Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Juuri julkaisuussa hirvikantojen hoitosuunnitelmassa on myös ollut mukana metsänomistajien edustajat. Varmaankaan ei kukaan täällä kirjoittajista ollut kyseisen organisaatio edustajina enkä ihmettele yhtään.
Mutta kun hoitossuunnitelma on nyt hyväksytty kaikkien osapuolten osalta niin riistahallinto sitä myös noudattaa. Oliskohan aika lopettaa nämä joutavat jorinat jo pikkuhiljaa ja alkaa ottamaan yhteyttä sinne omiin etujärjestöihin, jotka ehkä jotenkin vielä voivat vaikuttaa tähän asiaan.
Metsuri motokuski 11.7.2015, 14:25Ehdottamasti urheilukerrasto alle. Itse käytän urheilu t-paitaa sekä bermuda alushousuja ja nekin urheilukangasta. Puuvillaa ei kannata kesällä käyttää alusvaatteissa. Itse pesen vielä kerraston aina kun metsästä tulen ja aamulla pestyt alusvaatteet päälle. Ei tule hiki hiertymiä. Toimii…
Metsuri motokuski 10.7.2015, 16:53Oletteko panneet merkille että pääosin päätehakuu kuusikot ovat 98 % pelkää kuusta. Hyvin ovat pystyssä pysyneet ilman koivun tukea. Tärkeintä on huolehtia oikea aikaisesta harvennuksesta ja vesitaloudesta jolloin juuristo kestää myrskyn paineen.
Metsuri motokuski 8.7.2015, 18:53Mitenkähän tuo metsänomistajien ilmoitus hoidetaan ? Mtk varmaan soittaa jokaiselle metsänomistajalle ja välittää tiedot paikailliseen riistanhoitopiiriin, Hieno ajatus mutta toteutaminen ontuu. Lisää turhaa byrokratiaa vain metsäsektorille.
Metsuri motokuski 8.7.2015, 18:50Ompahan taas murheet. 🙂
Metsuri motokuski 7.7.2015, 14:44Tarkistuksena vain että on kahdenlaista paksuusmittausta. Karsimateriltä sekä vetorullilta tapahtuva mittaus.Itse en ole ainakaan vielä törmännyt sellaiseen kouraan joka mittaa takimmaisista karsimateristä. Eikä se oikein ole järkevääkään, koska niiden tehtävänä on kannaltella puuta ja pitää puu osaltaan kouran pohjassa.
Olen samaa mieltä että lillukan varsia nyt halotaan. On paljon muitakin tekijöitä missä mittaus on enemmän pielessä kuin tyvitukin osalla.
Metsuri motokuski 1.7.2015, 18:57Terveen hirvikannan vasaprosentti on noin 28 se kertoo mitä muutamassa vuodessa tapahtuu jos kannan seuranta ei ole reaaliajassa.
Metsuri motokuski 1.7.2015, 18:52Tuuituhoihin vaikuttaa aina myös maaperän kosteus ja harvennuksen ajoitus sekä leimikon sijainti. Itse en usko että koivulla olisi tuulituhoihin mitenkään vaikutusta.
Metsuri motokuski 30.6.2015, 13:48Nyt Arto kirjoittaa asiaa. Kaikki sahat saadaan toimimaan niin hyvin että ennen sahaajalta loppuu puhti kuin sahalta. Jos näin ei ole niin sahat eivät ole kunnossa. Jos kuuskymmppinen metsuri itkee huonoa tienestiä sahalla niin todellisuudessa taitaa olla vika sahaajassa. Askel alkaa olemaan jo niin lyhyt että alaa ei saa aikaiseksi. Se että paikallaan vilua vinguttaa niin ei kovin suurta alaa saa tehtyä oli merkki mikä tahansa. Itse olen lähellä tuota ikää ja viiden tunnin jälkeen jo kummasti katsoo kelloa että joko tästä kotiin lähtis. On sen verran jo paikat siinä kunnossa.
Metsuri motokuski 29.6.2015, 14:39Ompa taas puuntakusella ja jessellä visioita. Hyvä että miehillä riittää mielikuvitusta asioiden hoitoon. Eiköhän Suomen hirvipolitiikka jo linjattu viime vuonna kun perustettiin kannanhoitoalueet. Katsotaan nyt varmaan muutama vuosi kuinka tämä kannan verotus ja hoito toimii yhdessä suurpetojen kanssa. Uskon että tähän ongelmaan, jos se nyt ongelma on, niin ei palata ihan pikapuolin.