Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Täältä et saa kunnon vastausta. Täällä on niin paljon merkkiuskollista väkeä että toinen haukkuu toista ja toinen toista. Jokaisella mainitsemallasi merkillä on hyviä vaihtoehtoja. Kunhan ostat vain tarppeeksi tehokkaan sahan. Mieluimmin sieltä teholuokan yläpäästä. En nyt tarkoita suurinta konetta.
Metsuri motokuski 6.3.2017, 12:13On aika yleistä että asiaa mitään tietävät voivat sanoa asiasta että jonkin viraston työaikaa tai työntekijöitä voidaan vähentää 20 % homman siitä kärsimättä. Olen samaa mieltä puunhalajan kanssa että valtion ja kuntien työtekijöillä on kädet täynnä töitä vaikka työntekijöitä vähennetään. Pienemmillä resursseeilla yritetään selvityä samoista tehtävistä kuin ennenkin. Ongelma kunnan ja valtion töissä 0n että ne ovat pääosin lakisääteisiä tehtäviä , joita ei voi noin vain jättää tekemättä. Pääosa tehtävistä on ns palvelutehtäviä, joissa palvellaan kunnan tai valtion asukkaita. Olisi vähintään kohtuullista että kun resursseja pienennetään niin samalla prosentilla myös töitä vähennetään. Mutta näihän se ei mene kun pääosa töistä on säädöksillä ja normeilla määrättyjä tehtäviä.
Nykyinen hallitus päättii ”normin purku talkoista” mutta kuten huomaatte niin mitään ei ole tapahtunut muuten kuin työntekijöiden määriä on vähennetty palkkausrahojen vähetessä.
Metsuri motokuski 6.3.2017, 12:00Olisko Tolopainen itse valmis ottamaan esittämänsä riskin jos olisi itse ostomies ? Olen jo sen verran leimikoita nähnyt ja joitakin hakannutkin että ennakkoon lukkoon lyöty tukkiprosentti on kuin ampuisi omaan jalkaan. Kuusikon tukkiprosentti ennen hakkuuta on aika vaikea aukottomasti todeta. Arvioita voi hyvinkin esittää ja suuruusluokan voi määrittää.
Toisekseen tuo hinta pitäisi olla vielä yli markkinahinnan. Silloin on kyseessä oltava huippuleimikko, tarpeeksi suuri ja kelirikko pohjilla. Noitahan reunaehtoja voi toiselle asettaa kunhan itse ei joudu seuraamuksia kantamaan. Aika helppoa.
Metsuri motokuski 5.3.2017, 11:00Moto mittaa paksuuden millin tarkkuudella ja pituuden sentin tarkuudella.
Metsuri motokuski 5.3.2017, 10:54Tuo lomarahan historiahan oli se että kun työntekijä haluttiin palaavan takaisin yrittäjän palvelukseen niin sille maksettiin korvaus siitä että näin tapahtuisi. Silloin oli työpaikkoja paljon tarjolla ja tekijöitä vähän.
Nyt tilanne on muuttunut ja lomaraha on vuotuinen palkkapotti työntekijälle. Se vain maksetaan loma yhteydessä. Näinhän voitaisiin tehdä vaikka koko palkallekkin. Maksetaisiin vuoden viimeisenä päivänä koko vuoden palkka jolla tulaisiin sitten taas vuosi toimeen tai niin pitkään kun palvelussuhde kestää. Tämän vuoksi lomaraha ei ole kuin nimike eräästä palkkakorvauksesta.
Toisekseen jos työntekijöiden ansiotasoa halutaan laskea kustannustason alentamiseksi niin lomaraha olisi helppo keino sen toteuttamiseksi. Koska kyseessä on eräänlainen erilliskorvaus joka maksetaan tietyyn aikaan vuodessa. Toisaalta joillakin toimialoilla lomarahaa ei ole mutta ei se ole peruste muillekkaan sen lopettamiseksi. Itse olen enemmänkin työtuntimäärän kasvattimsesta kuin palkkojen alentamisessa. Siten ”pekkasvapaiden” vähentäminen on kaikista paras vaihtoehto, niin kuin on tehtykkin.
