Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Niin kai siinä sopmusneuvotteluissa käytäisiin aluekohtainen tarjouskilpailu jonka hintoihin sitoutuisi kaikki osapuolet. Nythän itseasiassa tehdään jo samoin alueyrittäjä urakoinnissa. En usko että yhtiöden välillä ole suurtakaan hintaeroa korjuukuluissa. Nuo tarjouskilpailut voitetaan hyvinkin pienillä marginaaleilla.
Tuohon eri urakoitsijoiden väliseen työnlaatuun sen verran että uskon että vaihtelua ei juurikaan ole. Metsänhoitosuositukset sekä laatuvaatimukset ovat kaikilla lähes samat. Huonot tekijät karsiutuvat hyvinkin nopeasti pois kelkasta koska laaduntarkkailu on jatkuvaa.
Onhan se mukavaa meistä tekijöistä kun kuulee että tuon ja tuon harvennuksen hakkkaa herra x:n kone ja kuskit. Silloin tietää että on työssään onnistunut.
Metsuri motokuski 19.12.2015, 10:35Raivaus. Kääntämätästys ja mahdollismman suuret taimet joko kuuselle tai koivulle. Sitten vaan kunnon raivausta pari – kolem kertaa niin metsä on siinä. Oletko miettinyt olisiko pohjasta metsäautotien / talvitien pohjaksi ?
Metsuri motokuski 18.12.2015, 11:01Tuon keiteleen ja versonkin puuttumisen ymmärtää koska siellä tehdään tukkia hyvinkin erikoisilla mitoilla asiakkaan tarpeen mukaan.
Keitelehän on erikoistunut erinomaisesti siihen että se muuttaa mittoja asiakkaan tarpeen mukaan. Siellä saattaa olla hyvinkin suuri menekki lyhyille mitoille.
Metsäyhtiöt näyttävät hakkaavan hyvin paljon noita yleisiä yleisiämittoja, joten heidän luulisi olevan helppo siirtyä yhteiseen hakkuun ohjaukseen
Metsuri motokuski 17.12.2015, 19:27Tutustuin tuohon metssään.fi – palveluun ja sehän on aika hyvä. Laitoin myös yritykseni tiedot sinne. Minusta siinä on hyvä myös se että jos tarvitaan metsänhoitoon tai puukauppaan tai mihinkä tahansa neuvoa tai apua niin tarjouspyyntö tai tiedustelut sinne niin tarjouksia varmaan saatte.
Nyt ei tarvii välttämättä luottaa siihen luottometsuriin, yhtiöiden tai mhy:n palveluun. Sen työ voi joku tehdä edullisemminkin ja ihan yhtä hyvin. Uskon että kannattaa kokeilla siinä voi säästää sievoisen summan.
Metsuri motokuski 17.12.2015, 18:58Tuo on vasta orastavaa suunnan muutosta. Sitten homma lähtee liikkeelle kunnolla kun öljyn ja muidenkin raaka-aineiden hinnat alkaa nousemaan. Nyt vielä kannattanee uskoa sijoituksiin eikä lunastuksen aika ole vielä.
Metsuri motokuski 17.12.2015, 18:56Niimpä niin UPM jäi ulos hankkeesta vaikka tietääkseni oli alussa mukana suunnittelussa. Hieno asiahan tuo on jos vain saataisiin hyvä kattavuus.
Aika paljohan nuo yritykset puuta vaihtaa keskenään joten en usko että apteeraus on ongelma.
Metsuri motokuski 17.12.2015, 18:45Hieno asia. Kannattamatonta työtä ei kenekään kannata tehdä varsinkaan vieraalle.
Metsuri motokuski 16.12.2015, 11:42Eihän se koneen paino ratkaise ongelmaa. Pintapaine on se tekijä jonka sen jäljen jättää. Kevytkin kone tekee jälkiä jos siinä on renkaina ”sirkkelinterät”. Täytyy muistaa että rengaskoot varsinkin leveyksien osalta ovat vastaavasti kasvaneet painojen myötä.
Mutta kyllä nyt varmaan jo aletaan olemaan maksimirajoissa kun laillisesti ei enää koneita saa kohta siirtää kuin puolikkaalla. Perinteiset lavettiautot menevät joko akselipainoista tai sitten kokonaispainoista yli.
Metsuri motokuski 16.12.2015, 11:38Nuohan ovat lähiinä harrastelijoiden koneita tai sitten ihan puhtaasti erikoiskohteisiin kuten puistoihin, lähimetsiin tai pehmeille maapohjille. Harvoin noita koneita enää ammattiurakoitsijoilla on. Syynä on huono kuljetuskapasiteetti näillä puunhinnoilla. Nykyään kannattavuus alkaa perustua vain kuljetusmäärään kun yksikköhinnat vain laskevat.
Jos suokohteilla tuollaisella alkaa puuhastelemaan työkseen niin uskon että puusta ei voi maksaa myyjälle juurikaan mitään kun koko tuotto menee urakointiin. Hyvä idehan tuo on mutta markkinatalouden realiteetit ovat sitä vastaan.
Metsuri motokuski 16.12.2015, 11:26Erinomainen vaihtoehto. Loppujen lopuksi nuo uuden sertifikaatin vaatimukset eivät niin erikoisia ole etteikö näin kannata toimia. Kaikilla metsäyhtiöillä alkaa olemaan jo tuo sertifikaatti joten jos haluaa tasaisen puunmyynnin niin kannattaa harkita. Tuolla sertfikaattiin liittymisellä on myös hinta että se kannataa varmistaa ennen kuin liittyy.