Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 8,561 - 8,570 (kaikkiaan 9,507)
  • Metsuri motokuski

5 senttiä litralta ei ole mitään merkitystä asuu siten missä tahansa. Mutta jos vero on väliaikeinen ja sillä saadaan 150 mil euroo lisää tienhoitoon niin mikä ettei. Itse olisin valmis vaikka 10 sentin korotukseen jotta nämä haja-asutusalueen tiet saataisiin parempaan kuntoon.

Vasta verottaja nosti Kataisen aikaan 25 centtiä litralta veroa eikä ajot muuttuneet mihinkään.

Metsuri motokuski

Nythän tuo energiapuu loppuu muutenkin. Vanhat e-puu tuet on laitettava maksuun huhtikuun puoliväliin mennessä ja sitten uudet tulevat aikaisintaan heinäkuun lopussa maksuun kun unioni ne vahvistaa. Jos ne eivät heinäkuussa valmistu niin elokuu onkin lomakuukkausi Euroopassa ja silloin ei tapahdu mitään.

Uskon että e-puu kauppaan tulee jonkin moinen pysähdys kun tuet päättyvät. Itse ole sitä mieltä että joutaa loppumaankin, kun noita räippäviidakoita ja lepikoita viikot hakkaa. Jos ei kunnon puuta ole polttoon niin ajetaan sitten öljyllä tai kivihiilellä, kun se on halvempaa kuitenkin.

Metsuri motokuski

Kyllä varmaan teroreettisesti puu riittäisikin, mutta täytyy muistaa että talousmetsistä vain osa on tehokkaan hakkuun ja hoidon piirissä. Uskon että kun nykyinen metsänomistaja sukupolvi vanhenee ja tilat siirtyvät kiinteistöyhtymien ja perikuntien omistuksiin niin talousmetsistä entistä vähemmän jää puukaupan piiriin.

Metsille tulee enemmänkin virkistysarvoa ja osalle uusista omistajista ei ole valmiuksia tai halua panostaa metsien hoitoon.

Tähän rakoon ne vero ajatuksetkin varmaan liittyivät. On se sitten oikein tai väärin.

Metsuri motokuski

Onhan tuo Arton kulutuslukema ihan merkittävä. Minulla menee tilhillä noin viisi tankillista päivääs ( 6 h), Joten päivässä säästö Artolla on pari litraa jaa viikossa 10 litraa ja kuukaudessa 40 litraa. Onhan tuo husse paljon taloudellisempi saha noilla säädöillä.

Metsuri motokuski

Viistä sitä sylinterin alareunaa vaikka santapaperilla niin menee paremmin. Ei se pieni viisteys haittaa mitään siihen sylinterin toimintaan. Noissa joissakin koneissa on viiste valmiina sylinterin alareunassa.

Metsuri motokuski

Sitähän se metsäkauppa on. Loppujen lopuksi lopullinen tulos tulee kun pölkyt on pinossa ja lopputulos on selvillä. Sitä ennen on aika paljon tietoa luulon ja olettamuksen varassa.

Monesti katkonta saattaa muuttua jonkin verran koska hakkuun alkaessa vasta tiedetään tehtaan puuraaka-aineen tarve ja käytettävät mitat. Puun laatu selviää vasta sitten kun se on pitkänä moton kourassa ja oksattomana. Jokainen olettaa että oma metsä on parempilaatuista kuin onkaan. Myyjillä ei useinkaan ole tiedossa tehtaan laatuvaatimukset puulle. Usein verrataan tuotetta ”kenttäsirkkeli aikaan”.

Parhaiten pärjää se joka osaa arvioida metsänsä oikein ja ymmärtää mitä tavaraa siitä lähtee ja osaa painottaa päätuotteen hinnan kohdalleen. En nyt suuremmin kehaise mutta kannattaa varmaan käyttää tutun motomiehen ammattiapua metsänsä arviontiin. Olen aika usein huomannut että näillä ”metsäinsseillä”on aika vähän tietoa mitä tavaraa metsästä lähtee. Kokonaismäärän he osaavat arvioida aika hyvinkin kohdalleen.

Metsuri motokuski

Niin vai käyttivätkö perussuomalaiset Lahtosen mainetta omiin tarkoitusperiin. Onhan kyseinen herra ollut aika paljon julkisuudessa että ääniä saatta ropista enemmän kuin perusehdokkaalle. Itse en usko Lahtosen läpimenoon, mutta voin olla väärässä. Ehkä vähemmällä söhimisellä olisi voinut saada enemmän ääniä aikaiseksi. Se että riitelee koko metsäsektorin toimintaa vastaa ei nyt ole ihan sitä mitä minä odotin (mm mhy;n toiminta). Olis varmaan suursavotta riitänyt siihen ihan hyvin. Uskon että lähtijöiden lukumäärää suursavotaan oli hiukkanen pettymys ja turhautuminen on tainut kostautua turhana ärhäkkyytenä.

Tämä on vain minun mielipide. Toivottavasti olen väärässä,

Metsuri motokuski

Mihinkähän tietosi perustuu metsänomistaja metsästäjien metsäpinta-alojen suuruuksita ? Taitaa olla ihan ”mutu” tietoa. Meillä seurassa ainakin maanomistajilla on pinta-alat muutamasta hehtaarista aina parin sataan hehtaariin.

Metsuri motokuski

Niin metsästäjätilaston mukaan noin 70 – 80 % metsästäjistä on metsänomistajia.

Eikös se metsästysoikeus asia ole siten ihan hanskassa ?

Metsuri motokuski

Rane: Motolle annetaan tukkimitoista katkaisuikkuna. Ykeensä se on havupuulla -1 – +3 kyseisestä mitasta. Tukki pitää katkoa kyseiseen ikkunaan. Jos katkonta ei ikkunaan onnistu tulee tukista raakki motolle. Totta on että kyllä tehdas senkin sahaa, mutta moton pitää pysyä tuossa katkaisuikkunassa. Tehdas kyllä antaa tiukkasanaisen palautteen saattaa moton katkonta kyseiseen ikkunaan.

Pituuksista johtuva raakkiprosentti on juuri ikkunan ulkopuolelle tapahtuneet katkonnat

Esillä 10 vastausta, 8,561 - 8,570 (kaikkiaan 9,507)