Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 8,761 - 8,770 (kaikkiaan 9,901)
  • Metsuri motokuski

Niin tuo edellä oleva anlyysini edusti sitä faktaa mitä liitoissa puuhataan, ei yksin SAK:ssa, ja mistä ollaan liitoissa huolissaan. Yksi tähän liittyvä on myös jäsenmaksun perintä työnantajan toimesta suoraan palkasta. Työpaikoillahan liittojen polittrukit pitävät huolen että yhdistyksen sihteeri työntää valtakirjan jäsenmaksun perinnästä jo parin äivän sisällä uuden työntekijän eteen allekirjoitettavaksi.

Tämän tarkoituksena on vain taata että uusi jäsen ei luiskahda mihinkään ja liitto saa uuden jäsenen välittömästi. Jos jäsenet hoitaisivat jäsenmaksuvelvollisuuden omaehtoisesti kuukausimaksulapuilla niin todelliset jäsenmäärät olisivat liitossa paljon pienemmät kuin muutoin. Muistan kun tämänkin asian liitot neuvottelivat aikoinaan työehtosopimuksissa. Onneksi pienemmät yritykset ovat jääneet tämän ulkopuolelle koska kyseessä on selvä työn lisäys yrityksille ilman korvausta.

Työehtosopimusten neuvottelutouhu onkin ihan toinen asia ja se mitä puuhataan neuvottelujen välillä kun sopimukset ovat voimassa jäsenistön rahoilla onkin toinen juttu. Niistä joskus kun sopiva keskusteluketju ilmaantuu. Mutta se lienee selvää että varoja liitoilla on hyvinkin runsaasti. Pääosa kuitenkin sidottu kiinteistöihin ja muualle melko huonosti realisoitaviin kohteisiin,

Metsuri motokuski

Taisi olla myös ranskalainen ryhmä joka hoiti sen esityksen. Joten ymmärrän hyvin että toivat tarpeet tullessaan.

Metsuri motokuski

Ymmärtääkseni tällä hetkellä kuitupuuleimikoista on ylitarjontaa. En usko että hintoihin tulee muutoksia niin kauan kuin tilanne on tällainen ainakaan nousun osalta..

Metsuri motokuski

Harvenna myös tarpeeksi väljäksi. Kävin yhden isännän manuhakkuuta katsomassa kun hän pyysi. Ajouranvarressa lähes joka puu kolhittu kun urat olivat liian kapeat. samoin tiheys oli mitä sattuu yleensä liian tiheää. Sanoin isännälle että voin tulla koneella korjaamaan ja otan vielä puolet tuosta puumäärästä pois.

Poikkeuksetta omat harvennukset jäävät liian tiukoiksi.

Metsuri motokuski

Suunnittele ajourat ensiksi jotta saat puut pois leimikolta. Sen jälkeen hakkuu ja itse olen tehnyt joskus niin että olen sahannut tankillisen ja kasannut sitten. Joskus olen kyllä kassannut kun puu on ollut valmis. Riippuu niin tiheydestä. Työ sen opettaa aika pian.

Metsuri motokuski

Sahatavaran menekki on kysynnästä kiinni. Nyt ainakin Kiinan vienti toimii hyvin – vielä-. En usko että sahatavarasta tulee alehinnoittelua. Puusta pitää aina saada kuitenkin kate ja olen melko varma että yksikään saha ei myy lopputuotetta tapiolla. Heille sahaustoiminta ei ole itsetarkoitus. Jos lopputuote ei mene tiettyyn hintaan niin saha lomauttaa ja laittaa puljun kiinni. Uskon ttä pohjoisen puulla on aina menekkiä, Sen verran rakennetaan aina.

Metsuri motokuski

Itse olen niin kauan ollut mukana noissa ay- ympyröissä ja siellä ay-herrat sai liittokokouksessa todella perustella miksi asetettuihin tavoitteisiin ei päästy. Liittokokoukset asettivat aina sellaiset neuvottelutavoitteet neuvottelijoille että koskaan niitä ei saavutettu. Päästiin noin 5- 10 % tavoitteeseen. Sekin ärsytti jo jäseniä niin paljon että osa lopetti jäsenmaksun maksamisen. Nollalinja oli jotenkin hyväksyttävissä, mutta että olisi palkkoja laskettu. Mitä sellaisella liitolla tekee ?

