Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Mitä tuollaisella yhden päivän lakolla on merkitystä ? No se on ehkä ay-liikkeen näyttö siitä että oltaisiin huolissaan. Lähinnä sillä halutaan näyttää jäsenille että välitetään ja maksakaa vain jäsenmaksunne.
Jos ay-liike olisi ollut todella huolissaan niin yleislakonhan ne olisivat järjestäneet. Uskon että asia ei tullut puskista ay-liikkeelle ja ne olivat tietoisia hallituksen esityksestä. Demareiden täytyy nyt meuhakata ja yrittää saada menetetyt äänestäjät takaisin. Kiire on kova ja puheenjohtajan jatkot ovat kiinni juuri kannatuksen laskun taittamisesta.
Ay-liikkeelle sopii hallituksen esitys koska se olisi muutoin menettänyt kasvonsa jäsenistön silmissä jos olisivat huonontaneet nykyisiä sopimuksia. Nyt ay-liike on taas ”työntekijän asialla”.
Mielenkiintoista on ay-liike eikä demarit ole esittäneet mitään muutakaan säästökohdetta. Ainostaan Rinne on esittänyt lisää rahan mättämistä yritysten käytöön, mutta ei mitään sellaista jolla työn kustannukset saataisiin kilpailukykyiseksi.
On tämä niin komeaa ”sumutusta” jolla omia asemia vain halutaan pitää yllä.
Metsuri motokuski 13.9.2015, 18:17Se nyt on ihan turhaa kehuskella sahojen tehoilla. Mutta jos työkseen vieraiden metsiä raivaa niin voitte uskoa että monenlaista työsarkaa löytyy. Itse raivasin kolmisen vuotta yhden koon sahalla ja nyt on kaksi erikokoista sahaa. Sen olen huomannut että hankinta ei ollut turha varsinkaan kun urakkapohjalla työtä tekee.
Tuohon Tanelin mt-sahan teroitusongelmaan voisin antaa yhden vinkin jolla saat taatusti ottavan terän. Laita teroituskoneeseen kulmaksi 35 asteta ja kallistus 50 astetta. Koneeseen 4 mm teroituslaippa ja käännät sitä tarvittavan usein ettei kulu kovin toispuoleiseksi. Sitten purupiikistä heti alkuun 1-2 milliä pois. Uskon että terä toimii ja vie suoraan. Itse sahaan juuri halkoja joista osa on jopa 40 cm ja terä menee kuin kuumaan voihin.
Metsuri motokuski 12.9.2015, 16:22Työkseen metsätöitä tekevillä varmaan terät ovat kunnossa, mutta ”isäntälinjan” raivaajille ei varmaan sitä viimeistä kokemusta teränlaitosta ole. Yksinkertainen kapistushan se on ja helposti sen oppii kun vain hiukan pohtii ja kokeilee.
Metsuri motokuski 12.9.2015, 16:19Uskon että tarjontaa on nyt paljon. Varsinkin talvileimikoista on rästejä parilta vuodelta. Nyt jos ostetaan niin hinnalla sitten.
Metsuri motokuski 11.9.2015, 11:39KYllä tuo tuttu tauti on ja olen hakannutkin yhden ensiharvennuksen jossa sitä oli runsaasti. Se pistettiin ainostaan ruotsalaisen siemenen piikkiin. Niin kirjoitin vain omista havainnoista. Kyllä myö sitä kantokäsittelyä myös männiköihin ruiskutetaan edelleen mielipiteistäni huolimatta.
Metsuri motokuski 10.9.2015, 11:08Nythän sinäkin jesse voit kokeilla sitä pienyrittäjän arkea kovin helposti. Palkkaat vaikka itsellesi metsurin hoitamaan metsiäsi vaikka kolmeksi – neljäksi kuukaudeksi. Netissä on yrittäjäpalvelu vero.fi -sivuilla joten sitä kautta voit maksaa kaikki lakisääteiset työantajakustannukset. Palataan kolmen kuukauden päästä asiaan ja kerro onko metsuri palkkansa ansainnut kaikkineen pekkaspäivineen ja sairaspäivä sekä lomarahoineen.
Metsuri motokuski 10.9.2015, 10:53Tyvitervas ei kantokäsittelyllä esty. Jos nuoremmassa metsässä on jo valmiina tyvitervasta niin harvennuksen aikainen kantokäsittely ei tehoa mitenkään. Tarkoitus ei ollut olla ironinen vaan lainasin asiassa erään sorkkaeläinvastustajan vakituista vastausta aiheeseen kuin aiheeseen.
En ole tähän mennessä törmännyt sellaiseen harvennukseen kun olen toista kertaa harventanut että siellä olisi jotenkin tyvitervas edennyt ja varsinkin sen vuoksi että edellinen kantokäsittely olisi jäänyt tekemättä.
Paljon tulee sellaisia männikkö harvennuksia työnalle, jossa kantokäsittelya ei ensiharvennuksessa ole tehty. Itse en ainakaan ole havainnut että näissä olisi mitään lahoa sen enempää kuin muutoinkin. Kuusikot ovat ihan eria asia. Ne ovat aineensa ansainneet jopa sen vuoksi että se rauhoittaa ainakin maanomistajan mieltä.
Metsuri motokuski 9.9.2015, 11:46Ai että kun oli hallitukselta hienoja päätöksiä. Nyt otetaan valtaa pois ay-liikkeeltä niin kuin pitääkin. Eihän se ole oikein että ensin neuvotellaan sopimus ja sitten eduskunta tekee lait sopimusten mukaan. Valta kuuluu eduskunnalle nehän lait laatii.
Nykyisellä ratkaisulla ammattijärjestöt eivät menettäneet kasvoja ja jäsenet ovat tyytyväisiä ay-liikkeisiin, jotka antavat hallituksen esityksestä kritiikkiä sen kuin ehtii,. Jos yhteiskuntasopimuksella olisi vastaavasti sovittu niin jäsenistöpako olisi ollut melkoinen.
Maassa kaikki hyvin. Eduskunta laatii lait edelleen ja vastaa Suomen kilpailukyvystä. Kansa ja ay-väki vikisee perässä.
Metsuri motokuski 9.9.2015, 11:36Tuo koivun hakkaaminen on nykyään jo lähes havutukin hakkuuta. Tehtaalta tulee raakkilistoja pienemmästäkin lenkoudesta. Mestä-masa kirjoitti asiaa mutta sen verran tarkistan että lenkous ei tarkisteta 15 dm väliseltä alueelta. Sehän olisi aika mahdoton todeta motonkopista missä tuo 15 dm pätkä kulloinkin on. Kyllä se täytyy nykyään katsoa koko tukin pituudelta se lenkous. Sitten ne lyhyet mitat ovat sellaisia että ne ei siedä lenkoutta yhtään.
Sitten oksien koolle annettu aika tiukat rajat ja jos on oksaryhmä niin niitä ei saa olla ollenkaan. Käytännössä kun oksat alkavat niin kuituun loput.
Metsuri motokuski 9.9.2015, 11:25Ilman muuta ja olen jopa korjannut aiemmin metsäsuunnittelijoiden kuviokarttoja vastaamaan sopivia korjuu – ja hoitoalueita. Yhdistelemällä ja muutamalla kuviokarttojen rajoja.