkien uudehkojen sahojen kaasuttimet tehdään Aasian maissa. Lukee nissä sitten Wallbro tai mitä tahansa.
Metsuri motokuski 9.11.2017, 14:55Usein on niin että ajokone tekee enemmän pilkkoja kuin moto mutta on myös toisin päin. Minulle tulee joka tuuri muutamia pilkkoja mutta yleensä otan puun pois jossa pilkka on. Vielä en ole potkuja metsästä saanut työn jäljen takia mutta uskon että edessä sekin vielä on. Jos ei sitten osaa itse sitä ennen lähteä.