Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 8,741 - 8,750 (kaikkiaan 9,905)
  • Metsuri motokuski

Hirvikanta 1/1000 ha. Meillä se tarkoittaa 3,5 hirveä seuran alueella. Kuvitellaan että noista 3,5 hirvestä on uroksia yksi ja kaksi naarasta ja yksi vasa. Syksyllä niitä on sitten maksimissa yksi – kaksi vasaa lisää. Ammuttavaksi tulisi enintään aikuinen ja vasa jos pedot eivät syö mitään.

Meillä on porukassa 23 jäsentä ja matkaa hirvimaille 70 km. Maanomistajille peijaiset olisivat järjestettävä ja lihapala vielä jos sattuu yksityismaalle kaatumaan. Joillekin vielä maanvuokramaksu ja Metsähallitukselle ja yhtiöille vuokra on aika kova.

Voidaan kysya ketkä lähtee uhraamaan viikonloput noilla kustannuksilla ? En minä ainakaan. Jos metsästäjät poistuvat kuvioista niin ei kukaan muukaan asiaa pysty hoitamaan nykyisen tasoisilla kustannuksilla valtakunnan tasolla. Siitä voitte olla varma.

Noissa yhteistoimintaelimissä on todellakin metsänomistajien edustaja. Se ettei asiaan ole tyytyväinen niin se ei tarkoita sitä ettei kukaan edusta. Tämä on sitä demokratiaa johonka jokainen voi vaikuttaa jos vain kannatusta löyty.

Metsuri motokuski

Se on totta. En tarkoitanut maajussien omistamia metsiä pelkästään vaan ihan yleisesti metsänomistajia.

Metsuri motokuski

Elkää nyt pelotelko. Minä ostan Venäjän osakkeita joka kuukausi kun ovat halpoja. Uskon siihen että itänaapuri vielä nousee ja sijotukset saan korkojen kanssa takaisin.

Metsuri motokuski

Niin tämä kemera taitaa olla niitä viimeisiä ”satovahinkokorvauksia”. Onneksi ensi vuoden jälkeen se poistuu maajusseilta ja sen saa vain vakuutuksen kautta. Voi kun metsänomistajat joskus oppisivat pitämään omaisuudestaan huolen muutenkin kuin valtion tukemila verorahoilla.

Metsuri motokuski

Niin onhan Suomi ansiokkaasti Karjalan evakotkin asuttanut. Toivottavasti nämä uudet evakot hoitavat yhteiskuntaan sulautumisen yhtä hienosti.

Metsuri motokuski

Ei Taneli tässä olla mitään väheksytty. Mutta se on jo tiedostettu että hirvikolareita ei voida koskaan välttää. Hirvikannalle on asetettu tietyt tavoite tiheydet jossa niin puuntuottajien kuin muidenkin intressit ovat yhteensovitettu. Tämä ei tarkoita sitä että kaikki olisivat päässeet tavoitteeseen vaan sovittu kanta on sellainen että onnettomuudet, vahingot ja terve hirvikanta voidaan taata kyseisellä tiheydellä.

Sen vuoksi meillä on kannanseuranta että vähintään seurvaavana vuonna voidaan päästä kantaa hoitamaan siten että tihentymät tai kannanromahtaminen voidaan hoitaa. Hirviä on tutkittu paljon ja sen kannan hoidosta tiedetään jo aika paljon.

Muista nyt Taneli että jokaisesta rattijuopumuksesta aiheuteuneesta kolarista teet valituksen Alkoon ja Terveysministeriöön sillä niidenhän vikahan se on. Eikä raittijuopon. Noin ainakin ymmärsin vastauksesi ensimmäisestä kappaleesta hieman yleistäen. 🙂

Metsuri motokuski

No se nyt ei ole mikään korkean metsäteknologian tuote. No miksei jos sitä verrataan vesuriin. Kone olisi mennyt suomessakin kaupaksi jos se olisi ollut toimiva laite. Onhan täällä niin paljon metsäkoneteollisuutta. Mutta minkäs sille voi jos ”mönkijällä” ei pääse palkoille. Oli se niin onneton tuote että tuote itsessään sen konkurssiin kaato.

Katsotaan miten se tuolla ulkomailla tulee toimeen.

Metsuri motokuski

Miksei hirvikolareita ei voi verrata muiden onnettomuuksien määrän ? Minusta on aivan oikein että hirvkolareiden prosenttiosuutta verrataan muihin onnettomuuksiin. Sehän antaa juuri sen suunnan ja kuvan mihinkä hirvikanta on menossa. Jos hirvikanta kasvaa liikaa niin onnettomuudet lisääntyvät.

Itse olen huomannut että mm rattijuopumusonnettomuuksia verrataan kokonaisonnettomuuksien määrään ja eikä sen oikeellisuutta kukaan ole kiistänyt.

Minusta asioiden tuonti keskusteluun on vähentänyt onnettomuksia. Väitän että jalankulkijoiden onnetmuusmäärät ovat vähentyneet heijastimen käytön ja siitä tapahtuneen hyvä tiedottamisen ansiosta.

Toinen lienee hyvän tiedottamisen ansiota hirvijahtikauden alussa Trafin tiedottaminen hirvien lisääntyneestä liikkumisesta varsinkin hämärässä. Uskon että tämäkin tiedottaminen on vähentänyt hirvikolareita, vaikka läheltäpiti- tilanteista ei mitään tilastoja olekkaan.

Metsuri motokuski

Mulla on Jonseredin metsurin saappaat ostettu Agrimarketista. Eivät lonksu ja ovat yhtä napakat nilkoista kuin varsikengät.

Me tosiaankin ollaan erilaisia. Minulla taas on niin että kaikki muut voi kastua mutta kenkä ei saa olla vettä täynnä. Meillä jokaisella on ”inhoraja” jossain ja mulla se on yleensä kengät ja ehkä toisena hanskat.

Metsuri motokuski

Koivun seassa meillä voi olla 5- 10 % haapaa mutta ne on ajettava eri kasaan. Ainakin meillä koivukuormaan otetaan ne pienet haapaerät mukaan. Isommat erät ovat menneet pääosin polttoon.

Esillä 10 vastausta, 8,741 - 8,750 (kaikkiaan 9,905)