Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 8,081 - 8,090 (kaikkiaan 9,927)
  • Metsuri motokuski

    Kyllähän tuo Annelin päätelmä on minustakin aika oikeaan osunut. Kyseessä on nimenomaan voiton jakamisesta. Yhtiöt tekevät pääasiassa tulosta osakkeen omistajilleen. Muille kumppaneille maksetaan tuotteesta se hinta jolla se tehtaalle saadaan oikeaan aikaan ja oikeaa tavaraa.

    Niin kauan kuin kyseisillä hinnoilla tavaraa saadaan niin syntyvä voitto jaetaan yhtiön omaitajille. Tämä on sitä markkinataloutta.

    Tuohon yhtiöiden tappioihin niin siellä ollaan hyvinkin tarkkoja siitä ettei tapiollisia tilinpäätöksiä pitkään tehdä. Suomenkin metsäyhtiöitä omistaa paljon ulkomaisia eläkeyhtiöitä jotka eivät kovin pitkälle katso tappiollista toimintaa. Huipulla tuulee – sanotaan jos yhtiön tulos ei mielytä. Tietenkin osakärsijöinä on koko organisaatio raakapuun ostosta aina toimitusjohtajaan saakka.

    Metsuri motokuski

    Metsuritöinä 150 mottia päivään. Uskokoon ken tahtoo…..

    Metsuri motokuski

    Muutoin olen AJ:n kanssa samaa mieltä hänen kirjoituksestaan, mutta tuo luontokohteiden sijaintien tiedoksi saaminen vain noiden henkilöiden tietoon on kyllä kyseenalainen väite. Mitä vahinkoa siitä on että luontokohteen olisivat muidenkin tiedossa ? Minä en usko että nykymetsänomistaja ei tuhoa luontokohdetta tietoisesti jos hän sen vain tiedostaa. Sitä vartenhan on metsälaki laadittu.

    Metsuri motokuski

    Olenkohan ymmärtänyt nyt LV:n ja jovainin kirjoitukset korruptiosta oikein. Hehän olettavat että jos metsänomistaja puuhaa hankintapuuta tehdastoimituksena tai sitten tienvarsitoimituksena oman mielensä mukaan olisi hinta puulle huomattavasti korkeampi. Kun taas metsäyhtiöt maksavat nyt hankintapuusta ja pystykaupasta lähes saman hinnan niin se on metsänomistajalle huonosti hinnoiteltua toimintaa. Tämä hintojen välinen pieni erotus olisi sitä korruptio josta paljon nyt kirjoitetaan.

    Mutta sitä minä en vielä tiedä mihinkä tämä hintanäkemys todellisuudessa perustuu. Yhtään laskelmaa väittämien tueksi en ole havainnut muuta kuin syytöksiä. Samoin yhtään laskelmaa ei ole siitä miten hankintapuun kuutiohinta muodostuisi tienvarsi tai tehdastoimituksena.

    Se on varmaan totta että tehtaat junailevat puuhuoltoaan hinnoilla. Tehtaat ovat huolissaan puuhuollossaan ilman muuta puun hinnasta, toimitusajoista sekä siitä että saavat laadukasta raaka-ainetta omiin tarpeisiin. Mutta se että tehtaat maksaisivat puusta jotenkin kovemman hinnan jos luopuisivat omista hankintaorganisaatioista on kova väite. Toisaalta voisivathan ne maksaakin jos saisivat takuun siitä että tehtaalle toimitetaan laadukasta raaka-ainetta ja oikeaan aikaan. Eikä tehtaiden tarvitse perustaa omia varastoja, vaan varastot ovat isäntien metsissä olevat puut joista ennakkomaksut on maksettu ja ne tulevat tehtaalle silloin kun niitä tarvitaan.

    Toisaalta jos noihin tehtaiden vaatimuksiin sitten vastataan niin ilman hankintaorganisaatiota ei siihen kukaan pysty. Onko se organisaatio sitten tehtaan oma vai joku toinen onkin sitten eri kysmys, mutta silloinhan lopputulos on sama kuin nyt.

    Näissä korruptioväitteissä minusta puututaan vain yhteen asiaan , hankintapuunhintaan. Toisaalla pitäisi myös pohtia sitä kuinka muuten saavutetaan edullisesti tehtaiden tarvitsema raaka-aine ja vielä oikeaan aikaan.

