Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 8,831 - 8,840 (kaikkiaan 9,904)
  • Metsuri motokuski

Tuuituhoihin vaikuttaa aina myös maaperän kosteus ja harvennuksen ajoitus sekä leimikon sijainti. Itse en usko että koivulla olisi tuulituhoihin mitenkään vaikutusta.

Metsuri motokuski

Nyt Arto kirjoittaa asiaa. Kaikki sahat saadaan toimimaan niin hyvin että ennen sahaajalta loppuu puhti kuin sahalta. Jos näin ei ole niin sahat eivät ole kunnossa. Jos kuuskymmppinen metsuri itkee huonoa tienestiä sahalla niin todellisuudessa taitaa olla vika sahaajassa. Askel alkaa olemaan jo niin lyhyt että alaa ei saa aikaiseksi. Se että paikallaan vilua vinguttaa niin ei kovin suurta alaa saa tehtyä oli merkki mikä tahansa. Itse olen lähellä tuota ikää ja viiden tunnin jälkeen jo kummasti katsoo kelloa että joko tästä kotiin lähtis. On sen verran jo paikat siinä kunnossa.

Metsuri motokuski

Ompa taas puuntakusella ja jessellä visioita. Hyvä että miehillä riittää mielikuvitusta asioiden hoitoon. Eiköhän Suomen hirvipolitiikka jo linjattu viime vuonna kun perustettiin kannanhoitoalueet. Katsotaan nyt varmaan muutama vuosi kuinka tämä kannan verotus ja hoito toimii yhdessä suurpetojen kanssa. Uskon että tähän ongelmaan, jos se nyt ongelma on, niin ei palata ihan pikapuolin.

Metsuri motokuski

Niin kannattaa myös muistaa niiden ylispuu kokoon ehtineiden koivujen hakkuu sieltä kuusien seasta. Jos ne koneellisesti poistetaan niin takuulla tulee vahinkoa jääviin kuusiin, jotka ilmenenevät vasta myöhemmin, jos ei heti hakkuun aikana.

Jos kerran olen valmis panostamaan kuusen taimien istutukseen, maan muokkaukseen ja taimien ostoon niin minusta on ihan hullua rajoittaa kaliiden taimien kasvua liian suurella koivikolla. Jos tällaisen uuden metsän satsauksen tekee niin kirkkaana pitää olla mielessä se lopputulos koko kierron ajan, johonka pyritään jo uudistamisen aloituksessa.

Aikamoinen virha tehdään siinä että yhtäkkiä aletaankin pohtia siemensyntyistä koivikkkoa taimikossa kun se kuitenkin kuusikoksi perustettiin ja melkoisesti varoja siihen uhrattiin. Eri asia on sitten jos halutaan koivikkoa tai kuusen uudistaminen on epäonnistunut niin silloinhan koivikosta voidaan kasvattaa uusi metsä tilalle jos muutakaan keinoa ei ole käytettävissä.

Metsuri motokuski

Mikä ihmeen syndrooma artolla on tilhiä kohtaan. Eikö se nyt ole sama millä viululla sitä vinguttaa. Jos olet itse tyytyväinen husseen niin hyvä on, mutta turha sitä toista on moittia. Olen varma että meistä jokainen tekee omalla merkillä ihan riittävän tilin. Itse olen ihan valmis kokeilemaan hussea mutta meillä on niin mulkku jälleenmyyjä että en viitsi sinne mennä kuin pakolla.

Metsuri motokuski

Minusta kyllä koivua on liikaa. Itse suosin aika pitkälle Metsäliitosta aikoinaan annettua ohjetta, jossa perkauksessa kaikki pois ja sitten seuraavassa vaiheessa koivuja aukkopaikkoihin. Jätettävä koivun koko ei saa ylittää puolta kuusen pituudesta. Kyseisellä tavalla tulee komea taimikko ensiharvennusta varten. Taimikko kasvaa tasaisena ja elinvoimaisena. Jos koivua on liikaa niin koivun lähettyvillä olevat kuuset jäävät helposti muista jälkeen vaikka hengissä hyvin pysyvätkin.

Metsuri motokuski

Niin kyse on vain siitä että saadaan työntekijän palkkakustannukset kilpailukykyiseksi. Siihen en usko että jos nykyiset työntekijät tekevät pitempää päivää niin se on poissa työttömien työllistymisestä.

Uskon siihen että kun työntekijän palkkakustannukset ovat kilpailukykyiset muihin euroopan maihin verrattuna tulee Suomi pärjäämään paremmin tarjouskilpailuissa.

Esimerkkinä voisi olla rakennusteollisuus. Nyt laatoittajat, maalarit ja levyttäjät ja jne. ovat ulkomasia työntekijöitä ja suomalaiset duunarit ovat kortistossa. Silloin kun homma vaatii suurempaa ammattitaitoa kuten sähkö ja lvi-ala niin sinne suomalaiset kelpaa. Jo pelkästään kustannusrakenteen purkamisella saadaan kortistoa tyhjäksi kun duunarin tuntikustannukset tulevat kilpailukykyiseksi. Ilman muuta tämä koskee kaikkia ja se 40 t viikossa on ihan oikein.

Metsuri motokuski

Kyllä kai se on niin että metsänistustuksessa ainoa säästö tulee siitä että omalle työlle ei laske kustannuksia, tai kustannukset ovat vain matkakustannukset. Jos omalle työlle laskee todellisen hinnan niin uudistaminen omana työnä olisi täysin kannattamatonta.

Joskus isäukko neuvoi että eihän joutenolosta tarviin maksaa ja sen vuoksi omalle työlle ei voi hintaa laskea. Samahan se makaako sängynpohjalla vai tekeekö sen ajan jotain hyödyllistä.

Metsuri motokuski

Onko sille takarajajaa määritetty ? En ole ainakaan itse sitä mistään huomannut. Ilmeistä kuitenkin on että kun ennakkoilmoitus tehdään niin kohde on jo silloin kemerakelpoinen.

Metsuri motokuski

Voi voi …..

Esillä 10 vastausta, 8,831 - 8,840 (kaikkiaan 9,904)