Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 8,851 - 8,860 (kaikkiaan 9,405)
  • Metsuri motokuski

No niin on. Tuo vaikeakohde on aika tulkinallinen. Nyt on raivuussa sellainen kohde jossa on neliöllä 25 – 30 vesaa. Laskin kannot piruuttain, Korkeutta on noilla 2m alaspäin. Sitä saan raivattua 6 h noin puolisen hehtaaria. Millä taksalla olette raivanneet vastaavia rytöjä ? Taitaa hehtari hinta lähentyä jo viitosella alkavaa lukua.

Metsuri motokuski

Niitä on sekä että on karsintateriltä ja rullilta. Riippuen kouramerkistä. Nykykourat alkavat olemaan jo enemmän karsimateriltä mittaavia. Kaliproidessa kouraa otetaan nuo mittaukset aina tietyin mitoin. Jos siinä kohdassa sattuu olemaan kuoreton kohta niin se mitta tulee silloin kalibrointiin sellaisenaan. Siten sattumanvarainen kuoren irtomainen tulee huomioiduksi kalibroinnissa.

Metsuri motokuski

Kyllä nyky kourilla päästään ihan oikeisiin tuloksiin. Joissain joudutaan vaihtamaan mittapyörä eri malliseksi jotta kuori ei tarttuisi mittapyörään. Paksuusmittauksessa ei juuri ongelmaa ole ollutkaan. Tuo kuivuminen ainespuussa tuskin on merkitystä kun mittaus tehdään kuitenkin motolla.

Metsuri motokuski

Uskoisin että nuo ympyrät olisivat kaikista kätevimmät ja lyhyellä tienteolla siinä pääsee jos maasto antaa vain myöden. Noissa haarakääntöpaikoissa pitäisi se yhdistelmä saada mahtumaan haaran sakaraan jotta kääntyminen kävisi vaivattomasti.

Metsuri motokuski

Itse käytän myös tuon kokoluokan viilaa. En ole vielä viikkoa selvinnyt yhdellä viilauksella. Olen huomannut että pikkuvesat alkavat jo nöyristellä edessä jos viilauksesta alkaa olemaan aikaa. Olen viilannut noin joka toisella tankilla hyvin kevyesti niin terä on pysynyt iskussa vaikka ei kiveen olisi sitä sipaissut. Aika harvoinhan tuohon terä kiveen enää osuu.

Metsuri motokuski

Olen samaa mieltä GLA:n kanssa siitä että ei uppouduttaisi niihin omiin mielipiteisiin ainoina oikeina ja oltaisiin valmiit perusteluin niitä muuttamaan. Ehkä olen niin kovapäinen ja luetun ymmärtäminen on niin vaikeaa että mitään todella uutta en tästäkään keskustelusta löytänyt aiempiin keskusteluihin verrattuna.

Toisaalta omat näkemyseni joita olen esittänyt ovat perustuneet siihen tosiasiaan että olen nykyään metsässä työ ja harrastuksen puitteissa noin 40 – 50 h viikossa eri puolilla pohjoista Keski-Suomea. Mutta ehkä sitten joskus on aika mielipiteiden muutokselle kunhan löytyy jostain todellista ja tutkittua faktaa siitä että nykyiset toimet hirvikannan hoidosta ovat osoittautuneet vääriksi, varsinkin kun Suomen hirvikanta on alle puolet mitä se on muissa pohjoismaissa. Uusia tutkimuksia odotellessa……..

Metsuri motokuski

Taas sorruin tähän hirvikeskusteluun, vaikka kerran lupasin että näin en enää tee. En taida enää jatkaa kun tämä ei siitä muuksi muutu. Jokainen saa asiasta olla mitä mieltä haluaa. Yritän jatkossa olla puuttumatta tähän ikuisuusasiaan. Se voi olla vaiketa mutta yritetään taas. 🙂

Metsuri motokuski

Olipas tuo viimeinen kappale taas aika kaukaa haettu syy-yhteys. Kaippa tässä tarvii lopettaa hirvijahti niin isännät alkaisivat varmaan hoitamaan taimikoitaan paremmin.

Metsuri motokuski

Ehkä tässä on sen verran opittu että nyt pystytään ennustamaan jo paremmin hirvikannan kehitys ja sitä pystytään ylläpitämään sopivassa tiheydessä. En usko että nykyisellä tietämyksellä joudutaan siihen että kanta lisääntyy huomattavasti nykyisestä. Se varmaan on ollut yksi peruste nykyisen hirvitalousalueen suunnittelussa.Toisaalta tämähän velvoittaa siihen että yhteistoiminta metsänomistajien ja metsästäjien välillä toimii vähintään nykyisenlaisena mm metsästysvuokrien ja muiden kulujen osalta.

Yksi uhka meille metsästäjille on edelleen tarvittavan metsäjäkunnan motivoiminen hirvijahtiin kun nykyinen ikäluokka alkaa lopettamaan hommat ikääntymisen vuoksi.

Hirvihän tekee aina vahinkoa jollekkin vaikka niitä ei olisi kuin yksi pitäjässä. Nyt näissä vahingoissa pitää vain säilyttää suhteellisuuden taso ja asettaa vahingot realistiselle tasolle. Aivan kuin petojenkin osalta porojen ja peurojen osalla. On tuhansia hehtaareja joilla hirvet eivät tee vahinkoa vaikka sopivalle näyttäviä taimikoita olisikin. Varmaan mihinkään nolla tasoon tuskin päästään. Minusta kuitenkin nykyisellä hirvimäärällä voidaan mäntytaimikoita viljellä. Ehkä ei nyt ihan joka paikassa mutta varmaankin sen verran että tarvittava mäntymäärä saadaan tuotettua teollisuuden käyttöön.

Metsuri motokuski

No ei minulla ole mitään lisättävää. Yhteistoiminnalla ne asiat hoituvat. Mutta mikään ratkaisu se ei ole että hirvikanta ammutaan nolliin jonkun metsänhoidon perusteella, Minusta hirvieläimet ovat olleet noissa metsissä pitempään kuin ihminen ja siten moraalisestikkaan se ei ole minkään tasoinen vaihtoehto.

Esillä 10 vastausta, 8,851 - 8,860 (kaikkiaan 9,405)