Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 7,921 - 7,930 (kaikkiaan 9,931)
  • Metsuri motokuski

Ai että minä odotan sitä aikaa kun maataloustraktoreilla urakoidaan Kainuun vaarojen rinteillä tai Päijänteen rantojen kivikkorinteillä. Olisihan vielä mukava katsella kun Sallan, Sodankylän ja Savukosken maanviljelijät taistelevat yli metrin lumihangessa. Siellä se silmä lepää ja työllisyys on korpimaille taattu.

Mitenkähän ne pohjamaan ojitetut turvenevat hoidetaan maatalouskalustoilla ? Varmaan paripyörillä ja sillai.

Metsuri motokuski

Jotenkin käy ilmi keskustelusta että kanahaukan pääravintoa olisi metsäkanalinnut. Näinhän asia ei ole. Kanahaukan ravintokäyttäytymisestä on tehty paljon tutkimuksia ja niitä on julkaistu jopa metsästysaiheisissa lehdissä. Pääravintokohteena olivat varsinlinnut, rastaat ja jne. Kanalinnut todella pienenä vähemmistönä. Kanhaukan ravintokohteita on helppo tutkia luu ja jätösnäytteistä joten tutkimukset eivät ole mitään ”mutu” aiheita.

Olen samaa mieltä Annelin kanssa että kanahaukka eikä metsätys ole syynä kanalintukadon ahdinkoon. Toki merkittävää paikallista vaihtelua voi olla jos pesintä on epäonnistunut eikä metsästystä emolintuohin rajoiteta tarvittavin määrin.

Itse olen kuitenkin sitä mieltä että poikasajan säät sekä myös talviset säät (huonoluminen vesisateinen talvi) sekä pienepedot aiheuttavat suurimmat vahingot. Itse muistan hyvin pari hyvää lintutalvea kun lintuja oli hyvin niin silloin oli paljon pehmoista lunta.
    Linnut saivat suojaa ja hyväkuntoista ravintoa. Keväällä emolinnut olivat terveitä ja hyvävoimaisia ja valmiita pesintään. Siihen kun tuli hyvä kevät niin poikueet olivat suuria.

Metsuri motokuski

Meillä taas ei jahtaa kukaan. Kun olin tuolla kaupungin lähimetsissä töissä niin supikoiran ja ketunpoikia juoksi taimikoissa. Ei siellä ollut kyllä kanalintujakaan joten aika paljon noita ”suojelualueita” on ihan luontaisestikkin.

Metsuri motokuski

No ilmankos. Sehän se ammattitaidon teki. 🙂

Metsuri motokuski

Tuohon kakkoskohtaan. Ei taida onnistua. Aika moni lämpövoimalaitos on lopettanut sähkön tuottamisen sivutuotteena puulla kun pörssisähkö on nyt niin halpaa. Rankakasat lahoaa metsäautotien varsilla.

Metsuri motokuski

Niimpä niin. Nyt kuulemma yhtiö kuin yhtiö tarjoaa alueurakoitsijoille 5 – 6 % taksojen laskua nykyiseen sopimuksen. Kuka uskoo että hinta siirtyy kantorahatuloihin ? Sinnehän ne pitäisi LV:n ja Jovainin kirjoitusten mukaan siirtyä.

Metsuri motokuski

Mihinkähän se uskomus perustuu että kettukannat olisivat vähentyneet. Samoin näätäkannat. Sotien jälkeen näädän nahalla sai ostaa hevosen. Samoin ketulla oli jopa tapporaha sekä nahka oli arvossaan. Kannat olivat todella alhaiset nykyiseen verrattuna. Lisänä on tullut supikoira sekä minkki vieraslajina jotka osaltaan tuhoavat pesiä. Supikoira varsinkin kaikkiruokaisena on erittäin perso maalintujen pesiin.

Nykyinen metsäluonto suurine avohakkuualoineen tuottaa melkoisia myyräkantoja jotka luonnon kiertokulun mukaisesti vähenevät tautien ja ravinnon mukaan. Aina jossain on kuitenkin nousukausi menossa joka pitää edelleen korkeanan pienpetokantaa.

Siihen en usko että nykyinen metsätys paljoakaan vaikuttaa petomääriin. On paljon sellaisia alueita joissa liikenne tapaa enemmän kuin metsästys. Isoja alueita on metsästyksen ulkopuolella eikä toisaalta nyky metsästäjiä paljon pienpetojahti kiinnosta. Joten uskon että isot pienpetokannat ovat tulleet jäädäkseen.

Metsuri motokuski

Minusta taisit jo omassa kirjoituksessa vastata kysmyksiisi. Harva niitä raakkitukkeja ottaa ja varsinkin hankintana ne ovat tosi vaikeita myydä. Jokainen itse voi pohtia olisiko valmis käyttämään jonkin räkämännikön sahatavaraa muuhun kuin betonilaudoitukseen. En minä ainakaan.

Puut myydään yleensä kuutiokaupana ja se on aina tietyn hintaista. Harvoin tietyllä järeydellä on erikoishintaa ainakaan kuitupuun osalla.

Metsuri motokuski

Olen Nikon kanssa samoilla linjoilla. Eikös tämä entinen RKP:n ministeri ja puheenjohtaja mennyt jollekkin kiinalaiselle yhtiölle töihin joka suunnittelee biopolttoainetehdasta pohjoissuomeen. Sekin yritys tarvitsee voimakkaan valtion (meidä veronmaksajien) tuen jotta homma olisi kannattavaa. Se siitä edullisesta biopolttoaineesta.

Metsuri motokuski

Hienoa Jovain. Nyt alat pääsemään samaan ”asiantuntijoiden” joukkoon johonka nämä muutamat myyrä ja hirviammattilaiset ovat päässeet. Jokaiseen ketjuun tuot sen saman sanoman, joka aiemmissa ketjuissa on päättynyt, kun kukaan ei jaksa samaa asiaa jauhaa eikä perustella kun mielipide ei muutu mihinkään.

Toivoisin että perustaisit ihan oman metsä/ maatalousyrityksen jossa laskuttaisit palvelut isänniltä ja urakoitsisit työsi maataloustraktoreila. Kertoisit vaikka vuoden kahden päästä minkälaiseen tiliin olet päässyt.

Esillä 10 vastausta, 7,921 - 7,930 (kaikkiaan 9,931)