Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 8,541 - 8,550 (kaikkiaan 9,516)
  • Metsuri motokuski

No ei kai nyt sentään. Kyllä ne haavat voi sinne jättää ilman muuta ja on jopa suositeltavaa jatkossakin. Nuo määrät ovat suosituksia ja minimimääriä.

Metsuri motokuski

Jos itse olisin Sipilä niin en osallistuisi minäkään. Nämä viimeiset viikot ovat niitä aikoja kuin suurinosa liikkuvista äänestäjistä päättävät ketä äänestää. Nyt keskustalle on povattu selvää voittoa vaaleissa ja paljon voi mennä vikaan jos nyt munaa itsensä ja puolueen.

Antaa mennä vain omalla painollaan niin ei tule tehtyä virheitä. Vaalien jälkeen voi sitten taas aloittaa poliitikan teon täydellä sydämmellä.

Metsuri motokuski

Tuohon väittämään en usko. Itse olen ainakin saanut monta työkohdetta ottamalla yhteyden metsänomistajaan. Toisaalta jos jokaisesta hausta joutuu maksamaan edes vähänkin niin onhan se melkoinen kustannuserä vuodessa. Meillähän kunnat, kaupungit, mhy:t ja yhtiöt saavat sen tiedon suoraan rekisteristä. Täytyypä käydä maamittauskonttorilla kyselemässä onko mahdollista ostaa yritykselle tällaista lisenssiä joista omistajatiedot löytyvät. Rekisteritiedot ovat olleet julkisia jo pitkään.

Metsuri motokuski

Yksi keino voisi olla vaikka metsänomistajatiedot julkiseksi nettiin. Nyt voitaisiin me metsäpalveluyritykset ottaa omistajiin yhteyttä kun hoitotoimepiteitä löytyviä taimikoita tavataan. Niitä on pilvinpimein pitkin metsiä kun siellä kulkee. Ehkä voitaisiin palkata vaikka työttömiä töihin jos urakoita sopivasti saataisiin.

Nythän homma on niin että niin yhtiöt kuin mhy:t odottavat että omistajat ottavat yhteyttä. On paljon metsätiloja joita omistajat eivät käy edes katsomassa hyvä kun tietävät missä ne ovat. Näille voisi tarjota töitä ja uskon että varmasti niitä saataisiin.

Metsuri motokuski

Kannattaahan sitä lahjaveroa maksaa jos kauppahinta on tarpeeksi edullinen. Eihän se vero itsessään ole mikä paha jota pitää kynsinhampain vastustaa. Lopullinen kauppahintahan se viimekädessä on ratkaisevaa.

Metsuri motokuski

Kannattaa kysyä suoraan verottajalta. Täältä voi tulla mitä vain vastauksia ja jossain saattaa verottaja tulkita asioita eri tavalla, vaikka ei pitäisi.

Nyt puhutaan niin isoista rahoista että fakta tieto on enemmän kuin tarpeen.

Metsuri motokuski

Minulla ei ole ongelmia tuon kiihtyvyyden kanssa. Itse pidän aika kovaa kierrosta koneessa koko työskentelyn ajan. Harvoin pudotan kierroksia tyhjäkäynnille raivauksen aikana. Silloin tosin kun on alue jossa ei ole raivattavaa ja siirryn uudelle kohteelle. Mutta jos alueella on kattava raivattava niin kierroksia pidän yllä jatkuvasti. Itse olen huomannut että näin saan kaikista tehokkaimmin aluetta aikaiseksi. Se vaatii kyllä laittaa töppöstä toisen eteen mutta mitäpä siellä muuta on tekemistäkään.

Metsuri motokuski

Itse olen havainnut että harvoin kuusikoilla on mitään ongelmia mittauksen kanssa. Koivikoissa pääosin käy niin että moton mittaus näyttää enemmän kuin käytännössä puuta tulee. Moton mitalaite mittaa oksakyhmyistä paksuutta enemmän kuin varsinaisesti rungosta. Samoin latvaosan moto tahtoo mitata paljon pienemmäksi mitä mitta on todellisuudessa. Uskon että huonolaatuisessa koivikossa moton mittaus antaa jopa 10 % enemmän puuta kuin sitä todellisuudessa on.

Yleensä jos puusto on paksuoksaista niin kertymä on suurempi kuin todellinen hakattava puumäärä. Usein sitä kalibroinnissa yritetään kompensoida siten että mittaus otetaan vuoron perään oksaryhmän molemmilta puolin.

Metsuri motokuski

Niin. Aika vähän myös Tanskassa on raskasta metalli, puu tai kaivosteollisuutta joka on aikamoinen sähkösyöppö. Ehkä ilmasto meillä on hiukka erilainen kuin Tanskassa, joten lämmityksen tarve ei varmaan ole samalla tasolla.

Empä vielä meinisi väittämään että uuden ydinvoimalaitokset ovat turhia investoinetja kun tuo sähkönhinta vaikuttaa osaltaan myös lopputuotteiden hintaan. Harva meistä osaa sanoa varmuudella missä tilanteessa ollaan 10 – 15 vuoden päästä.

Metsuri motokuski

Voisko vetää sen johtopäätöksen että jos metsässäsi ei ole marjoja niin metsänhoito ei ole oikeanlaista ? Jotenkin olisin kallistumassa siihen suuntaan. Tai ainakin niin, että hyvin hoidetuissa metsissä on myös marjoja.

Esillä 10 vastausta, 8,541 - 8,550 (kaikkiaan 9,516)