Jos liitot olisivat hyväksyneet yhteiskuntasopimuksen olisi se laskenut työntekijöiden ansioita ainakin siten että samaan palkkaan tehtäisiin enemmän töitä. Jäsenistö olisi välittömästi alkanut eromaaan liitoista ja sehän olisi romahduttanut liittojen talouden.

Ei liittoja kiinnosta Suomen talous tai työttömyysaste. Sitä kiinnostaa jäsenten jäsenmaksut ja se että jäsenmaksut tulevat ajallaan ja sitä kauta liittojen talous. En ole huomannut että yhdessäkään ay-liikkeessä olisi yt-neuvottelut alkaneet. Työttömyyskorvaukset eivät juurikaan vaikuta liittojen talouteen joten miksi siitä oltasiin huolisssaan ?

Toiseksi nyt on työehtosopimukset allekirjoitettu vuodelle 2017 ja olisi ennenkuulumatonta että ne revittäisiin auki sen takia että niitä huononnettaisiin. Tästähän tässä on kyse. Pelko jäsenkadosta. 🙂

Metsuri motokuski

Tuskimpa Metsähallitus omien puiden kuljetuksesta laskuttaa. Eiköhän se ole yksityiset metsänomistajat jotka käyttävät yhtiön tietä. Luonnollisesti tieosakkailta tätä laskutusta ei voi tehdä. Varmaan aika harvinaisia tilanteita.

Metsuri motokuski

Eiköhän se purkaannu vaikka metsäkoneen kuormaajalla tai kaivinkoneella. Se mitä niillä hirsillä tekee niin taitaa olla poltto ainoa vaihtoehto kun paikallinen hirsiveistäjä on näin todennut. Kylältä voisi löytyä joku innokas purkaja joka osan työpalkasta saa vaikka noista hirsistä. Tietenkin riippuen rakennuksen koosta.

Metsuri motokuski

Niin olin aivan samaa mieltä suorittavan kanssa kun olin palkkatyöntekijänä yrityksessä. Samoin oli viitisen vuotta luottamusmiehenä ja olin päättämässä myös noista pekkasvapaista liittokokouksessa.

Nyt olen yrittäjän ja nimenomaan pienyrittäjä. Uskon että noista palkallisista vapaista on suurempi haitta pienyrittäjille kuin suuryrityksille. Itse hyväksyn lomarahan mutta muuttaisin jos voisin niin pekkasvapaat palkkattomiksi (saa jos haluaa mutta omalla kustannuksella) sekä 1-2 päivän palkattoman osuuden saikkupäivien alkuun.

Noilla päästään jo hyvin alkuun eikä kustannus ole työntekijälle kohtuuton. Me metsäalan, rakennusalan ja maarakennusalan yrittäjät ollaan aika kilpailulla alalla. Tarjouksien tekijöitä tulee tuolta rajan takaa vaikka ei pyydettäisi. EU kun antaa tähän mahdollisuuden. Tarjouksen tekijänä on ulkolainen yritys niin silloin palkat maksetaan sen maan mukaisesti.

Odota innolla kun suorittava ostaa ensimmäisen oman ketjun ja alkaa urakoimaan. Toivottavasti silloin maksat työntekijöille kaikki lisät ja muutkin korvaukset TES:n mukaisesti. Yllätys tämä kustannusrakenne oli minullekkin kun yrittäjäksi lähdin.

Niitä eläkeläisiä palkataan siksi että ne ovat helpompia heittä pihalle kun sijaisuus päättyy, myös lyhyet sijaisuudet. Samoin ei tule työttömän ongelmia lyhyistä työsuhteista kun työttömän asumis ynm tuet katoaa ja siten ei työttömiä ei saada töihin. Tuo on ongelma ja niin kauan kuin meillä on noin byrokraattinen työvoimasektori niin ongelmat jatkuvat.

Esillä 10 vastausta, 8,761 - 8,770 (kaikkiaan 9,901)