Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 8,161 - 8,170 (kaikkiaan 9,927)
  • Metsuri motokuski

    No ei vastata kun et välitä. 🙂

    Metsuri motokuski

    Lainaus: Minulla on myös kanttia sanoa, että motivaatiota tehdä ennakkoraivaukset kunnolla on heikennetty viime vuosina rajusti väärällä puun hinnoittelupoliitiikalla.

    Mutta eihän tuolla perusteella voi syyttä urakoitsijoita huonosta jäljestä. Jos hinnoittelupolitiikka ei ole kunnossa niin silloinhan syy löytyy myyjän ja ostajan välillä. Urakoitsija tekee sen minkä se voi tehdä niissä olosuhteissa.

    Metsuri motokuski

    Kyllä se Taneli näin on siinä on vain muistaakseni joku prosentti raja kuinka paljon ajoa saa olla ilman liikennelupaa. Rajaa en muista mutta se kannattaa selvittää. Joka tapauksessa jos vuoden ympäri lapuja myy ja kuskaa kärryllä niin kysessä saattaa olla liikenneluvallista toimintaa.

    Metsuri motokuski

    ”Voihan veljet”. Eikö kolleegat osaa hinnoitella töitään kun noin valitusvirttä soittaa. Tehän olette niitä priiman tekijöitä ja nyt leivän päälle ei ole kuin ylähuuli. Teillähän niitä töitä pitäisi olla liiaksi asti.

    Minusta metsurin työt ovat ihan hyvin hinnoiteltu ja tuotto on ihan kohdallaan. Nyt vielä työtä on hyvin ja tänäänkin isäntä tarjosi useita hehtaareja lisää raivuuta, mutta kun kesä on nyt täysin varattu. Itse käytän sellaista menetelmää että teen tarjouksen jokaisesta leimikosta kun olen tarkastanut sen. Sen jälkeen sanon hinna mitä se maksaa ja isännälle jää valinnan mahdollisuus. Joko hyväksyy tai hylkää. Mitään taksataulukkoa en ole käyttänyt koskaan enkä tiheyksiä mitannut. ”Siperia ” on opettanut hinnoittelmaan. Maksimi työaika on päivässä 6 tuntia ja saha soi sen ajan tankkausta lukuunottamatta. Sitten kotiin ja illaksi muita töitä jos kiinnostaa.

    Lokakuussa pitäisi lähteä muihin töihin ja siihen mennessä pitäisi saada sovittut työt tehtyä.

    Metsuri motokuski

    Onhan nuo ”jätkän ” jutut nyt aika kovia. Mutta kyllä niissä totuuden siemen on mukana. Parasta lienee se että jokainen tekisi metsässä oman osansa eikä syyttelisi toisiaan. Jos leimikot ovat hyvässä hakkuukunnossa niin silloin voi vaatia erinomaista jälkeä ja kolhuhin ja painumiin pitää suhtautua erityisen kriittisesti.

    Minusta ei priimaa voi vaatia (tai voihan sitä ) jos lähtökohta on valmiiksi huono. Nyt on vain kysessä missä on se raja joka edellyttää toimenpiteitä. Uskon että vastuullinen metsäomistaja huolehtii siitä että ainakin oman metsän osalta tilanne on kunnossa.

    Jos sitten nämä cv:llä pullistelijat saisivat kohtuullista aikaa jäljlelle. 🙂 Ps. Nuo cv:thän ei kerro taidoista oikeastaan yhtään mitään.

    Metsuri motokuski

    Niin tuossa polttopuubisneksessä on nykyään sellainen tilanne että puiden kuljetus asiakkaalle saattaa olla liikenneluvan alaista toimintaa. Kannattaa varmistaa ettei yllätyksiä tule. Nuo määräykset muuttuivat muutama vuosi sitten ja se rajoitti aika paljon liikenneluvattomia kuljetuksia.

    Metsuri motokuski

    Kyllähän tuo kepan esimerkki on aivan totta ja varmaan paras tuotos noin saadaan. Mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta eikä aikaa tuollaiseen työhön joten teetettävähän se on jollain. Toisaalta noita tasaisia kankaita tulee ainakin omalle kohdalle niin harvoin joita voisi manumenetelmillä tehdä. Aika usein nuo leimikot ovat sellaisia että ilman metsäkoneita ne olisivat aika haastavia puuhastella.