    Metsuri motokuski

    No on tuo aika törkeää kun pistää pipertäjät asialle että saa oman metsänsä kasvattaa suunnitellusti ja sitä kautta vahinkoa naapurille. Tuohan on kuin suoraan presidentivaali taistosta ison meren takaa. Oikeaa ”trumppilaista”.

    Metsuri motokuski

    Kyllä se noin on kuin jesse kirjoitti. Tänään teollisuuden puuhuolto on sellaista että varastoja ei yhtiöillä ole varsinkaan sahateollisuudella. Varastot ovat ennakkoon ostettuja leimikoita jotka hakataan siinä vaiheessa kun valmiita tuotteesta on kaupat tehty. Tuossa aiemmin oli Timpan kirjoitus, joka on hyvä esimerkki nykyisestä puun toimituksesta.

    Jokainen yhtiö ostaa niin hankintana, tienvarsi kuin toimitusmyyntinä puuta, mutta nykyisenkaltaiseen nopeaan puun toimitukseen pääasiallisena hankintakanavana siitä ei ole. Siitä olen samaa mieltä että kyllä asiaa voi niin ajatella että kun varastoja ei kerrytetä niin metsänomistajan hankintatavat raakapuun myynnin osalta ovat kaventuneet. Uskon että sen vuoksi hankintakaupan ja pystykaupan erotus on niin pieni. Varmaankin osamaksajaksi on alistettu metsänomistaja kun yhtiöt ovat tämän nykyisenkaltaisen varastointi-idean toteuttaneet.

    Mhy:n korjuupalvelun puunvälitys ei nyt ole se oikea tie asian korjaamiseksi pelkästään. Samanlailla ne yhtiöt ohjaavat korjuupalvelua puun välityksen suhteen. Jos menekkiä on niin annetaan koneiden laulaa ja kun menekki hiipuu niin samanlailla ne korjuupalvelun koneet pysähtyvät. Kuidut ja e-puut seisovat tienvarsilla odottamassa seuraavaa sesonkia. Tosin isäntä on rahansa saanut mhy:n omista varoista, mutta mhy saa rahat siinä vaiheessa kun kuitu tehtaanportista menee sisälle.

    Metsuri motokuski

    Viime viikolla palasin Lapin reissulta ja poroja oli tiellä kuten aiempinakin vuosina. Hyvin niiden kanssa pärjäsi varsinkin valoisan aikaan ajaessa. Olihan niitä teillä mutta poro ei ole samanlainen ylittäjä kuin hirvi. Maantie on porolle luontainen alue ja se liikkuu siinä rauhallisesti tai sitten hölkäten. Hyvin ehtii väistää. Hirvihän ryntää tielle ja saattaa jopa seisoskella tienvarressa ennen ylitystä. Onneksi hirvi on ylityksissä hyvinkin paikkauskollinen ja kun huomioi liikennemerkeillä merkatut hirvivaara-alueet niin on jo aika pitkällä.

    Kyllä meillä kuskeilla pitäisi sitä valpautta olla seurata myös niitä tienvarsia joista niitä yllätyksiä ilmaantuu. Me ihmisethän olemme ne tiet rakentaneet joten jos oppisimme myös liikkumaan niillä.

    Metsuri motokuski

    Tänä kesänä keskiarvo on ollut kuudessa tunnissa 0,7 ha. Silloin on palannut bensaa noin 5 litraa.

    Metsuri motokuski

    Kyllä näin on mutta kannattaa muistaa että vähintään kauriskortti on ammuttava valvotusti ampumaradalla. Samalla tapaan kuin hirviammuntakoe.

    Metsuri motokuski

    Itse olen nyt tehnyt niin että päivän päätteeksi teroitan terän autolla ja kerran päivän aikana. Joten ei paljon kulu aikaa teroitukseen. En tiedä onko noilla ajoilla järkeä hankkia kovapalaterää jos yhdellä peltiterällä ajaa koko kesän.

    Tietenkin jos kiveen tai maahan päästää on tilanne ihan toinen. Joskus kun oikein pahasti ajaa niin melkein kannattaa roskiin heittää kun alkaa viilaamaan. Onneksi tänä kesänä ei ole vielä tuollaisia kiveenajoja tullut, mutta vielä on kesää jäljellä.

Esillä 10 vastausta, 8,081 - 8,090 (kaikkiaan 9,927)