Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 7,811 - 7,820 (kaikkiaan 9,931)
  • Metsuri motokuski

    Eiköhän meissä kaikissa ole sitä ”vakiojurmuttajan” vikaa. Ketään se suuremmin syyttelemättä. Mutta nyt on metsäkoneet sammutettu ja hiihtämässä käyty sekä saunan lauteilla oluet juotu joten Joulu voi alkaa tulemaan. Siten kaikille keskustelijoilla Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta vuotta. Eiköhän sitä jurmuttamista taas aloiteta jo heti hyvissä ajoin.

    Metsuri motokuski

    Eikö olekkin ihmeellinen kommentti. Olen ollut aina sitä mieltä että mitään toimintaa ei tulisi tukea kuin tietyn ajan tukipolitiikan avulla. Tämähän on naivi ajatus ymmärrän kyllä. Viking Line lähtee heti jos ei tukirahoja tipu. Onhan näitä esimerkkejä muitakin. Energiapolitiikka pitäisi olla sellaista että raaka-aineen tuotto vastaa siihen syydettyjä varoja. Olen buomannut että edellinen puuenergiabuumi muutti metsien hoidon sellaiseksi että tuli yksi harvennuskerta väliin josta revittiin pientä puuta huonolla hyötysuhteella. Olen samaa mieltä kun yhdessä alan lehdessä todettiin että metsäenergiasta tuolloin saatavat lämpötulot olivat pienemmät kuin sen tekemiseen ja kuljettamiseen syötetyt polttoaineet. Silloinhan se oli metsäalan yrittäjille ihan hyvää liiketoimintaa ja monesti ihan huumorilla totesimme töissä että enemmän on palanut dieseliä kuin tuossa enegiakassassa on energia. Halvempaa olisi ollut poltaa ne dieselit suoraan lämpölaitoksessa. Eihän tällainen toiminta ole kansantaloudellisesti järkevää vaikka se yksittäiselle urakoitsijalle on ihan hyvä tulonlähde.

    Metsuri motokuski

    Käsittääkseni kokorunkojuonto on vielä yleisin metsänhakkuutapa maailmassa. Mm keskiamerikan valtioissa pääosin kaikki korjuut tehdään kokorunkojuontoina. Siellä ei kuitenkaan paljon harvennella vaan kasvatetaan suoraan päätehakkuuseen joka sitten juonnetaan siihen sopivalla kalustolla.

    Metsuri motokuski

    On se surkeaa jos energiapuukauppa pyörii valtion tuella. Jos se ei muuten pyöri niin ei tarvii pyöriäkkään. Metsää voi hoitaa myös niin ettei energiapuusavottaa välissä tarvita.

    Metsuri motokuski

    Tosi on että jos palkkametsurille tulee tuollainen kohde niin kerralla se kuntoon laitetaan. Uskon kuitenkin että monivaiheissella raivauksella ei saavuteta niin suurta hyötyä kuin työnlisäys on. Tarkoitan sitä että jos koivu on menettänyt jo osan latvasta ja riukuuntunut niin kasvattaako se sittenkään uuden tiheämmän latvan jos se jätetään edelleen kohtuullisen tiukkaan kasvuun. Viisaamat kertokaa tapahtuuko näin. Minusta se riski kannattaa ottaa että kerralla kuntoon ja hyväksyy pienen vahingot. Eri asia on jo sitten jos metsä on saavuttanut vähintään kuituvaiheen niin silloin kannattaa jo pohtia kuinka harvaksi hakkaa.

    Metsuri motokuski

    Yllä kirjoitellaan kahdesta ammatista motokuskista ja metsurista. Itselläni on jonkin verran kokemusta kuummastakin tosin metsurinhommista vain rajoitetusta työstä kun olen pääsoin ollut raivauksilla ja istutuksilla. Tuskin hakkuuhommalla saisin itseäni edes elätetyksi. Mutta niin  kuin Halko mainisti niin harvasta on kumpaankin. Minusta ehkä vain on vaikemapi siirtyä metsurista motoon kuin päinvastoin. Henkinen paine työmääristä sekä työnjäljestä on kovempi kuin metsurihommissa. Keväällä kun siirryn taas metsurin hommiin niin alkaa vähän kuin loma.

    Metsuri motokuski

    Eipä se paljoa kierroksia tarvii jos jako menee sekaisin ja kun mäntä lyö venttiiliin. Kansiremontti on vähintään edessä ja pahemmassa tapauksessa mäntä menee vaihtoon.

    Metsuri motokuski

    Tämä on nykyaikaa. Kesällä tehdään toista ja talvella toista työtä. Alkaa pikkuhiljaa olemaan niin että tulevaisuudessa  samaa ammattia ei voi tehdä koko vuotta.

    Metsuri motokuski

    Itse uskon että se kuusikko tasoittuu kun sille antaa tilaa vain kasvaa. Toisaalta jos kasvatat koivua siinä päällä niin kannattaa jo pohtia millä koivut poistat sitten jossain vaiheessa. Jos koivut joudutaan poistamaan koneellisesti on kuusien vahingoittuminen enemmän kuin todennäköistä. Minusta kuusen taimikkoon ei pitäisi mennä koneella kuin vasta silloin kun siellä voi jo kuusikkoa harventaa. Kuusen kierto pitäisi saada päätehakkuuseen enintään kahdella kierrolla. Monesti näissä kohteissa joita meilläkin on niin kuuset eivät vielä kaipaa harvennusta mutta koivikko on jo päässyt liian suureksi varjostamaan kuusikon kasvua.

    Metsuri motokuski

    Peräkärryn vakuutus tulee silloin kyseeseen jos parkkeerattu peräkärry esim alamäessä lähtee liikkumaan ja kolhii siten muita ajoneuvoja. Jos se on kiinni vetoautossa niin silloin vetoauton liikennevakuutus korvaa. Aika harvinaisia tilanteita mutta sen vuoksi vakuutuskin on alhainen.

Esillä 10 vastausta, 7,811 - 7,820 (kaikkiaan 9,931)