Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Itse uskon että ampumakokeen lieventämisen tarkoituksena oli kuitenkin varmistaa että hirvenmetsästäjiä löytyy. Nykyiset hirvimiehet alkavat ikääntyä ja jos koevaatimukset olisivat olleet entisenlaiset niin jahtiin lähtijöitä olisi vielä vähemmän.
Tämä ongelma ei varmaan ole kaupunkien ympäristön kunnissa mutta maaseudulla kaukana mistään ongelmia syntyy kun metsästäjät ikääntyvät. Valtio ei kuitenkaan halua mennä siihen että suurriistaa metsästetään ilman minkäälaista ampumataidon osoitusta.
Olen huomannut itsekkin kun seuran mestaruuskisat hirviammunnassa ammutaan vanhoilla säännöillä niin porukka vaan vähenee joka vuosi kisoista. Tänä vuonna meitä taisi olla viisi kun jahdissa on kuitenkin 18 ukkoa ja yksi nainen.
Metsuri motokuski 6.9.2016, 08:57No ei noita väitöskirjoa paljoa lueta jos reilut 1200 latausta on jo ennätys.
Miten sen metsäyhtiölle hakkaava hakkuukoneyrittäjä voi olla vuokrasuhteessa ? Eihän koneet ole metsäyhtiön vaan koneyrittäjän tai oikeastaan rahoitusyhtiön. Metsäyhtiö on työ / urakanantja, joka kilpailuttaa julkisesti työsuoritteet. Eihän se vuokraa mitään.
Tuolla netissä on jokaisen luettavaissa HILMA-ohjelma, jossa kilpailutetaan kaikki valtion ja kunnan hankinnat. Myös metsänhakkuut.
Metsuri motokuski 6.9.2016, 08:45Minusta se kommnukointi on juuri sitä että toinen yrittää syrjäyttää toisen ja viedä siltä ravintoa ja valoa niin paljon kuin suinkin. Sitähän se on tuo timpan mainitsema varjostaminen.
Metsuri motokuski 5.9.2016, 14:21En todellakaan näe että maatalous olisi vuokraustoimintaa mutta en näe sitä niinkään että metsätalous sitä olisi. Kyllä puiden myynti on minusta pääoman myyntiä siinä kuin maataloustuotteiden myynti.
Jos metsänmyynnin näkee elinkeinotoiminnan vuokrauksena niin en ihmettele kuinka vaikeaa on tuosta korruptio väittämästä päästä yli. Eikös vuokraus ole jotain oman omaisuuden antamista toiselle lainaksi korvausta vastaan. Kuinka se nyt metsäkauppaan sopii ?
Metsuri motokuski 5.9.2016, 14:19Oliskohan tuo sytytystulppa vika. Joskus nuo tulpat kun menee niin ne ei kestä lämpöö mutta kylmänä vielä toimii.
Metsuri motokuski 4.9.2016, 08:59Yhteys poliisiin, joka varmaan selvittää ajoneuvon omistajan jos se sinulla ei ole selvillä. Sitten joko ajoneuvon omistaja tai vakuutusyhtiö korvaa vahingon ihan kuin muissakin vahingoissa.
Näin uskon sen menevän ihan samanlailla kuin jos rekka ajaa siltaan tai särkee lyhtypylväitä ja jne.
Metsuri motokuski 4.9.2016, 08:51Onhan se mahdollista ollut myöhemminkin se hirvijahti aloittaa.Meilläkin kokouksessa olen aina sitä esittänyt myöhemmin aloittamista em syistä, mutta muutamat jäärät ovat sen aina torpanneet ja heti jahtiin on päästävä. Sitten on tullut niitä väliviikonloppuja joista suorittava kirjoitti. Itse olisin myös tuon intensiivisen jahdin kannalla mutta enemmistön halun mukaan mennään niin kuin demokratiassa tapahtuu.
Metsuri motokuski 4.9.2016, 08:37Ei kai siinä ruohopaketissa kulmavaihdetta irroiteta. Minulla on ainakin stihiln siimapää joka laitetaan terän tilalle. Eli mutteri auki ja peltiterä pois ja siimapää kierretään kulmavaihteeseen kiinni. Joskus siimapään mukana tulee sektorisuoja joka laitetaan pelerän sektorisuojan tilalle.
Jos ne nyt ovat sitten kehittäneet uuden ruohopaketin sitten empä tiedä.
Metsuri motokuski 3.9.2016, 15:09Minusta uudistus on erinomainen. Täällä keski-suomen korkeudella ei ole lumi haittannut vuosiin vielä vuoden vaihteessakaan, joten miksi sitä pitää syyskyyn lämpimillä niitä hirviä jahtaamaan. Hirvikärpäsiä on vähemmän jo lokakuussa, joten liikkuminenkin on mukavampaa. Samoin marjastajia ja sienestäjiä sekä linnustajia on vielä metsissä syyskuussa joten ei sinne hirvenpyytäjien tarvii tunkea.
Vasa suoja on erinomainen uudistus. Uskon että metsästäjät eivät ammu sen enempää orpoja vasoja kuin ennenkään. Nyt vältytään vain turhilta oikeudenkäynneiltä ja oikeusmurhilta kun vasa ei olekaan välittömästi emän perässä vaan saattaa tulla minuuttien päästä. Kyseinen uudistus osaltaan auttaa hirvikannan tasapuolista verotusta kun nyt uskaltaa vasattoman naaraan ampua eikä ole pelkoa siitä ilmaantuuko vasa jostain muualta passilinjaan.Samalla liian kova uroshirvien verotus vähenee.
Metsuri motokuski 2.9.2016, 18:47Minusta pellettimiehet kyllä ryssivät itse oman bisneksensä. Meidän kylällä on pari pellettilämmitteistä taloa ja niiden omistajat ovat enemmän kuin tyytymättömiä pelletin hintaan.
Pelletin hinnan nousu oli sidottu öljyn hintaan ja kun öljy laski alas niin pelletin hinta ei laskenutkaan. Pelletti on hyvä lämmitysmuoto ja sopii hyvin kotitalouteen mutta hintapolitiikka on ihan hanurista. Itse olisin valmis vaihtamaan puulämmityksen pellettiin, mutta hinta sahaa kuin öljynhinta niin ei kiitos.
Ei ole ihme kuin purukasat jäävät sahoille kun menekkiä pelletille ei ole.