Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 8,671 - 8,680 (kaikkiaan 9,421)
  • Metsuri motokuski

Nythän sitä ollaan siinä vaiheessa että edes sovintoesitykselle on perusteita kun kanteelle on perusteet olemassa.

Tuskin sovintoa tulee koska vahingon suuruuden määritys on toteennäyttämättä. Sen näkee sitten kun käräjäoikeus antaa asista ensimmäisen tuomion. En usko että yhtiöt tulevat anomaan valituslupaa korkeimmasta vielä kun vahingon suuruus on määrittämättä. Ilmeistä on että asianosaiset käyttävät asfalttikartellin vahingonkorvauksisa pohjana tässä asiassa. Sen näkee sitten kelpaako se tuomioistuimille.

Sen jälkeen on varmaa että koko oikeusaste käydään läpi tässä jutussa. Ainakin vastapuoli (yhtiöt) eivät rahoja tule säästämään tässä asiassa.

Metsuri motokuski

Ei ole ihme jos puunosto takkuaa ja korvaava puuntuontia ulkomailta harkitaan. Jos boikottiin lähdetään noin heppoisin perustein kuin yllä niin ei anna kovin hyvää kuvaa hyvästä asiakassuhteesta. Mitenkähän uuden sellutehtaan toimintaedellytyksille käy jos raaka-ainevirrat ovat noin heikoilla kantimilla.

Minusta boikotti on sellainen väline että sitä ei pidä käyttää vaan muut vaikutusmahdollisuudet tulee huomioida ensiksi. Tässäkin taas ”kustaan omaan housuun”.

Metsuri motokuski

Minusta ajouran teko rajalle ei ole mahdollista jos toinen ei aio antaa suostumusta. Rajan voit aukaista itsekkin ja muistaakseni se on metri kummallekkin puolelle oikeaa rajalinjaa. Mhy ja myös kännyköiden gps paikantimet eivät anna tarkaa rajalinjan paikkaa vaan tarkkuus saattaa heittää aika paljonkin. Suosittelen että raivaat oman puolen rajasta nauhoituksen mukaan ja hakkuun ajouran sitten reilusti omalle puolelle. Itse teen ajouran meilkein aina noin 5- 10 m päähän nauhasta riippuen maastosta ja maaston peitteisyydestä.

Metsuri motokuski

Pihlajassa pitääkin terä olla tikissä. Siihen ei huonolla terällä pärjää, Iso pihlaja varmaan haasteellisin sahata.

Metsuri motokuski

Kuusen kylvö on todella havinaista ja se harvoin onnistuu maan rehevyydestä johtuen. Toisaalta noita laikutusmalleja on monelaisia. Itse teetin juuri koneella 5,2 ha laikutusta ja siinä revittiin vain pintamaa rikki.

Koko uraka maksoi 2300 € ja siihen sisältyi myös ojan kaivuuta 100 m. Ei minusta mikään paha hinta työstä.

Metsuri motokuski

10 ha on jo sellainen ala että mönkkärillä ja sahahommina homma on todella työläs. Tuskin saat siitä sellaista korvausta että tuntipalkkaa saat. Tuo ala ei ole enää mikään ”puuhapalsta”. Toisaalta ensiharvennuksella tehdään tulevan metsän kasvu ja puu valinnat tuossa vaiheessa sekä tietämys metsänkasvusta olisi hyvä olla. Olen joskus harvennellut noita mönkijä harvennuksia konella ja poikkeuksetta ne ovat olleet liian tiheitä ja kolhuja puissa on riittävästi kapeista urista johtuen. Yleensä nuo alat ovat olleet hehtaarin – parin paikkeilla ja aika kovalta urakka on tuntunut isännistä.

Hyvässä lykyssä tuosta lähtee 500 – 600 kiintoo kuitua ja mönkkärillä se vastaa vähintään saman verran kuormia.

Metsuri motokuski

Urakalla olen tehnyt. Itse olen huomannut että urakkahinnoitteluun metsänomistajat paremmin lähtevät. Taksat menee niin että seuraat kuinka urakka etenee tunteina. Yrittäjän pitäisi saada vähintään 33 € tunnilta jos kaikki maksut maksaa niin kuin ne pitää. Sen mukaan oppii taksoittamaan työn. Itse olen myös tehnyt niin että olen laskenut urakkahintaa jos työ on edennyt paremmin. Molemmin puolinen luottamus tuo parhaan tuloksen.

Aluksi kannattaa minustakin tarjota työtään mm mhy:lle, yhtiöille ja jne. Sieltä saa hyvän pohjan. Rajoitettu lehtimainonta on myös hyvä.

Metsuri motokuski

Voisko kyse olla siitä että nytkin parissa kolmessa kohdassa jauhetaan samaa asiaa. Jospa alkaisi porukka kyllästymään aiheeseen. Ei ole mitään uutta rakentavaa ilmaantunut pariin – kolmeen vuoteen.

Siitä huolimatta männiköt kukoistaa ja puuta myydään.

Metsuri motokuski

Tuskimpa se Vanhanen ja Lipponen niitä puita ole ostanut. Eiköhän kyse kuitenkin ole markkinatalouden säännöistä. Lopputuotteesta saatu hinta määrittää raaka-aineen hinnan. Lopputuotteenhintaan vaikuttaa mm menekki sekä tarjonta markkinoilla.

Metsuri motokuski

Nyt päästiin asiaan. Mehänpoika ja AC voisivat avata johonkin uuden ketjun samasta asiasta ” kolmensadanseitsemänkymenen
    kuudennen” kerran. Ei taida nyt myötätuntoa riittävän tässä ketjussa.

Esillä 10 vastausta, 8,671 - 8,680 (kaikkiaan 9,421)