Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Nykyisellä kemeralla kyllä saa ainakin sen ensimmäisen tuen kun ajallaan raivauksen tekee. Ainakin meillä missä minä työskentelen niin se 70 cm ehtii kuusikin kasvaa ennen ensimmäistäkin perkausta. Etelässä missä maapohjat ovat rehevämmät niin ehkä tähän ei päästä. Mutta mitä heikompi juuristo vesalla on niin sitä heikommin se vesoo. Pahinta lienee se että raivaa järeää vesakkoa talvisaikaan niin keväällä on voimaa mistä uutta kasvua pukkaa.
Metsuri motokuski 25.7.2015, 09:14On siinä myös kääntöpuolena se että kun raivauksen tekee kovinkin myöhään niin juuristo on vahvistunut melkoisesti. Jokaisesta kaadetusta kannosta lähtee vähintään neljä vesaa ja kasvunopeus on huima. Itse olen edelleen tuon mieluimmin aikaisen kuin myöhäisen raivauksen kannalla. Pelkän kemeran takia minä en taimikoita kasvata vaan yritän maksimoida istutetun puun kasvun.
Metsuri motokuski 24.7.2015, 16:58Nyt olen AC:n kanssa kerrankin samaa mieltä. Minkki tosiaan puhdisti vesimyyrät meidänkin purosta. Meillä on tuossa pihassa pieni kala-allas puron laajentumassa ja myyrät kairasivat reikiä patoon jatkuvasti ja pato vuosi vähän väliä. Siihen tuli muutama vuosi sitten minkkipariskunta ja neljä poikasta saivat tehtyä. En hävittänyt minkkejä sen vuoksi kun oletin että myyrät ovat löytäneet kohtalon pään.
Niinhän siinä kävi. Kaikki myyrät ja sorsapoikueet siinä sivussa hävisivät ja sorsista emolinnut jäi jäljelle. Mutta ei ole myyriä ollut sen koomin ja sorsatkin jostain syystä aina häviävät edellen vaikka isoja poikueita keväällä on. No tuskin nämä vesimyyrät metsänkasvatukseen mitään vaikuttavat mutta hyvä apu oli minkit myyräkannan hoitamisessa.
Metsuri motokuski 24.7.2015, 16:46Noissa eläkevakuutuksista yleiseti on merkittävää myös vakuutusmaksu aika. Jos olet toisessa työssä ja olet iältäs jo melko korkeassa iässä niin eläkelaskenta aikaa välttämättä ei paljoa kerry. Sen vuoksi eläkekertymä tulee jäämään aika lyhyeksi.
Itse maksan mahdollisimman pientä yrittäjäeläkettä ja olen ollut yrittäjänä melko lyhyen aikaa ja kun mittari lähenee 60 vuotta niin eläkelaskentaaika jää niin lyhyeksi joten eläkettä ei kannata kovin paljoa maksaa. Tuossa yrittäjäeläkkeessä on tapaturman osuus noin 80 % joten eläkerahastoon maksusta ei kovin paljoa siirretä.
Itse olen panostanut enemmänkin vapaaehtoisen eläkemaksun piikkiin, koska siinä koko summa kohdistuu eläkeen kerryttämiseen ja olen saanut vielä kyseisen maksun verotuksessa vähennyskelpoiseksi. Nykyään se ei taida onnistua uusilla eläkemaksuilla. No tässäkin on riskinsä sillä pankkihan ne osakemarkkinoihin sijoittaa ja siten tuotta on niiden sijoitustaidon varassa.
Metsuri motokuski 24.7.2015, 16:32Olen kaikista samaa mieltä. Vielä sanoisin tuosta kannonnostosta että suosiolla jättää lehtomaiset kankaat nostamatta. Säästyy tolkuttomalta raivaustarpeelta. Samoin jättöpuiksi en jättäisi koivua. Ainostaan mänty ja korkeintaan haapa, jonka kaulaisin (kuorisin) muutaman vuoden päästä.
Mätästyksestä sen verran että mitä vähemmän metsäpohjaa rikko niin sitä parempi. Vain sen verran laikkuja kuin taimikko tarvitsee.
Metsuri motokuski 21.7.2015, 18:35Tuo saikuttaminen loppuisi jos yksi tai kaksi eka päivää olisi palkattomia ja sitten sen jälkeen palkka olisi kelan päivärahan suuruinen. Tosi sairaat jäisivät kotia sairauta hoitamaan niin kuin pitääkin. Nythän sairaslomasta joutuu täysi palkka maksamaan ensimmäisestä viikosta.
Metsuri motokuski 21.7.2015, 15:17Silloinhan tuota AJ:n mallia voisi laajentaa niin että lyhennetään työaikaa lisää niin voidaan taas palkata uusi työntekijä. Kokeileppa palkata tänä päivänä työntekijä vaikka metsätöihin itsellesi kyseisellä esimerkillä. Olen varma että tulot eivät kasva ainakaan sinun kohdallasi.
Jesselle voisi todeta että jos kuudessa tunnissa teet kahdeksan tunnin työt niin töitä ei ole ollut tarpeeksi kokoaika työhön. Tai sitten olen lorvinut vähintään kaksi tuntia päivässä ja 10 h viikossa. Aika tehokasta työnantajalle.
Noihin menestyneihin maihin voisi nimetä Japani, USA ja euroopasta Saksa. Onhan näitä muitakin. Suomikin toki menee mutta vain niin kauan kuin se pystyy elämään lainarahalla. Kohtahan sekin hana tukitaan.
Metsuri motokuski 21.7.2015, 15:06Itse olen huomannut että parhaiten jättiputki lähtee kun katkaisee sen 20 – 30 cm kantoon ja täytää dieselöljyllä sen kannon sisuksen. Eihän sitä pohjavesialueella voi tehdä mutta muualla kyllä. Eihän siitä passaa paljon huudella mutta kun tekee vaan.
Metsuri motokuski 21.7.2015, 15:01Ei niitä lumppeja ole aikaa piilotella. Ne menee sinne havujen alle ihan luonnostaan. Kun lumpataan ja sitten puu karsitaan niin ne silloin jäävät havujen alle. Jos havut viedään leimikolta pois niin lumpit lähtee silloin mukaan havujen kanssa.
Joskus isäntä on itse kerännyt lumpit ja olen silloin katkaissut lumpin hieman erillään ja jolloin ne eivät peity havuihin
Metsuri motokuski 20.7.2015, 19:20Jos näin on niin miksiköhän kaikissa menetyneissä valtioissa on pitemmät vuotuiset työajat kuin Suomessa.
Kyse on vain siitä mikä tuotetun tuoteen yksikköhinta on verrattuna kilpailijoiden hintoihin. Se on ainoa tie jolla Suomi saa ulkomaanvaluuttaa yhteiskunnan pyörittämiseen. Sisämarkkinoilla kiertävä raha ei ole kuin paikallinen vaikutus, joka ei tuo siinä määrin hyvin vointii tarvittavaa valuuttaa kuin ulkomailla tehty kauppa. Pohjois Korea lienee hyvä esimerkki sisämarkkinasta jonka seuraukset tiedetään.
Lyhennetty työaika toimii silloin jos samassa suhteessa vähennetään sivukuluja jolla yksikköhintaa saadaan alaspäin.