Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Hieman tarkennusta noihin Tolopaisen väitteisiin. Nykyään valtion virkamiesten työaika on pääosin sama kuin yksityisellä puolella. Ennen ei ollut näin kun oli ns kesäaika jossa työaika oli 6,45 h. Nykyään virastotyöaika on 7 h 15 min päivässä joten siltäosin Tolopaisen väittämä on oikea. Mutta muiden työaika jotka eivät ole virastoissa on sama työaika kuin yksityispuolella, Näitä työaikoja on mm pv:ssa, geologisessa tutkimulaitoksissa ja jne.
Sitten noista lomista. Se on totta että valtiolla on pidemmät vuosilomat kuin yksityispuolella. Mutta niitäkin eroavaisuuksia ollaan kokoajan kaventamassa mutta vaikeatahan se on. Kiky-sopimuksessa leikattiin voimakkaasti lomarahoja jotka siltäkin osin alkavat olla yleisen sektorin tasoa.
Sitten kolmanneksi. Valtion palkat ovat yksi eniten nousseista palkoista Suomessa. Tavoitteena on ollut jälkeenjääneisyyden korjaaminen. Siten palkkojen huonous ei enää ole toden mukainen vaan palkat ovat hyvinkin kilpailukykyiset yksityissektorin kanssa. Täytyy kutenkin erottaa palkoista kuntien ja kuntain liittojen palkat joissa jälkeen jääneisyys ei olla saatu kurottua kiinni. Siten siellä sektorilla on jälkeenjääneisyyttä olemassa. Valtion ja kuntien palkkarakenne eivät ole samoja vaan ihan eri palkkaneuvottelijat siellä päättävät ja palkanmaksaja on myös eri.
Siten jätkä ja Tolopainen ovat osin oikeassa mutta ei kumpikaan täysin.
Metsuri motokuski 6.10.2017, 12:23No niin. En tiedä kuinka Taneli on aikoinaan työelämmässä ollessa palautteen antanut ja varsinkin saanut. Ei hyvältä näytä.
Metsuri motokuski 6.10.2017, 12:21Kyllähän noissa metsäkoneissa aikamoisia öljymääriä välillä luontoon pääsee. Varsinkin jos kyseessä on koneen alla tapahtunut letkurikko joka ilmoittaa vasta summerin soidessa. No kuitenkin nykykoneissa on jo aika alhainen se raja jolla summeri alkaa soida. Meidän koneella se on noin 15 litraa joten enää ei satoja litroja maahan joudu. Pääosa öljyvuodoista on ns sumuvuotoja jossa öljy hajoaa sumuna ilmaan. Näissä haihdunta on melko suurta ja hydrauliikkaöljy varsinkin on hyvä haihtumaan. Tottahan se on jos koko vuotuinen öljykulutus terissä ja koneessa lasketaan yhteen on tulos aika suuri. Mutta on aluekkin suurin johonka se on levitetty.
Metsuri motokuski 6.10.2017, 12:13Iiro on uudesti syntynyt. Nyt kun hyvä veli verkosto on hylännyt on aika muille asioilla. Harmi avain että hän usein kritisoi juuri niitä asioita joissa on ollut päättämässä tai jättänyt päättämättä.
Metsuri motokuski 6.10.2017, 12:09Tuo rakentavan palautteen anto on taito siinä missä muukin. Joskus sitäkin voisi harjoitella itse kukin.
Metsuri motokuski 5.10.2017, 11:03Osta nekin automaattilaatikolla. Itselläni on tuo jälkimmäinen esimerkistäsi ja sitä saa myös automaatilla. Olisin nyt ottanut sellaisen jos aitokauppaa olisin tekemässä.
Metsuri motokuski 5.10.2017, 10:59Harvoin taitaa olla niin että tietty konemerkki on enää pelkästään tietyn maan kokoama tuote. On sitten kyseessä auto tai pienkone. Usein kokoonpanotehtaat ovat halvemman työvoiman maissa ja pääkonttori sitten alkuperäismaassa. Noissa kokoonpanotehtaissa kuitenkin kasataan samoista osista tuotteet joita alihankkijoilta ostetaan. Siten lienee ihan sama missä se osien kasaaja sijaitsee onko se aasiassa vai euroopassa. Itselläni on Ford merkkinen avolava joka on kasattu Taiwanissa ja sitä myydään myös toisella merkillä samaa autoa.
Metsuri motokuski 5.10.2017, 10:51Tuo wanhanjätkän selvitys toimii varmaan jos itsellä on moto jota joutaa käyttää työssä. Silloin ei kaikki kustannukset tule esille totuudenmukaisena. Tai kyllähän ne tulisi jos työlleen laskisi oikean hinnan. Oletan että aloittajalla ei omaa hakkuukonetta löydy joten kaikki hakkuut tehdään ostopalveluina. Silloin tullaan kannattavuudessa jo eri tasolle. Joten Gla:n ja muidenkin mainitsemat keinot ovat varmaan järkevimmät.
Metsuri motokuski 4.10.2017, 11:54Olen samaa mieltä Timpan kanssa. Jovain voisi pohtia itseään vaikka metsäyhtiön hankintapäällikön tehtävään ja miettiä sitä kuinka hän saa varmistettua tehtaan puuraaka-aine huollon ja kelvollisen tavaran tehtaalle. En usko että hankintapäälliköllä olisi ensimmäisenä mielessä onko nykyiset puukauppatavat metsänomistajalle hyvä vai huono valinta. Tietenkin on myös niin että mitäpä turhaa sitä miettiä kun niillä ei ole mitään tekemistä minun puukaupojeni kanssa. Mutta kuten tiedämme kaikilla on syy-yhteys toisiinsa.
Metsuri motokuski 4.10.2017, 11:39Itse tekisin kuusen ehdoilla. Mutta toiki koivuakin sinne voi jättää. Itse olen noissa samanlaissia kohteissa sahannut ronskisti koivua maahan mutta jättänyt kuitenkin selviin aukkopaikkoihin koivua. Minula oli samanlainen kohde juuri syyskuun alussa jonka tein em tavalla.