    Kyllähän tuo suorittava asiaa kirjoittelee. Nykyään suuntaus on aina enemmän ja enemmän tilakohtaiseen korjuuseen, jossa koko tilan metsät pistetään kerralla kuntoon. Siinä ei tahdo pienille koneille olla sijaa kun järeitä harvennuksia, ylispuiden poistoa sekä aukkoja saatta tulla kerralla tehtäväksi. Kalusto pitää olla sellaista että kaikki nämä voidaan tehdä ja sillä tavalla että jokaisesta kohteesta saadaan myös tuottoa.

    Metsuri motokuski

    Pikagallupin tilanne näyttäisi siltä että ainostaan Puuki on valmiina maksamaan korkeimmista korjuukuluista. Jesse on sitä mieltä että ostajan pitää maksaa korotettua korjuumaksua yrittäjälle. Paras lienee ettei joka leimikosta tarvii tienata vaan osan voi tehdä talkoilla. Ymmärrän että jessestä ei ole yrittäjäksi. Palkollisena on hyvä olla.

    Niin nythän kyseessä ei ollut ylisuurten puiden kaato tai ylispuiden kaato moton edestä. Ymmärsin että kaipuuta olisi enenmmmänkin ensiharvennusten korjuukaluston pienentämiseen.

    Kuten tässä voidaan jo nähdä niin Suomi ei ole Ruotsi ja Suomessa hoidetaan metsiä ansainta mielessä. Senkin voi todeta että korotettua korjuukuluja ei monikaan ole valmis maksamaan. Ei ihme että metsurit ovat kortistossa tai raivuulla tai istututtamassa. Muuhun hommaan niitä ei enää ole varaa laittaa. Kohta ei varmaan raivuullekkaan kun jokainen metsäomistaja opetetiin vajaassa vuodessa ilmaiseen kemera rahaan, joka loppui ihan kättelyssä

    Metsuri motokuski

    Olisi mielenkiintoista nähdä sellainen galluppi, jossa olisi kysytty esimerkiksi: ”Oletko valmis maksamaan leimikon korjuukuluista n 40- 50 % lisää jos harvennus tehdään metsurityönä harveria apunakäyttäen” ? Tätä suuruusluokkaahan ne korjuukulut kasvaa jos päiväkohtainen tuotos putoaa sen 40 % motoon verrattuna. Samoin kustannuksia tulee lisää ajokoneelle kun tuotos pienenee kun lajikeet ovat sekaisin jonkun ajo-uran varressa.

    Uskompa ettei monikaan siihen ole valmis.

    Metsuri motokuski

    Nyt kääntyi jätkän ajatuksissa uusi ”lehti”. Että mies kirjoittaa asiaa.

    Nuo harverit ja Ruotsin pienkoneet johtuvat ihan siitä että siellä metsien käyttöarvo on jotain ihan muuta kuin meillä. Siellä isännille riittää että metsä on kaunis ja siellä on mukava kulkea. Arvot ovat jotain muuta kuin meillä. Ruotsissa ei katsota kustannusten perään niin kuin täällä. Metsän käyttöarvo on jotain muuta kuin maksimi puuntuotanto. Jos eh ei tuota tapeeksi tuloa niin sitten ollaan valmiita maksamaan siitä että metsä hoidetaan pienkoneilla. Meillä kukaan ei ole valmiina maksamaan lisää korjuukulua pienkoneiden käytöstä.

    Toisaalta Tanelille tuosta harverin käytöstä niin kannattaisi ihan jutella muutaman metsurin kanssa, jotka noilla työskentelee. Yhdellä tutullani on tuollainen ollut ja sen hommat loppui siihen että kone oli kannattamaton ja etenkin epäluotettava ja maastokelvoton. Olen sitä mieltä että jos harverille teko on kannattavaa ja sillä päästään edes jonkilaisiin ansioihin niin koneet yleistyisivät. Tässäkin tapauksessa urakoitsija kuitenkin tarvitsee sen ajokoneen tai sitten maksaa erikseen sen ajon. Nämä vähentät sitä katetta eikä kyseessä ole tässäkään tapauksessa asenneongelma. Tai voihan se olla sekin mutta kenellä se ongelma on ?

    Vielä kun näkisitte ne harverin kasat mitä se kipatessaan suoltaa. Sellaisia ”majavanpesiä” että on suoraan hanurista niiden ajaminen.

Esillä 10 vastausta, 8,161 - 8,170 (kaikkiaan 9,927)