Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Eikös kyseessä ollut metsäkone ja maanrakennusalan messut ? Minusta metsuri ei nyt vielä kuitenkaan ole kone vaikka monesti niitä edellytyksiä siltäkin tunnnutaan vaativan. Pieni tuntikorvaus ja huoltojen laiminlyönti. 🙂
Metsuri motokuski 2.9.2014, 18:34Eikös tuo ole aika normi kulutus jos vesakko on tiukkaa, Itsellä vastaavan kokoluokan tilhi ja tunnin siinäkin tankki piisaa kun oikein laulattaa konetta.
Metsuri motokuski 28.8.2014, 18:43Menipä vähän liiottelun puolelle.
Metsuri motokuski 24.8.2014, 11:22Ei se läpimittarajasta luopuminen ollut Metsähallituksesta lähtöisin. Minusta yksi idea oli että vajaa tuottoiset metsät joissa ei vaadittavaa läpimittaa saavuteta voidaan hyödyntää ilman byrokraattista lupamenettelyä ja siten nekin voidaan uudistaa.
Enemmänkin voisi sanoa että moni perikunta ja metsäyhtymä pääsi nyt nauttimaan siitäkin vähästä rahantuonnista ja hyödyntää siten kesken kasvuiset metsänsä. Nuohan instanssit ovat kuuluisia hevosmiesten lisäksi siitä että kaikki revitään mitä irti saadaan.
Metsuri motokuski 24.8.2014, 11:16Tähän mennessä tuo vedyn tekeminen on vaatinut aika paljon energiaa. Se että riittääkö noista lähteistä saatu energia vedyn tekoon kannattavassa määrin niin on aika mielenkiintoista.
Vetyähän on maapallolla todella paljon sitoutunut mm veteen ja erottaminen siitä ja muustakin aineesta on varmaan aika haasteellista. Jokainen muistaa varmaan kouluaikasiet kokeet kemian tunnilla kun noita vetypaukkuja koeputkessa pamauteltiin.
Metsuri motokuski 24.8.2014, 11:09Ei varmaankaan paljoakaan parempaa hintaa. Mutta ehkä asiaa pitää lähestyä siltä kantilta että mhy antama neuvontapalvelu auttaa saamaan sen hinnan joka on leimikon oikea hinta. Jos ammattitaito ei riitä eikä toisaalta ole aikaa perehtyä metsänmyynnin ja puun katkonnan kiemuroihin niin ilman muuta mhy:n neuvontapalvelu auttaa siinä.
En epäile hetkeäkään etteikö nämä puunostajat käytä hyväksi metsänomistajan tietämättämyyttä omissa tarjouksissaan. Näissä hyvältäkin kuullostavilta tarjouksilla saatta olla aika kovia sudenkuopia joiden maksuille tulee uskomattoman paljon hintaa.
Sen kyllä huomaa aika usein tuolla kopissa kun istuu ja alkaa puimaan uutta leimikkoa
Metsuri motokuski 24.8.2014, 11:01Nyt on syytä hieman oikaista Ranen päätelmiä. Jos kuskien työolot ja niistä saatu korvaus ei mielytä työntekijää niin se ei missään tapauksessa tarkoita sitä että työn laatua huononnetaan.
Olen aivan varma että jos kuski ei ole työoloihinsa tyytyväinen niin mestänomistaja siitä ei joudu kärsimään. Metsäkonealan työpaikat ovat niin pienen piirin tiedossa että huono työnlaatu tai huono työmotivaatio kantautuu muiden alan toimijoiden korviin. Koskaanhan lähtijä ei tiedä milloin joutuu palamaan vanhoihin työtehtäviin ja silloin kyllä muistetaan aika hyvin vanhat kuviot.
Kyllä se harvennuksen jäljen huonos löytyy aivan muulta kuin konekuskin työmotivaatiosta.
Metsuri motokuski 23.8.2014, 14:36Tuskimpa metsähallituskaan myy sen enempää puuta kuin siltä ostetaan. Metsähallituksella on pitkät toimitussopimukset jotka perustuvat metsän tuottoon. Totuus on myös se että pientoimittajat tahtovat jäädä silloin jalkoihin jos puun osto kangertelee ja ostajat ovat sitoutuneet pitkiin toimitussopimuksiin.
Metsuri motokuski 23.8.2014, 14:30Nyt kannattaa ensiksi muutama vuosi istua siellä koneessa ja hakata tai ajaa puuta ja sitten aloittaa kirjoittelemaa miten homma saadaan sujuvaksi.
10 tunnin työvuoroja voitte kokeilla. Siihen kun lisätään pari tuntia työmatkoja niin voitte kuvitella mikä aika jää palautumiselle 10 tunnin istumisesta. Sen voin sanoa että ihminen ei ole luotu istumaan sen voitta kokeilla. Toisekseen en ole vielä ollut yhdessäkään metsäkoneyrityksessä jossa on ylityöt ja viikonlopputyöt maksetty prosentti korvauksilla. Kaikki nämä tunnit ovat olleet normaaleja työtunteja. Se on valtava vuotuinen työtuntimäärä jonka kuskit tekevät ylitöitä pelkällä talkoilla ilman ylityökorvauksia. En tiedä muuta toimialaa jossa annetaan omaa työtä yhtäpaljon yrittäjällle kuin metsäkonepuolella. Tämä johtuu valtavasta kilpailusta joka ajaa yrittäjät alentamaan taksoja ja kuskit osallistuvat tähänkin talkooseen omalla panoksella.
Ainoa millä toimintaa voidaan tehostaa on se että urakoitsijat alkaisivat hakata usealle yritykselle samaan aikaan. On surkuhupaisaa että samalla metsäautotiellä voi olla kolmenkin urakoitsijan koneita. Tämä on tietenkin vaikeaa toteuttaa koska jokaisella yhtiöllä on omat katkontaohjelmat sekä tiedonsiirtoohjelmat. Samoin yhtiöt ovat toistensa kilpailijoita jotka tuskin luovuttavat ohjelmiaan toiselle yritykselle.
Metsuri motokuski 23.8.2014, 14:13Smolander olikin viisas mies.