Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 7,701 - 7,710 (kaikkiaan 9,931)
  • Metsuri motokuski

Kyllä siirtotyöläinen maksaa jos urakoi suomalaisessa firmassa. No eihän ne paljon urakoi mutta maksavat kuitenkin yrityksen kotimaahan veroja. Tätä se vapaa liikkuvuus tekee.

Metsuri motokuski

En tosiaankaan ole hankkimassa maalämpöa ulkomaanreissujen takia. Olen tainut yhden kerran käydä ulkomailla (Kreikassa) koko elämäni aikana. Laivamatkoja en oikein ulkomaanmatkaksi laske. Tosiasia on että motohommien vuorotyö sekä kattilan /vaaraajan uusiminen on yksi suurimmista syistä. Toisaalta hakelämmitys tarvitsi koneinvestointeja kuin kenelläkään muulla täällä päin ei sellaisia ole lainata. Eikä ole oikein tilojakaan hakkeelle.  Ikääkin alkaa olemaan kohta 60 mittarissa niin päädyin maalämpöön jota tuetaan ”vanhalla” kattilalla tarvittaessa. Kerron kyllä kuinka toimii vaikka ensi talven jälkeen. Muutama kolleega odottaa innolla tuloksia omia investointeja varten.

Metsuri motokuski

En tiedä onko niihin motomittoihin uskomista mutta tehtaalta tulee kokoajan palautetta että koneita pitää rukata miinukselle. Vaikka saksitarkistuksessa yrittää kalibroida koneen mahdollisimman lähelle nollaa niin tehdas ilmoittaa että liikaa plussalla.

Metsuri motokuski

Meillä lumitilanne vaihtelee jopa 10 km:n säteellä. Itse asumme korkeahkolla alueella ja meillä sateet tulevat lumena kuin 10 km:n päässä vetenä tai räntänä. Itse olen pitänyt kirjaa lumen syvyydestä omalla pihalla saman aikaisesti ja tänä vuonna se on 35 cm. Viime vuonna 40 cm. Vuonna 2010 oli 70 cm ja jne. Paljon on vaihtelua mutta usein tulee huomattua että aika usein unohtuu edellisvuosien lukemat. Tätä vuotta on tullut pidettyä aika lumettomana vuotena mutta aika lähelä ollaan kuitenkin viime vuotista tasoa.

Metsuri motokuski

Itse tein ratkaisun että heivaan puulämmityksen talosta pihalle. Päätin ottaa maalämmön ja 170 m reikä on maassa ja odottaa keväällä alkavaa asentamista. Itsellä on polttopuut niin kaukana että rahtikulut tulevat niin suureksi että polttopuulle tulee hintaa aika paljon. Samoin tienvarteen ajo sekä hakkuu ei ihan ilmaista ole vaikka omalle työlle ei hintaa laske. Varalle jätän kuitenkin tuon kattilan jos kovilla pakkasilla maalämpö tarvii apuja. En tiedä tarviiko. Kallishan investointi on reilu 18 tonnia asennuksineen, mutta kun puulämmityskin alkaa olemaan jo yli 25 vuota vanha ja tarvitsi kohta remontin niin päätin muuttaa lämmitysmuotoa. Ensi talvena nähdään mitenkä investointi toimii ja mitä ylläpito maksaa.

Metsuri motokuski

Jos ostaa kuitenkin motolla tehtyä koivua polttopuuksi niin ilmeisesti oikea mittayksikkö on kuitenkin kiintokuutio. Jos sitten asiakkaalle myydään valmista tavaraa voi mittayksikkö olla vaikka ”heittomotti”.  Pinokuutiossa ja kiintokuutiossa on melkoinen ero joten hintakaan ei voine olla sama.

Metsuri motokuski

Keskusteluhan alkaa saamaan jo melko vakavia piirteitä.  Vahinko vain on että jonkin asian vatvominen alkaa saada sellaiset mittasuhteet että vainoharhaisuuden piirteitä alkaa tulemaan. Minusta viimeisessä Aare-lehdessä oli erinomaiset kirjoitukset kyseisestä aiheesta niin pääkirjoituksessa kuin varsinaisessa jutussa lehdessä. Tästähän tässä on kyse mitä lehdessä kirjoitetaan. Itse en noita tilastoja sen kummemmin vatvo. Minusta on tärkeintä että saatava tieto on mahdollisimman oikeaa ja totuudenmukaista. Jokainen joka hirvien kanssa toimii tietää hyvin kuinka vaikea on oikean hirvikannan määrittely. Minusta nykyinen uudistus hirvihavaintokortista on erinomainen ja aika näyttää kuinka hyvin se toimii. Uskon että uudistusta ei olisi tehty jos korjattavaa ei vanhaan järjestelmään olisi ollut.

Metsuri motokuski

Itseasiassa riukukoivikko on aika hyvää tehdä koneella. Suoraa silkavaa puuta. Jos leimikko on 40 litraa niin mikä ettei. Hieskoivikko on sieltä ikävämmästää päästä. On mutkaa ja haaraa ja paksuja oksia.  Kyllä tuolla energiapuulla paremman tilin tekee jos hinta lähentelee kuitupuun hintaa. Onhan saanto varmaan 20 % suurempi kuin kuitupuuna kun voi tehdä pienempään latvaläpimittaan.

Metsuri motokuski

Taitaa olla niin että verottaja ei voi täydentää ilmoitusta oma-alotteisesti, vaikka kyllä tietää mistä on kyse. Sen vuoksi se palautti sen täydennettäväksi. Ainakin näin piti tehdä kun itse olin virkamieskoneiston työntekijänä. Ainoa joka pystyi hakemusta tai ilmoitusta täydentämään on asianomainen henkilö itse. Tosin kyllä me niitä korjailimme mutta vain kun saimme puhelimella vahvistuksen ao henkilöltä muutoksen tekoon. Siitäkin tehtiin merkintä asiakirjaan.

Metsuri motokuski

Talvikorjuuleimikot alkaa olla kohta korjattu. Syksy oli hyvää korjuuaikaa eikä kausiseisokkia ollut. Joten kevät tulee nyt aika nopeasti.

Esillä 10 vastausta, 7,701 - 7,710 (kaikkiaan 9,931)