Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Silloinhan tuota AJ:n mallia voisi laajentaa niin että lyhennetään työaikaa lisää niin voidaan taas palkata uusi työntekijä. Kokeileppa palkata tänä päivänä työntekijä vaikka metsätöihin itsellesi kyseisellä esimerkillä. Olen varma että tulot eivät kasva ainakaan sinun kohdallasi.
Jesselle voisi todeta että jos kuudessa tunnissa teet kahdeksan tunnin työt niin töitä ei ole ollut tarpeeksi kokoaika työhön. Tai sitten olen lorvinut vähintään kaksi tuntia päivässä ja 10 h viikossa. Aika tehokasta työnantajalle.
Noihin menestyneihin maihin voisi nimetä Japani, USA ja euroopasta Saksa. Onhan näitä muitakin. Suomikin toki menee mutta vain niin kauan kuin se pystyy elämään lainarahalla. Kohtahan sekin hana tukitaan.
Metsuri motokuski 21.7.2015, 15:06Itse olen huomannut että parhaiten jättiputki lähtee kun katkaisee sen 20 – 30 cm kantoon ja täytää dieselöljyllä sen kannon sisuksen. Eihän sitä pohjavesialueella voi tehdä mutta muualla kyllä. Eihän siitä passaa paljon huudella mutta kun tekee vaan.
Metsuri motokuski 21.7.2015, 15:01Ei niitä lumppeja ole aikaa piilotella. Ne menee sinne havujen alle ihan luonnostaan. Kun lumpataan ja sitten puu karsitaan niin ne silloin jäävät havujen alle. Jos havut viedään leimikolta pois niin lumpit lähtee silloin mukaan havujen kanssa.
Joskus isäntä on itse kerännyt lumpit ja olen silloin katkaissut lumpin hieman erillään ja jolloin ne eivät peity havuihin
Metsuri motokuski 20.7.2015, 19:20Jos näin on niin miksiköhän kaikissa menetyneissä valtioissa on pitemmät vuotuiset työajat kuin Suomessa.
Kyse on vain siitä mikä tuotetun tuoteen yksikköhinta on verrattuna kilpailijoiden hintoihin. Se on ainoa tie jolla Suomi saa ulkomaanvaluuttaa yhteiskunnan pyörittämiseen. Sisämarkkinoilla kiertävä raha ei ole kuin paikallinen vaikutus, joka ei tuo siinä määrin hyvin vointii tarvittavaa valuuttaa kuin ulkomailla tehty kauppa. Pohjois Korea lienee hyvä esimerkki sisämarkkinasta jonka seuraukset tiedetään.
Lyhennetty työaika toimii silloin jos samassa suhteessa vähennetään sivukuluja jolla yksikköhintaa saadaan alaspäin.
Metsuri motokuski 20.7.2015, 19:11Eihän vain laipassa ole vikaa. Motoissahan laipat ovat paljon pitempiäkin ja niissä kärkipyörät kestää. Mutta on niissäkin huomattavia laatuongelmia hyvilläkin laippamerkeillä. Jotkin erät ovat niin huonoja että parikin laippaa saattaa mennä päivässä ja taas joskus laipalla sahataan niin paljon että ketju-ura kuluu loppuun.
Metsuri motokuski 20.7.2015, 19:02Minulta on kanssa paljon kysytty hehtaaritaksoja. Olen antanut aina hintahaarukan 250 – 500 ekee. En yrittäjänä voi tehdä yhtään persnettoista leimikkoa. Sen vuoksi hinnoittelen leimikon aina erikseen jokaiselle isännälle. Jos leimikossa menee vähemmän aikaa kun olen ajatellut niin luonnollisesti vähennän taksaa sen mukaan.
Jokaiselle päivälle on kuitenkin saatava positiivinen tulos että toiminta kannattaa. Mhy olisi halunnut tehdä minun kanssa kiinteähintaisen raivuutaksasopimuksen johonka en suostunut em syistä. No se sopimus jäi tekemättä ja ilmeisesti nekin työt joku tekee. Minulle ei ole väliä onko työntarjoaja yhtiö, yhdistys tai yksityinen. Tarjous tehdään aina samalla periaatteella.
Sillähän ei ole väliä kun urakalla tekee niin onko yksityinen tai toisen palkkalistalla. Sama ansio sitä jokaiselle päivälle pitäisi saada. Helposti siinä käy yrittäjälle niin että tiukassa kilpailussa ottaa ne viime hetken tinkivarat omasta eläkepalkka maksuista. Sehän ei oikein hyvältä tunnu pitkällä juoksulla.
Metsuri motokuski 18.7.2015, 07:24Pahinta lienee että kyseistä energiamuotoa aletaan tukemaan valtion verovaroin. Toivottavasti bioenergia saadaan tuotettua sellaiseen hintaan että se pitää itsensä ”päällä”. Nyt näyttää siltä että bioenergiasta ei saada millään kilpailukykyistä ainakaan näillä hinnoilla.
Metsuri motokuski 15.7.2015, 17:01Sopulien vaelluksia on ollut iät ajat. Suurin vaellus oli joskus -70- 80 luvuilla kun kanta lisääntyi räjähdysmäisesti. Luonto sen kuitenkin tautien kautta hoiti. Ylä-Lapissa myyrä ja sopulikanta saakin nousta. Se alue tuskin on mitenkään merkittävää puuntuotantoaluetta. Jos joskus AC olet Lapissa käynyt , varsinkaan 4-tien ulkopuollla, niin varmaan hyvin tiedät mitenkä niille selkosille ketun myyrä ja sopuli syönti riittää kannan kurissa pitämiseksi. Kannattaa käydä tutustumassa.
On nuo AC:n tarinat sellaisia että päivä päivältä aina uskomattomaksi tarinat menee ja kauemmaksi todellisuudesta. Onhan se hyvä että jos edes itse uskoo omiin juttuihinsa. 🙂
Metsuri motokuski 15.7.2015, 16:50Elä pelkää AC kyllä niitä supikoiria ja kettuja löytyy. Raivuullakin supinpojat pyörii jaloissa ja samoin ketun pojat. Ei ne punkkien määrä myyrien paljoudesta johdu. Tänäpäivänä ketut, kauriit, supit ja rusakot ovat täynnä punkkeja joten sieltä ne tarvittavat väli-isännät löytyy.
Metsuri motokuski 14.7.2015, 13:46Ja punkeista päästään kun pienpetojen määrää vähennetään ja samassa rytäkässä hoidetaan yli suuret rusakkokannat.