Metsuri motokuski 5.3.2017, 10:43Puunhalaajan palkka ei todellakaan ole erikoinen. Lähinnä tulee mieleen kirjastoalanvirkailijoiden palkat. Kuntien palkkatasot eivät ole edelleenkään mitenkään kummoiset. Valtion virkamiesten palkat ovat nousseet huomattavasti viimesen 10 vuoden aikana. Muistan kun itselläni nousi aikoinaan palkka kolmessa vuodessa yli 1600 euroa. Se tuntui jo jossain. Toki tällaisia korotuksia ei kaikille tullut mutta eniten palkkakuopassa olleet saivat muhkeat korotukset. Itse olin tuolloin siinä kuopassa, joka sitten työnantajan toimesta korjattiin.
Kyllähän nuo opettajat ovat sellaisessa ”liemessä” tänä päivänä että kutsumusta alalle täytyy olla että sinne hakeutuu. En pelkästään syytä oppilaita vaan enemmänkin vanhempien suhtautumista opettajiin. Jotenkin tuntuu että kodin kasvatusvelvollisuus ollaan siirretty opettajille ja kaikki peruskansalaisvelvoitteet lapsille olisi koulun hoidettava. Toisaalta vuosiloman pituudella ei voi korvata työn haittatekijöitä. Jokainen joka näin luulee niin voi mennä kokeilemaan.
Metsuri motokuski 5.3.2017, 10:31Että joku jaksaa…..
Metsuri motokuski 4.3.2017, 10:26Onhan motomitta kehittynyt valtavasti vuosien saatossa. Nyt heitot tehdasmitan ja motomitan välillä on aika pieni. Ymmärrän hyvin tehtaita jotka ostavat tuhansi motteja puita niin parillakin prosentilla on iso merkitys. Yksittäiselle puukauppiaalle merkitys ei ole niin merkittävä kun kesmimäärin hakkuumäärät ovat satoja motteja. Koneyrittäjälle on mittauksen tarkuudella myös suuri merkitys kun vuosittain hakataan kymmeniä tuhansia motteja niin prosenteilla on sielläkin merkitystä.
Upotusmittaus on ilman muuta tarkin mittaus mutta ei käytännössä mahdollinen. Nykyään kuitupuu seisoo tienvarsilla pitkään ja jos kaikki upotettaisiin niin rahan kierto hidastuisi eikä kukaan yrittäjä pystyisi silloin toimimaan. Motomittaus on tarpeeksi luotettava jonka kanssa voidaan hyvin elää. Leimikolle unohtuneet katkotut puut ovat itsesiassa yhtiön puita joten niiden talteenotosta on syytä keskustella yhtiön kanssa.
Metsuri motokuski 3.3.2017, 11:33Minä olen sitä mieltä että pelkällä palkkatason laskulla ei vientiä saada vetämään. Yksi keino voisi olla myös verotuksen kaventaminen. Tästä tietenkin aiheutuu se että meistä jokainen joutuu sitten käyttämään omaa rahaa tarvittavien palvelujen ostoon.
Toisaalta onko Suomessa sellaista työtäkään tarjolla jota olisi tarjota ulkomaille. Raskas metalliteollisuus on paennut kolmansiin maihin eikä sieltä tule takaisin kovin helpolla. Meillä taitaa olla tilanne se että meillä ei ole sopivaa ammattitaitoista väestöä tarjota nykyisiin haastellisempiin töihin. Nyt on menossa sellainen väliinputoajien aikakausi jossa ammattitaidottomat eivät saa itselleen töitä ja notkuvat perustoimeentulon varassa vielä pitkään.
Metsuri motokuski 3.3.2017, 11:22Kysymys oli palstanpitäjälle mutta otan kantaa hiukan kuitenkin. Tietäääkseni Kaisa Mäkäräinen edustaa myös yhtä Joensuulaista metsäkonemerkkiä. Joten kaippa hänkin pitäisi tähän onniteltavien listalle lisästä. Onhan hän MM kolmonen tältä vuodelta. Joten siinä mielessä lehden linja on hyvä.