Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Jätkälle tiedoksi että kyllä sitä laatuluokitettua tukkia osataan hakata. Ei se siitä ole kiinni. Mutta ei ole vielä tarvinnut kun ostaja ei ole vaatinut. Ehkä sitten joskus.
Olen myös tutkinut useinkin noita metsähallituksen metsiä kun satun asumaan sellaisella alueella joissa niitä on paljon. Se on pistänyt silmään että aika nuorena niihin päätehakkuu kohdistetaan. Itse en olisi vielä silloin sitä tehnyt. Mutta taimikot hoidetaan tosi hyvin niin kuin yhtiöidenkin metsissä. Niistä voisimme ottaa vaikka mallia itse kukin.
Metsuri motokuski 27.12.2015, 16:58Se on sitten savottamies etsittävät pikkuinen ajokone jos meinaat ettei jälkiä synny. Toisekseen jos talvea on tasan kuukausi jos sitäkään niin ei millään ehdi kaikkia kuusikoita kiertää. Vieläkään ei tiedä tuleeko routaa tänä talvena. Viikko pientä pakkasta ei paljon riitä. Jos lunta nyt tuohon vielä heittää niin se jäätyminen loppuu siihen.
Näillä talvilla mitä nyt on ollut ei kaikkia kuusikoita ehditä millään käsitellä. Sille ei vain voi mitään että niitä tuulituhoja ja lahotuhoja tulee joihinkin paikkoihin.
Metsuri motokuski 27.12.2015, 16:43Siinä hatelo on oikeassa että markkinat sen lopullisesti määrittää mistä minimistä katkonta tehdään. Sen vuoksi ne varmaan odottavatkin kollektiivista päätöstä. Uskon että pienetsahat eivät siihen lähde, koska he voivat tehdä kannattavaa kauppaa pienemmilläkin mitoilla.
Tuo on mielenkiintoinen tuo tukin laatuluokitus kolmeen luokkaan. Yhdelläkään työnantajalla jolle minä olen hakannut ei noita laatuluokkia ole ollut joista jätkä mainitsi. Uskon että aika vähän kuitenkin noita laatuluokkia käytetään. Ehkä ne sen luokituksen sitten tehtaalla tekee mutta harvoin ihan metsässä sitä on tarvinnut pohtia.
Metsuri motokuski 27.12.2015, 16:31Ei se metsänhoito nyt niin rakettitiedettä ole että pitäisi muutama vuosi huhkia vesurilla metsässä. Jos jätkä on tarvinnut ”vesurisulkeisia” oppiakseen niin ei se tarkoita sitä että jokaisen on mentävä samaa reittiä. Metsurinhommia voi ja pitää alkaa tekemään heti ja siihen riittä lyhyt perehtyminen. Nuo pihapuukaadot ja jne voi jättää niille kokeneemmille hepuille joten muutakin työtä voi ottaa vastaan.
Metsuri motokuski 26.12.2015, 16:02Itse seuraan tuota lähetetty kellonaikaa. En ole napustellut Tanelin tapaan noita lukumerkkejä, mutta luen yleisesti niitä kirjoituksia jotka ovat alle vuorokauden vanhoja. Koska itsekkin kirjoittelen paljon mielipiteitä niin vertaan noita oman kirjoituksen kirjoitusaikoja muiden kirjoitelmiin. Siten näen yhdellä silmäyksellä ne kirjoitukset jotka ovat tuleet omien sepustusten jälkeen. Niistä sitten poimin mielenkiintoisemmat ja yleensä ne tuoreimmat. Pitkiä kirjoituksia en paljon viitsi lukea vaikka itsekkin usein syyllistyn noihin liian pitkiin kirjoituksiin.
Metsuri motokuski 26.12.2015, 15:53Samaa mieltä jätkän kanssa tuosta toimitusajoista. Täytyy muistaa että nuo tehtaat syövät sitä vauhtia puuta että logistiikan on toimittava. Noissa hankintapuissa tahtoo olla niin että joko niitä on tulossa liikaa kerralla tai sitten on toimitusvaikeuksia puun vähyydestä.
Nykyisenkaltaiset hankintaerät eivät vaikuta tehtaan toimitukseen mitenkään, mutta jos kovinkin voimallisesti muutetaan metsäkonekalusto traktorikalustoksi niin ongelmia tulee.
Metsuri motokuski 26.12.2015, 15:48Niin meillähän mitataan kuoren päältä puun paksuus joten ei kai sitä voi yhtäkkiä muuttaa kuoren alta mittaukseen. Tuo on hyvä näkökanta tuo lisäkasvatusaika. Mutta käytännössä kun tuolla motolla töitä tekee niin yllättävän harvoin varsinkin harvennuksilla mennään tuohon minimimittaan. Aika usein se katkonta on siellä 17 cm paikeilla. En sitten tiedä miten se jaotus kävisi sinne 18 cm mutta uskon että tukin saa paremmin talteen tuohon 18 cm kuin 15 cm. Usein noilla viimeisillä mitoilla alkaa olemaan vikaisuutta jo niin paljon että muutenkin se minimpaksuudesta osa menee jo kuituun.
Kirjoitin yllä vain harvennustukin talteenotosta. Osin sama toimii myös päätehakkuissa varsinkin jos leimikossa on paljon laatutappiota.
Metsuri motokuski 26.12.2015, 15:37Eihän tuo laskutus ole ongelma sehän on helppo tehdä vaikka asiakirjapohjalle. Ymmärtääkseni tuo Eazy- palvelu ei tee yrityksen veroilmoitusta. Entäs kuukausittaiset alv-tilitykset ? Tekeekö kyseinen palvelu niitäkään.
Minusta järkevintä on ilmanmuuta laittaa palvelu tilitoimistolle ja hoitaa laskutus asiakkaille itse. Toisekseen kuitin kannattaa laittaa yhdistelmälomakeelle momentteittain, joten tilitoimistolle tulee yhden kuitin laitto kirjapitoon. Itsellänin on kuukausittaiset tilitoimistomaksut noin reilut 30 euroo kuukaudessa.
Minusta tuo palvelu toimii parhaiten silloin kun satunnaisesti tekee töitä mutta jos kokoajan tekee hommia niin tilitoimisto varmaan kannattaa ottaa mukaan toimintaan.
Metsuri motokuski 25.12.2015, 16:28Aivan sama. Ei kai niitä kommentteja sen vuoksi kirjoitella että nähdään kuinka monta keltaista pallukkaa saa.
Metsuri motokuski 25.12.2015, 09:26Minun tietääkseni ostajat ostavat hankintapuuta koko ajan. Ainakin meillä UPM ja MG tekee näin. Ymmärrän ostajien kannan silloin kun puusta tehdä tukkia ja pikkutukkia niin omatoimi hakkaajilla tahtoo tuo laatutietoisuus olla niin huono että raakkiprosentti muodostuu turhan suureksi.