Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 7,771 - 7,780 (kaikkiaan 9,931)
  • Metsuri motokuski

On tämä aika yksikertaistamista. Ihan niin kuin hirvet etsisivät vain taimikoita ruokamaikseen ja vielä niitä hyvinhoidettuja. Kyllä niitä ruokamaita on muuallakin kuin taimikoissa. Joutomaat ja metsittyneet pellot ovat erinomaisia alueita ja niitä tuntuu olevan aika paljon.

Metsuri motokuski

Koivua kasvaa jo nyt sellaisia määriä ettei koivukuitua saa myytyä kuin sopimusasiakkaat. Muilla kuidut seisovat tienvarsilla vuosia. Koivukuitu on lyhyttä kuitua joka painii samassa sarjassa eucasellun kanssa. Nykyiselläkin määrillä saadaan pehmopaperiin tarvittavat koivut hakattua. Vanerikoivulle varmaan menekkiä on paremmin, mutta johonkin se välituotekkin olisi saatava menemään.

Tässä koivikoiden kasvuinnostuksessa taitaa käydä niin että halutaan kasvattaa mutta kukaan ei saa kaikkia myytyä. Sitten itketään hinnasta kun tarjontaa on enemmän kuin tarvetta. Hinnallahan kaikki saadaan kaupaksi jollekkin. Onneksi mäntysellusta saatava pitkäkuitu saadaan myös kuusesta joten osa pitkästäsellusta voidaan korvata kuusella, kuten aika paljon tehdäänkin huonolaatuisella kuusikuidulla.  Ongelma varmaan on jatkossa nuo juurikääpäkuusikot jos koivua ei voida istuttaa menekin tai hirvien takia. Mutta eihän se tarkoita sitä että hirviä ei saa olla ollenkaan vaan kanta pitää olla järkevällä tasolla.

Metsuri motokuski

Hieman tarkennuksia. Motokuskin tuntipalkka on noin 13 – 17 euroa tunti. Joissakin taloissa motokuskit tekevät työtä urakkapalkalla. Siinä on huomioitu huolto ja korjausajat. Yleistä urakkapalkalla teko ei ole mutta ei tavatontakaan. Se on totta että metsurinhommissa urakalla tienaa paremmin ainakin minä.

Pienemmät talot teroittavavat pääosin ketjut itse, kuten me, mutta useamman koneen taloissa terät teroitetaan niihin erikoistuneissa firmoissa. Tuo vitonen terästä olisikin hyvä tienesti ja sillä ne kannattaisi itsekkin teroittaa. Taitaa nuo firmojen teroitukset olla puolet siitä ku automaattikoneilla niitä teroittavat.

Metsuri motokuski

Löytyyhän niitä muitakin halukkaita kuin allekirjoitanut. Ehkä se aukkopohja ei olekaan arvoton kuten annetaan ymmärtää. Toisaalta jos se on arvoton niin ei kai sillä ole silloin rahallista arvoa. Joten kauppahintoja ei kannattane pohtia millä hinnalla se kannattaa ostaa. Toisaalta 100 ha aukot on aika harvinaisia meilläpäin joten aika siltäkin osin tarjouksesta puuttuu realismi.

Kyseinen pohdiskelu lähti omalta osaltani viime kesänä kun olin raivamassa eräällä isännällä ja hän totesi että 30 vuotta sitten nämäkin alueet olivat pelkkiä kannokoita ja nyt ne työntää metsää sen kuin kerkiää. Olisi silloin kannattanut ostaa. Isännät tarjosivat niitä pilkkahinnalla sen kun olisi ottanut.

Metsuri motokuski

Onhan tuossa AR:n kirjoittelussa järkeä ilman muuta. Nyt tilanne on se että kaikkea mäntyä ei mene kaupaksi jota on tarjolla. Sama koskee koivua. Sitäkin on täällä meillä kahden vuoden tarve tienvarsilla odottamassa uutta tulemista. Kalpimieheille soitellaan että tarjontaa raaka-aineesta on riittävästi.

Toisaalta hyvä tarjonta tekee sen että raaka-aineen hinta ei nouse. Hyvä esimerkki raaka-ainekaupasta on öljytuotteet jotka eivät nouse ennen kuin opec pääsi sopimukseen tuotannonrajoituksista. Sama ilmeisesti on myös puun osalta. Lievä niukkuus antaa tuotteelle parhaan hinnan.  Onko sitten niin että järkevän kokoinen hirvikanta sittenkin ”sataa metsämiehen laariin”.

Metsuri motokuski

No en kyllä niitä aijo hommata mutta jos Tolopaisen mukaan aukoksi hakattu maapohja on arvoton niin niistä voidaan keskustella.

Metsuri motokuski

Kilpailuttakaa reilusti ne urakat. Elkää antako sille luottosahurilta vuodesta toiseen töitänne.  Siinä helposti käy niin kuin uskolliselle asiakkaalle alkaa hinnat nousemaan.

Metsuri motokuski

Olen samaa mieltä eikä nuo viilat ole edes kuluerä jos niitä kesäkaudessa puolenkymmentä menee ja teriä pari kappaletta.

Metsuri motokuski

Mitäs ne virkamiehet niillä hirvillä tekee ? Eiköhän ole kyse kuitenkin siitä miten Suomen luonnonvaraisia eläimiä hoidetaan ja niiden kantoja säädellään.

Metsuri motokuski

Olen joskus Tanelin kanssa ilmoittaneet halukkuuden ottaa perintömetsiä vaikka niistä perintöveron joutuukin maksamaan. Kukaan ei ole vielä ilmoittanut halukkuutta ainakaan minulle. Laajennan asiaa nyt edelleen ja ilmoitan halukkuuden ottamaan kaikki Keski-Suomessa olevat uudistamattomat maapohjat jos niiden arvo on nolla.

Esillä 10 vastausta, 7,771 - 7,780 (kaikkiaan 9,931)