Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Onkohan Taneli ollut koskaan hirven kaatopaikalla. Jos kaatopaikkaan tulee kahden aarin aukko niin jotain muutakin siellä on tehty kuin hirvi suolistettu ja vetolevylle asetettu. Väitän että nämä toimet tehdään kolmen neliön alueella.
Metsuri motokuski 4.6.2016, 11:15Leipä on tullut tilhin raivurilla tienattu eikä kysesiä ongelmia ainakaan omalla kohdalla ole ollut. Kierroksien puutteesta tai kiihtyvyydessä ei ole ollut ongelmia kun en tyhjäkäynnillä pidä sahaa.
Kulmavaihde saa rallattaa niin paljon kun halua, koska minulla ainakin on ollut radiokuulosuojaimet päässä ja vielä ei ääni ole ylittänyt radion kuuluuvuutta. Suojaputkia ei ole mennyt koskaan kun teräkin on ollut niin terävä ettei sahaa tarvii painaa.
Valjaat ovat kyllä surkeat. Sen vuoksi käytänkin hussen valjaita.
Metsuri motokuski 4.6.2016, 11:05Itse asiassa pankkihirvien kaatolupa ei tarkoita sitä että ne pitää käyttää. Pankkihirvilupien idea on että niitä käytetään jos jollakin alueella on jokin tihentymä ja vaaraa mm metsätuhoille tai onnettomuuksille on olemassa.
Normaalitilanteissa pitäisi alustava kaatokiintiö riittää. Jos jonkin metsätilanosalta on erityisen paljon hirvituhoja tai niitä oletetaan tulevan niin yhteenotto paikalliseen seuraan riittää. He hoitavat sitten anomukset pankkihirvien käytöstä.
Metsuri motokuski 3.6.2016, 18:46Jotenkin aika omituisia juttuja kirjoittaa tamperelainen. Onneksi meidän alueilla ei ole tuollaisella ajatuksella olevia metsänomistajia ole. Päinvastoin he ovat erittäin yhteistyöhaluisia ja toisaalta olemme itsekkin talkoilla tehneet heille istutus ja taimikonhoitotöitä.
Jos noin ajatelet metsästäjistä niin ilman muuta ei maitasi kannata vuokrata.
Metsuri motokuski 2.6.2016, 18:22Meillä on tilaston mukaan 4,2 kpl/1000 ha hirviä. Hirvikanta varmaan on myös aika todellinen kun lentolaskenta ja porukoiden ilmoituksen ero oli yksi hirvi. Koko talvikanta oli muistakseni vajaa 250 kpl:tta. Meillä on myös paljon Metsähallituksen maita ja osa maista on talvilaidunalueita.
Mitä itse olen kulkenut seurani maita niin aika hyvin on hirvituhot vältetty. Onhan niitä mutta jotenkin tuntuu että mennään noilla Timpan linjoilla. Minusta olisi myös järkevää ettei liioiteltaisi tuhoja vaan pysytään todellisuudessa. Loppujen lopuksi tuo liioittelu ei iske kuin omaan nilkkaan kun kukaan ei usko todellisten tuhojen suuruutta kun niitä alkaa tulemaan.
Metsuri motokuski 1.6.2016, 18:54Ei varmaankaan suurta vaikutusta mutta jos se saisikin muita innostumaan samasta asiasta niin voisihan se ainakin paikallisesti olla merkittävä.
Metsuri motokuski 1.6.2016, 18:50Kyllä kai se niin on että energia hakku lienee se kaikista vaurioherkin hakkuu. Siinä melskataan pienikokoisessa metsässä joka voi olla kovinkin tiukkaa. Monesti vielä joutuu jättämään jo valmiiksi tiukaksi riukuuntumisen vuoksi. Ei mikään helppokohde konetyölle.
Metsuri motokuski 1.6.2016, 18:45Niinhän se taitaa olla joidenkin mielestä että jokaisesta istutetusta taimesta tulee tukkipuu. Taitaa tuo todellisuus olla jotain muuta.
Mutta kyllä tuolle Kemijärven ongelmalle voi tehdä jotain aivan varmasti. Kunnon kaatokiintiöt ja homma hoituu vuodessa. Vielä onneksi metsästäjät pyrkivät ampumaan kiintiöt täyteen varsinkin silloin kun kanta on liian korkealla ja tuhoja syntyy.
Ei kai tuo Timpankaa vastaus nyt ihan realistinen ole. Tuskin yhteismetsän koko pinta-ala ole nimenomaan männylle istutettu. Uskon että tuho on hyvinkin paikallinen ja hoidettavissa.
Metsuri motokuski 1.6.2016, 18:36Itse olen tuonut lumiset sahat aina pannuhuoneeseen yöksi ja hyvin ovat toimineet seuraavana päivänä. Nämä nykysahat alkavat olemaan jo kosteuden kestäviä joten tuskin sillä on mitään välilä. Tankin olen kyllä täyttänyt aina bensalla ennen työn lopettamista niin kuin raivaussahatkin.
Metsuri motokuski 31.5.2016, 18:20Vaakakantoon menee kantokäsittelyaine ihan niin kuin pystykantoonkin. Aine menee paineella laipan reijistä kantoon. Se on sitten eriasia pysyykö aine kannossa kun kanto on vaaka-asennossa.
Kantokäsittely tulee aina ensimmäiseen sahaukseen. On koura vaaka-asennossa tai pystyasenossa.