Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
……sitä pikkutukkia on kolmasosa päätehakuun tukeista…….
Kyllä meillä ei näin ole. Meillä hakataan päätehakkuussa ihan oikeita puita joten pikkutukkikertymää ei ole. Ainakaan tuossa mitassa.
Metsuri motokuski 16.1.2016, 16:11Kyllä. Edelleen käytössä.
Metsuri motokuski 16.1.2016, 11:12Uskoisin että Pöyry toimii puuyhtiöiden asiantuntijana ja ehkä jopa todistajana. Kuinka se voisikaan tulla toisenlaiseen päätelmään kartellin olemassaolosta. Joten Pöyryn lausunto jääköön oikeuden harkittavaksi. Ilmeisesti Lahtosella on näyttää toisenlainen laskelma omien väitteidensä tueksi. Oikeus päättäköön kuinka asianlaita on.
Metsuri motokuski 15.1.2016, 19:06Itse joudun töissäni aika usein törmäämään noihin tukossa oleviin rajalinjoihin. Olen käyttänyt kahta tapaa toimiessani. Jos isännän mukaan ei rajalinjaa tarvii aukaista olen gps:n kanssa kävellyt rajalle ns pistoja ja laittanut siihen kuitunauhan joka on samalla ollut raivausraja. Noissa olen tehnyt selvän turvarajan ja usein nauha noin 5 m päässä varsinaisesta rajalinjasta.
Jos isäntä pyytää linjan aukaisun niin olen kulkenut ensiksi rajan gps:n avulla. Samalla olen etsinyt karttakiintopisteet kuten ojalinjat, kuviorajat ja jne valmiiksi. Kun olen linjan kävellyt läpi ja löytänyt vastapään pyykin niin sitten olen tarkistanut rajalinjan tarkasti gps:n avulla ja kävellyt sen toiseen suntaan. Samalla olen nauhoittanut rajan kuitunauhalla. Lopuksi isäntä on sen kepittänyt jos on katsonut tarpeelliseksi.
Eihän tuo yllä oleva tapa ole ”aukoton” vaan riittää kyllä metsänhoitoon
Metsuri motokuski 15.1.2016, 18:47Hienoa että niitä kansallispuistoja vielä perustetaan. Hossan alue on pääosin karuja ja hyvin mäkisiä maastoja joten puuntuotantoon ne eivät sovellu. Matkailun osalta alue on erinomainen ja lisää sen kulmakunnan taloudellista menestystä matkailun ja retkeilyn osalta. Taitaa olla tuo matkailu ainoa tulonlähde tuolla suunnalla.
Alueen omisaa pääosin metsähallitus joten valtion maitahan ne ovat jo valmiiksi.
Metsuri motokuski 14.1.2016, 18:52Niin tuo ohje varmaan perustuu siihen jota paloviranomaiset suositelevat. Poistokaasuja ei kuristeta vaan raitiilla ilmalla säännöstellään vetoa. Onhan se niinkin jos luukut ovat väljät niin kyllä sitä hormin pelitä varmaan joutuu kuristamaan. Ymmärsin myös että hormi nokeentuu herkemmin kun poistopuolta kuristetaan.
Metsuri motokuski 14.1.2016, 18:47Olen kyllä päässyt aika paljonkin parempaan tarkkuteen kuin koiramies kertoi. Olen kesäisin raivuuhommissa useinkin etsinyt rajalinjat ja pyykit puhelimen koira-gps:n avulla. Siinä olen kyllä päässyt ihan muutaman metrin tarkkuuteen. Olen joskus etsinyt pyykin ihan potkimalla maata kun koira gps on näyttänyt paikan.
Sehän ei ilmeisesti paikanna tukiaseman perusteella, josta koiramies mainitsi vaan ihan oikein gps-sateliitin kautta. Kannattaa hommata tuollainen sovellus jos paljon liikku metsissä varsinkin työhommissa. Niitä on myös myynnissä sellaisia sovelluksia jossa ei ole kuin kännykkäsovellus ilman koirapantaa. Hintakin on ihan toista luokkaa kuin pannan kanssa.
Metsuri motokuski 14.1.2016, 18:35Niin kirjoitukseni perustuu lehtitietoon. Siinä jutussa oli tutkijat saaneet tietoja muilta tahoilta että kanta olisi kasvanut viime vuotisesta. Mestäjäjien antaman lausunnon mukaan kanta on pysynyt ennallaan. Eihän metsästäjätkään tätä tietoa hatusta vedä vaan se perustuu jälkilaskentoihin sekä petoyhdysmiehille tulleiden havaintojen perusteella.
Ilmeisesti tutkijat katsoivat että metsätäjien antama kuva oli luotettava, joten verotus sen mukaan. Korostin tätä luotettavuutta sillä kun tälläkin foorumilla hyvinkin usein syytetään metsästäjiä mm. hirvikannan määrän vähättelystä. Me kyllä metsästäjät tiedämme että näin ei ole laita mutta jotkut tahot jaksavat vain tätä epäillä.
Metsuri motokuski 13.1.2016, 19:13Jotenkin itse olisin halukas ostamaan sellaisen tilan jossa olisi noita hoitotoimia mutta maapohjat hyviä. Tahtoo nuo valmiiksi hoidetut tilat olevan suhteellisen kalliita. Vielä kun voi noita hoitotoimia tehdä niin mieluusti omalla työllä sitä kauppahintaa pienentäisin. Joten tuo kauppahinta kannattaa suhteuttaa myös oman jaksamisen huomioiden. Olisin mielusti rööri roopen linjoilla.
Metsuri motokuski 13.1.2016, 19:07Huomasitte varmaan tämän päivän lehdissä kirjoituksen tämän vuoden suden kaatoluvista. Kaattolupia on myonnettuy 46 kpl:tta. Oli tullut tietoja tutkijoille että susikanta olisi kasvanut huomattavasti. Mutta METSÄSTÄJILTÄ saadun palautteen mukaan kanta on pysynyt ennallaan.
Siis ei tässäkään tilanteessa metsästäjät liioitelleet kantoja vaan ilmoittivat realistisen tilanteen.